AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.390

Interiör E60/E61 pre LCI

ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Hej,

Äntligen fått tag på en fin interiör till min E61. Sportstolar i beige läder som är halvelektriska.

Interiören kommer från en LCI E61 modell 2009, och min är en av de första E61 som såldes.

Jag vet att framstolarna och bakstolarna passar både pratiskt och elektroniskt (sett till att de är halv-elektriska).

Min fråga är gällande dörrsidorna. Just dörrsidorna fick sig en rejäl ombyggnad, och jag undrar om det är någon som har gett sig på och byta en hel LCI interiör och montera in i en pre-LCI.

Har kollat runt mycket och frågat mycket och de svar jag får är olika.

Därav att jag även vill kolla med de som kan ske har praktisk erfarenhet med det!

tack på förhand!

Mvh marineutter
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Jag håller på att montera komfortstolar i min 04 med std skinnstolar. Förutom att det är helt olika stolsmoduler (som jag redan har löst) finns några saker som du kan råka ut för:

Bältessträckare: det sitter sträckare på båda sidor om förarstolen på stdstol men bara på en sida på komfortstolen. Jag vet inte om det gäller sportstolar men kolla först. Däremot passagerarstolen har bara en sträckare både på std och komfort. Jag tror inte man kan utesluta någon sträckare. Borde gå att bygga om då det verkar vara samma underrede. Gör rätt för det är säkerhetsutrustning!

Värmeslingor: Kan vara dubbla slingor på sportstolen men den ena är snabbvärme och det verkar fungera med den vanliga anslutningen.

Whiplashskydd: Kan finnas på den nyare stolen. Koppla ur kablarna innan du ansluter något. Ta bort ryggskivan på stolen om du inte vet vilken kabel. Det borde dock gå att hitta via WDS-schema.

Jag har sett att knappsatsen på förardörren inte är exakt samma men vet inte om det innebär bekymmer. Går till någon modul. Kanske omprogrammering?

Har du mittkonsolen också? Annars har jag en till salu med Dakota beige läder. Har också en omgång dörrsidor som är skadade men om du behöver knappar eller andra detaljer finns det.

De här erfarenheterna är från byte till komfortstolar från std, men kanske lite nyttig info även för byte till sport. Jag är inte klar så kanske blir det mer. Detta är inte så enkelt som man tror men tänk innan så löser det sig nog. Jag har mer strul med styrningen då jag byter från 2 elmotorer till 8 och en pump och ett ventilpaket..........
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Hej Kidneyfailure; Tack för tips och svar!

Jag har medvetet inte valt komfortstolar, eftersom det är mycket mer krabb med dem, sett till ventilation, värme, whipsplach, aktiv ryggstöd/nackstöd etc.

'Nöjer mig med sportstolarna, förväntar mig plug and play sett till att just mina stolar är standard + justerbart svankstöd, de nya stolarna har inte ens det, men är sport med läder. PRovade o koppla in för skojs skull och värmen funkade i alla fall, och kontakten är identisk med min.

kanske det är så jävligt att bilen måste känna igen just de stolarna bilen såldes med......men det finns ju mog med info på webben...om det nu skulle vara något.

Mvh marineutter
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Hej Kidneyfailure,

Kan du skicka mig ett mail till min privata email;

niederlant@hotmail.com

har en del frågor till dig gällande byte av interiören...

mvh marineutter
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Hej har själv en bmw 530 e60 2004 med halvelektriska skinn stolar jag frågade en elektriker på bmw som jag känner om att bytta till komfort stolar
hab sa tänk inte på det är för mycket bry bilen måste programaras om moste bytta sätes moduler kablarna är inte samma måste dra om kabelstamen så min fråga är hur gick det för dig? du skulle desutom sätta på
lci stolar modulerna sitter bakom handsfacket på dem.
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Detta har gjorts tidigare. Men kanske inte i Sverige?
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Mina stolar är förresten 08:ans, tror de kallas Multi-Contour Seats.

Tror de har ersatt både sport- och komfortstolar? Allt i ett så att säga?

Marineutter: om du har likadana moduler, flytta då hellre över de gamla till de nya stolarna och kolla så du har samma anslutningar. Då är ju modulerna programmerade med säkerhet.

Du kan behöva flytta över närvarosensor-mattan om den skiljer. Flytta över sträckare etc också även om de ser lika ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.