|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har bytt, Vattenpump, termostat,termostathus,expansionskärl alla spännare/sträckare, och remmar. Nu har jag kommit till luftningen. Ska expansionskärlet vara fullt ( upp till kanten) hela tiden under luftningen? eller ska man bara fylla på till COLD sträcket? Ska man köra motorn tills den blir varm först, innan man skruvar i luftningsskruvarna? När man ska skruva i luftningsskruvarna, ska man skurva upp båda? eller bara en åt gången, isf, Vilken ska man börja med? Ska man ha expansionskärlet öppet? om inte, ska det trycka ut vatten + bubblor ur kärlet? Hur långt ska man skruva upp luftningskruvarna? barar någon mm eller? Jag tänkte lyfta upp bilen fram, Finns det något ställe rakt under motorn som man kan lyfta på? eller måste man lyfta med varsin domkraft på båda sidorna om bilen? tacksam för alla svar. mvh. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Kör inte bilen förrän termostaten har öppnat kan ta 40-50 minuter ibland och du har haft full cirkulation i systemet och fått ut luften, . Annars får du aldrig bort luften pga termosteten stänger när bilen rullar och då blir luften kvar i systemet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Och undvika att ha mera än kall nivå i espansionskärlet så länge motorn inte är varm, vattnet expanderar fyller du i för mycket kan den tyrcka ur sig överflödet och då brukar det följa med bra mycket mera än vad det ska och du får börja om igen från början ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
tack för svaren, Dock återstår ett par frågetecken. Fyll gärna på. |
|
Om du följer mektipset så behöver du inte undra eller ha några frågetecken. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Missade din Länk! Många bra tips där, Nu ska jag nog fixa det! tackar, mvh. |
|
|
Nu har jag provat på lite, Kommer vatten ur luftskruven på termostathuset, men kommer bara vatten ibland från luftskruven på kylaren! Står i en brant uppförsbacke och luftar, Då det inte kommer något vatten, ska man låta skruven stå öppen tills det börjar komma vatten eller? varva lite osv? Det är väll viktigt att varmköra bilen först, och det har jag gjort. mvh! |
|
|
Hur bär man sig åt för att få ut alla luft? om det tex inte kommer något vatten ur en luftskruv, ska den stå öppen då ? tills det börjar spruta vatten? |
|
|
Nu verkar jag ha lyckats, kommer vatten ur båda, Men det spruta inte vatten ur den närmast locket. utan man måste titta ner under kylaren för att se om det rinner. Och det forsar vatten då jag skruvar upp den, och det slutar forsa då jag stänger. så då borde det ju funka. Men när bilen står och svalnar, så pyser det från locket på expansionskärlet, Och det ska det väll inte göra? Så jag far nog och köper ett nytt lock imorgon. innan jag börjar köra några längre sträckor med bilen. |
|
|
Idag skulle jag prova om det kom vatten ur båda luftskruvarna. Men det gör det inte. I den närmast expansionslocket, är det antingen snustorrt, eller så sipprar det ut lite vatten i 2 sekunder. Och i den på termostathuset, så pyttsar det ut lite vatten men det är inte någon gedigen stråle, och ibland då man öppnar den helt, så är det inte fullt med vatten i hålet. ( och när man fyller på med en liten tratt bubblar det upp lite bubblor då och då) Men Tempmätaren står alltid som den ska. har aldrig stigit under eller över normalt. Har hållit på nu sammanlagt kring 5 timmar med detta. Antingen är jag en väldigt dålig mekaniker. eller så har jag bara väldigt otur? |
|
| Det kanske är läge för att rulla in den på auktoriserad BMW-verkstad och få det gjort ? Kommer ju inte kosta många kronor och den tid du lägger ned på det här projektet är väl ändå värt mera för dig om du tänker efter eller hur ? | |
|
När jag bytte vätskan i min 530i -01 för några veckor sedan så öppna jag båda luftskruvarna och fyllde på med vätska ändå upp till locket och höll nivån där tills det kom ut vätska ur luftskruven på slangen till motorn. I med den luftskruven och starta upp maskin, tomgång en halvminut och sedan 3000 varv några sekunder. Öppna åter luftskruven och såg om det ville komma någon mera luft. Lät motorn gå några minuter, testa om det fanns någon mera luft och stängde av igen. Därefter sög jag upp överflödig vätska så nivån låg strax över cold och skruva på locket och hissa ner bilen från de pallbockar den stått på fram. Tvätta rent under huven. Tog en provtur så den blev varm och parkera för kvällen. Nästa morgon kontrollera jag nivån innan jag åkte till jobbet och såg att den var perfekt. Gick hur smidigt som helt om man jämför med gamla M20 och M30 snurror där man kunnat lufta och greja i evigheter innan allt var okay. //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.