AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.497

Bussnigar M3 e46

Sida 1 av 2
SE
43
SEB325LCI
325d Touring -09
Tjena Gott folk.

Funderingar på att byta mina bussningar i bilen. Då jag känner den börjar bete sig lite vinglit på vägen.

Vilka bussningar rekommenderas?? och hur jävla knöligt e de att byta?
Bm
37
Bmw-Göran
M3-E46 Individual Cab-03
318is-E36-93
320D Touring-E46-01
325 E30-87
325 E30 IX-89
318Is E30 16v-90
320 E30-88
Intressant tråd att följa, då min beter sig svajig i bakvagnen vid lite mer gaspådrag, och om det blir stor skillnad vid byte?
:SEB325LCI hur långt har din bil gått?
SE
43
SEB325LCI
325d Touring -09
Min har gått 5900mil och någon gång på bana. chassiet e original o övrigt.
Har dock gaska feta hjul som kan bidra med slitage. 285x25x20" bak..
I högre hastigheter så börjar bilen kränga när de svänger lite. Samt vid gas på drag känner man bilen gå lite i sidled..

Trodde först att hjulvinklarna som var problemet. Hade toe out när vi gjorde hjul inställ.. Och nu på senare tid senare har de börjat klonka i bilen. Och höger bakhjul rör sig några mm i sidled. Hade upp bilen på lift och kostatera att främre höger bussning i bakvagen e kass.

Så där av vill jag bara har reda på vad folk kör med.. powerflex eller vad?

Mvh
M3
81
M3smg
M3 -02
Jag monterade powerflexbussningar på främre och bakre länkarmarna. Den var lite mjukare/svajig innan. Nu är den riktigt tight. Skall dock tillägga att jag även monterade HR coilover.

Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Att byta bussingar bak gör stor skillnad.
Fördelen med powerflex, är inte behövs något verktyg för att pressa i dom, varken fram eller bak.
Var noga med att du får rätt dimension av bussing fram (finns 60 el 66mm)

Jag körde med powerflex bak ett par år innan jag bytte till millways bussingar.
(millway.se) Dessa bussningar liknar uniballs och flexar nada. Krävs dock verktyg för att pressas i.

Ground control har annars en cool variant av bussning som man bultar dit.
Länk

SE
43
SEB325LCI
325d Touring -09
Tackar för svar boys!!! Tror jag väljer powerflex. Till att börja med ;)

Hur får man reda på måtten. Måste man gå den sura vägen o skruva ner skiten o sen köpa..? Eller kan man få reda på mått genom reg nr??

gO
1.407
gOry
335i Touring
Här har du lite och läsa hur "bra" powerflex egentligen är. Skulle aldrig montera skiten i min bil.

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
SE
43
SEB325LCI
325d Touring -09
De va precis sån här info jag ville ha!!! Tackar för de gOry!!
Bm
37
Bmw-Göran
M3-E46 Individual Cab-03
318is-E36-93
320D Touring-E46-01
325 E30-87
325 E30 IX-89
318Is E30 16v-90
320 E30-88
Antar att millway bussningarna är både dyrare och bättre!? men powerflex måste ju funka för dom som inte kör på banträffar?, eller det kanske är så att det är skit helt enkelt!? Någon som har erfarenhet av millway produkter?
Millway håller mkt hög kvalitet på sina produkter men kostar oxå väldigt mkt.
Har bara hört skit om Powerflex vad det gäller livslängd och hållbarhet men någon personlig erfarenhet av Powerflex har jag inte.

Nya fräscha original är inte att underskatta iheller

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
SE
43
SEB325LCI
325d Touring -09
Rka. Har du millway i din bil?? Funkar bra?
Bm
37
Bmw-Göran
M3-E46 Individual Cab-03
318is-E36-93
320D Touring-E46-01
325 E30-87
325 E30 IX-89
318Is E30 16v-90
320 E30-88
Nä det är säkert så att org bussningarna håller längre, men inte är lika styva.
SE
43
SEB325LCI
325d Touring -09
Frågan e ju om man hade märkt ngn större skillnad på Typ powerflex eller nya original bussningar? O som alla skriver här. Så e jag inte sugen på powerflex längre. Och Ban-körning förekommer väldigt sällan. Kört en gång i år o då vete fan om de inte är värt att hålla sig till original.. med tanke på priset. Men de går väl o spekulera i de oxå. Men hade vart kul o få lite mer kött på benen angående millways bussningar. Livslängd osv.

Tackar för responsen i tråden
Grejen med millways prylar är att det ofta inte är cruisaprylar utan mer hardcore.
Inte säkert att du upplever det som positivt om du byter ut alla bussningar mot Millways.

Kör du bana max 1 gång per år hade jag satsat på originalprylar, kolla om CSL bussningar passar och om dom är styvare. Vad det gäller kränghämmare är tex CSL:s betydligt kralligare än M3 E46

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
SE
43
SEB325LCI
325d Touring -09
Jo att millways grejer är lite tuffare grejer förstod jag. Men som du säger, ska kolla om CSL bussningar passar. Tack för tips

Mvh Sebbe
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
SEBLCI: Det bryter ganska ordentligt i länkarmen bak vid hård körning, det finns därför risk att en pollybussing typ. powerflex spricker.
Hade dock inga problem med mina.
Anledning till att jag bytte mina powerflex till Millway, är att det blivit en hel del bankörning.

Millways bussning är som en stor uniball (kula) vilket tar bort brytningen.
Nackdelen med bussingar lik. millway är pris, samt att vibrationer tas upp lättare.

Håller med Johan S. Kör du inte på bana, så funkar original helt ok.

SE
43
SEB325LCI
325d Touring -09
Tackar för intresse och svar!

Jag har beställt original bussningar idag. kosta ca 300.- per sida. Mest så man får bort bilens "ålningar" på vägen i högre farter.

E ju ingen större summa att lipa över om man vill ha vassare grejer till nästa säsong.

Mvh Sebbe
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Har du kollat silentblock och fjädrarna bak? Min var likadan, kändes vinglig vid gaspådrag och det berodde på en trasig fjäder. m3 äter fjädrar, vet inte om det gäller hela e46 3-serien men det beror tydligen på att det sprutar upp en massa grus och skit som slår sönder lacken på själva fjädern samt lägger sig på fjäderns bottenplatta - heter säkert något men jag vet inte vad. Det som händer är i vilket fall att de rostar och så går den nedersta biten av.
Om det är en liten bit som lossnar märker inte speciellt mycket förutom vid gaspådrag..

Lycka till

Bm
37
Bmw-Göran
M3-E46 Individual Cab-03
318is-E36-93
320D Touring-E46-01
325 E30-87
325 E30 IX-89
318Is E30 16v-90
320 E30-88
Verkar va ett vanligt fel det där med bakfjädrarna, vet många som har kört med trasiga bakfjädrar..
SEB325LCI: berätta hur det blir efter bytet :)
SE
43
SEB325LCI
325d Touring -09
Fjädrarna e hela på min vad jag kan se. Länkarmarna rör sig fel iaf. Så vi får väl se hur de blir.

Jag återkommer när skiten e bytt. Ska bara få in en ledig tid..

MVH
SE
43
SEB325LCI
325d Touring -09
Så där. Nu sitter de nya original bussningar i bakvagnen. Så nu varken klokar det eller gungar i sidled. Jag e nöjd iaf.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.