|
|
|
|---|---|
|
Offtast när bilen är kall säg kanske 90% av kallstarterna så tickar bilen i 2-3 sekunder för att sedan tystna. (brukar ha och göra med hur länge bilen stått) vad kan det vara? Olja är bytt regelbundet så motorn är definitivt inte miss skött. kör på 5w40 olja så det ska inte va orsaken till problemet? Min tanke är kedjespännaren? Om det kanske är en hydraulisk spännare som börjar bli kass och tappar tryck? För när bilen är startad en gång så låter den inget. Om det skulle va spännaren vad kostar den och hur svår är den att byta? Andra tips/ideèr? | |
Stingrayracing |
Skulle bedöma det som helt normalt. När bilen har stått har hydrallyftarna tappat en del olja/tryck och det tar ofta ett par sekunder innan det är tillbaka igen. //Lasse |
|
Min maskin i E36:an låter likadant om den stått över natten. Enligt min BMW-Guru Joakim på Göteborgs Bilservice i Partille, är detta fenomen inget att oroa sig för. Håller dock med om att det inte låter kul... /Magnus, BMW CS # 07317 Bostongurkan: Länk |
|
|
Hur långt har den gått? Jag har en 523:a som rullat just över 20000mil och den låter ytterst lite om dom hydrauliska lyftarna i startögonblicket(ett lite ökat tick någon sekund max) om man lyssnar noga... Det är ingenting att oroa sig för.. Tar en stund för oljetrycket att komma dit om nu lyftarna är lite lite slitna och tappar trycket när den stått ett tag.. Visst, det kan ju hjälpa något med att byta ut oljan till t.ex 0W/30. Jag kör också 5W/40 olja idag... Min bil kördes med Castrol SLX 0W/30 från ny s.a.s. och då lät den ingenting vad jag vill minnas, men då var ju allting nytt(Farsan ägde denna bil från ny). Mvh Janne. |
|
|
Den har rullat 24500 mil. Nej inget och oroa sig för men det är lite pinsamt :P hade vart skönt om man kunde bli av med det. |
|
|
Gissar på att du kör på Castrol Magnatech....!? Om du köper t ex Valvoline Synpower eller Mobil 1, skall du se att tickandet slutar eller åtminstone minskar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kör på Q8 F1 olja , skulle väl kunna testa o byta. |
|
| Du kan också kontrollera oljenivån så att du har olja uppemot max på stickan. Låg oljenivå gör att m52 tickar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.