AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.891

Viktiga frågor angående en Bmw m3 e46 -01

fo
3
four_rings
Audi S3 -09
Hej!

Kör i dagsläget en audi s3 2009 och funderar på att övergå till en m3 e46 -01 11.000mil sv-såld

Efter en provkörning med Bmwn så har jag ett par frågor som jag vet att många duktiga bmw ägare kan svara på.

Har hört/läst att bmw återkallar flera m3:or pga en aktion dvs byte av vevstakslagringar samt oljepump. Ringde till Bmw i Solna och där fick jag svaret att just denna bil inte berörs utav den aktionen. Stämmer det att alla 01:or inte behöver denna åtgärd?

Under provkörningen la jag märke till ett par saker.
Vid låga farter med fullt rattutslag så vibrerar/Morrar det i bakvagnen. Är diffen paj? Eller räcker det med att byta till en olja som kallas för fm booster?

En till grej jag undrar är ifall det skall dunka/klonka i drivlinan när man trycker ner kopplingen med växel inlagd vid låga farter?

Vad är det för bytesintervall på Växellådsoljan samt bakaxeloljan?

Är det något mer man bör tänka på vid köp?

Seriösa svar uppskattas verkligen!!!

Jo
84
Jo4l
328im -00
vad jag vet så led alla 01av dåliga vevlager! även 02 tror jag.
Tror det var det sista 01orna - tidiga 02or som återkallades, dvs inte alla 01or eller 02or.

Ja, det klonkar och har sig lite i låga hastigheter i låga växlar, det klassiska "m-clonk".

Det skadar inte att byta oljan.

Får man fråga vilken bil det handlar om?
Det var som jag trodde:

Did BMW recall E46 M3's for engine failure related issues?

Technically no: BMW issues a "service action." To quote BMWNA, "The problem has been identified as contamination of the engine lubricating system during assembly in combination with unfavorable tolerances in the engine oil pump for the M3 coupe/convertible produced from October 2001 through February 2002. These cars require replacement of the engine oil pump and as a precautionary measure, replacement of the connecting rod bearings.
fo
3
four_rings
Audi S3 -09
Denna bil är uttagen i början av 2000 dvs en tidig 01.
Har ringt runt till flera Bmw verkstäder i landet och enligt dem så berörs inte denna bil av denna aktion. Den hade däremot en annan aktion som har med Handbromsen att göra och skall enligt deras datasystem vara åtgärdat.

Phoenix M3 > Är det vanligt att drivaxlarna glappar på denna modell? Känns som att ljudet kan komma därifrån. (Kugg-glapp??)

Denna bil är nu iaf såld. Köpte inte den pga. att jag fick för lite i inbyte för min bil :(

Kommer däremot att köpa en M3 e46 inom kort. = Roligaste bilen jag kört

Måste provköra en sådan med SMG låda. Lutar kraftigt mot en manuell i dagsläget :)
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
four-rings: Lustigt, jag var faktiskt på väg att skaffa en S3a innan jag testade M3an... och även med fler år och fler mil på nacken är det ju en mer än jämförbar bil!
Får önska lycka till i jakten!

Ox
121
Oxigen
Bmw X5 E70 3.0d M-Sport -10
Alfa Romeo Giuletta Veloce 1.4MA -13
Ärligt talat, på 10000 mil och 10 år borde ju vevlagerna hunnit ge upp om de är av den dåliga typen ? Jag hade inte oroat mig.

Jag hade nog satsat på en manuell även om jag älskar idéen med SMG. Sitter i köer större delen av dagarna och hatar egentligen manuellt växlade bilar, men det är ju tråkigt om hydrauliken lägger ner eller kopplingen ger upp. Känns som att det är mer som kan gå sönder på en bil med SMG.

Någon som vet om SMG lådan funkar bra vid kökörning eller om det blir ryckigt som bara den?
SMG funkar utmärkt vid kökörning. Man måste bara lära sig att köra mjukt med den.
fo
3
four_rings
Audi S3 -09
jag oroar mig inte så mycket för vevlagerna. Tycker generellt att 11.000 mil för er sådan bil är rätt mycket. En sån bil körs ju förmodligen hårt sen vet man ju aldrig hur bra man skött oljeintervallerna mm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.