|
|
|
|---|---|
|
Har en bmw 535 som mätarna hoppas på och så och på bmw sa dom att kretskortet är söndert. Det är en automat jag ha men passar det från en mnuell samma års eller måste det komma från en automat. kan man ta från en 525 eller så. kom gärna med svart så fort ni kan. TACKAR | |
|
Det bör nog vara från automat, samt samma färg på baksidan. 628csi |
|
| oki tackar. men passar det från en 525 automat. | |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det finns en del saker att se upp med. Jag har påbörjat en artikel om instrumenthuset, men den är inte färdig än. Men det finns redan en hel del info där för dig... Länk Men har du tänkt att bara byta kretskortet eller hela instrumentklustret? Om du byter kretskortet måste det, som 628csi säger, vara från samma generation (iallafall så är Gen I helt olik Gen II och Gen III). Då du har en 535i så är det troligt att du har Gen I dvs med grå baksida. Och som 628csi säger, så behöver du troligtvis från en automat - men jag är inte säker - ska försöka kolla upp. När det gäller om ett kretskort från en 525i passar för en 535i är jag inte säker - men det borde gå. Det har oftast mest diskuterats skillnaderna i mätarhusen som helhet - där skiljer sig ju en 525i och 535i på ett par puntker (tror det är hastighetsmätaren och bensinmätaren). Men eftersom all information kring cylindrar, tankvolym, utväxlingar med mera ligger i kodpluggen så bör jag kretskortet vara lika mellan 525i och 535i. Tänk på att E32:orna hade identiskt mätarhus som E34:orna. |
| de som skiljer från en e32 är tankmätaren bara. den rymmer vell 90 liter. men passar det från en bmw 535 med automat med års 89 och 88 då. | |
Helt rätt. E34:orna hade bara 80 liter med den vanliga plasttanken och 81 liter med den ovanliga metalltanken. Och E32 har 90, 91 och 102 liter vill jag minnas. Som du säger så har E32:orna en tankmätare som är graderad antingen R,20,40,60,90 eller R,25,50,75,100 medans E34:orna har tankmätare graderad med R,20,40,60,80. Det bör passa med en 535i från 88 eller 90. Jag vill minnas att alla 535i hade Gen I av mätarhuset, men är inte säker. För att vara 100% säker så kolla färgen på baksidan av ditt instrumenthus (troligtvis grå) och kolla att det är samma färg på baksidan av det instrumenthus du tänker köpa. Vilket modellår är din 535i? Planerar du bara att byta kretskortet eller hela mätarhuset? |
|
jag ha års 90 och köper nog ett helt mätarhus |
|
|
Hej. Jag hade en 535ia 91 som jag fick samma problem som du har o det var kretskortet som var kass. jag tog ett kombiinstrument från en 525 ia o flyttade bara över kod nyckeln o det funkade kanon bra. Inget att oroa sig för. Mvh M-freddan M-killen |
|
|
det är ju de kretskortet som är fel på min. om inte mätarna och de inte funka. då funka inte färddatorn heller va |
|
the_keper : Lite svårt att förstå ditt sista inlägg (svårt att förstå vilket som är frågor, påståenden och var meningar börjar och slutar) men skall jag tolka det som att inga av dina mätare (inga alls - inte ens tankmätaren eller temperaturmätaren?) eller din färddator fungerar? M-killen : Har gjort precis som du. Tog ett instrumenthus från en 525i (byggdatum 09/1991 dvs den hade Gen III) och använde i min 535i -89. Fungerar fint! Man bör dock flytta över sin kodplugg (flytta den från kabeln till baksidan av instrumenthuset). Jag har inte gjort detta ännu på min 535i då jag tänkt laborera lite mer med det här kring instrumenthus. Sen får man vara beredd på att den gråa kontakten är lite svårare att lossa/sätta dig eftersom sladden blir nästan för kort (placeringen av kontakthuset för den gråa kontakten skiljer sig mellan Gen I och Gen III). |
|
ok. ska prova att köpa ett mätarhus så se jag om de är de som är fel. |
|
|
fick hem mätarhuset i dag och ha hett in det mätarna funkar och så men inte hur långt dne ha gått och färddatorn heller vad kan vara fel någon som vet, |
|
|
jag ha hett in mätarhuset och så men bara hastighets mätaren funka och varv räknaren. varför funka inte temp och tank mätaren. färd datorn funka inte heller och den visa inte hur lpång den ha gått heller. vad kan vara fel är det nå annat än huset. skriv g'rna måste få till det så fort som möjligt. fler tips desto bättre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.