|
|
|
|---|---|
Roffa1 |
Var och tvättade bilen i veckan och upptäckte då att det fanns en tryckluftspistol i tvätthallen, så efter tvätten blåste jag nästan halva bilen torr. när jag sedan öppnade bildörrarna för att blåsa torrt i alla skarvar och skrymslen, så upptäckte jag avriningshålen fram o baktill på dörren, nyfiken som jag är så stack jag in munstycket i hålet och blåste på för fullt..och till min stora förvåning så kom det ut mängder av vatten som legat inuti dörren. Tror fan att det rostar med allt detta vatten i dörrarna. Så nu kommer denna övning att praktiseras vid varje kommande biltvätt. |
|
Inget nytt, det ligger vatten i alla dörrar efter regn/tvätt, det är inte praktiskt möjligt att få lister mot fönstret helt tätt. Det blir även kondens vintertid när du har varmt i bilen. Det är därför det är så viktigt med invändig tunnflytande rostskyddsbehandling, plåtarna viks ju innan bilen galvas/lackas, så mellan plåtarna är det fritt för rost om vattnet kommer dit. Mycket enkelt att själv köpa en burk rostskydd och spruta in genom hålen när det är varmt och har varit uppehåll/tvättfritt några dagar. |
|
| Klart det kommer ut vatten, du har ju precis tvättat bilen. | |
Ekin |
som jag förstod det så hade väl avrinningen stockat och vattnet rann ut efter att han blåste i hålet..eller? |
| Har E90 problem med rostande dörrar? | |
Roffa1 |
Det var nog mängden vatten som förvånade mig mest, blåste säkert på en hel minut innan det slutligen bara droppade. Noterade även att avriningshålen sitter fel placerade, de sitter för högt upp, så detta medför att bottendelen av dörren alltid har ett fyllt vattendike på ca 1-2 cm. Ungefär som en drivbänk konstruerad för framodling av rost;-) |
|
Ang dörrarna är det även löv och annat skit som tar sig in och täpper igen avrinnings hålen. Tyvärr är det många som enbart tvättar av utsidan på bilen och drar inte med svampen runt dörren eller tröskel och dörr sidorna när dörren är öppen. Likaså blåser rent avrinnings hålen med tryckluft mellan åt. Blir vatten samling med tiden och dörr rostar sönder. |
|
|
Det är inget konstigt att det står vatten i dörrarna efter att man tvättat bilen, men kör man med bilen rinner vattnet ut på med hjälp av naturlagarna. mvh stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.