AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.985

Har Mercedes dåligt andrahandsvärde?

Sitter och kollar en del annonser på bytbil.com för Mercedes C-klass och BMW 325i.
En sak som slår mig är vad fort C-klassen verkar sjunka i värde. Det finns C-klass ute som knappt gått någonting för under 400000:-. Bilar som nya kostar över 450000. Känns som motsvarande Audi och BMW är dyrare i förhållande till nypriset.
Är Mercedes andrahandsvärde generellt dåligare än BMW? Känns ju isåfall som om Mercedes vore det perfekta begagnatköpet :-).
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det räcker väl med att köpa en och sedan sälja den vidare direkt för att förlora 50´. Några mil behövs knappt. Sedan skiljer väl listpris o pris efter rabatter o.s.v. Vet inte hur de står sig mot BMW, men ju större kaross desto högre värdetapp generellt.
Kikade en del på MB C-klass och håller inte med om att andrahandsvärdet är sämre än BMW. En 220CDI kombi ligger ca 30-40kkr över motsvarande 320dT och det är också ungefär vad skillnaden i nypris är mellan bilarna. Det verkar dock som att MB också är starkt påverkad av extrautrustningen, tex är C-klass med Avantgarde (dvs stora stjärnan i grillen) mer attraktiv och har ett högre värde än Classic och Elegance.
Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Jag har precis leasat en BMW 120d och märker att restvärdet står sig oerhört starkt procentuellt i jämförelse med andra bilmärken som kollegor haft. Detta bekräftas även av leasingbolaget som ser bäst andrahandsvärden på BMW och Volvo.

Generellt tycker jag att BMWs 3 serie håller en högre kvaiitetskänsla och finish än MB C-klass. Sett till motorerna så anser jag att BMWs ofta är både snålare och starkare än både Audis och MBs. Jämför BMWs 177hk diesel är med MBs dito så kommer du bli överraskad. Ta med det i beräkningarna. I detta fall hade jag gått för en bra utrustad BMW 320d. Grym ekonomi och prestanda. Tänk till två gånger innan du väljer till M-sport, bilen blir väldigt stötig anser jag....men jag börjar kanske bli gammal....
Verdi
Hur man än vrider och vänder så har BMW de bästa motorerna. Kanske särskilt på dieselsidan.
På vilket sätt är BMWs dieselmotorer bättre än MBs?

Har en MB 220 CDI Avantgarde -08 inom familjen och visst är 320d lite rivigare i karaktären men att MB motorn är generellt sämre håller jag inte med om. MB C-klass i Avantgardeutförande är supertrevlig att köra, kanske inte riktigt i klass med BMW men betydligt trevligare än Audis motsvarigheter i A4/A6.

Vad gäller förbrukning är ju de flesta av MBs som testas (och säljs) automatväxlade och då hoppar förbrukningen upp lite grann.
Verdi
Jag har aldrig kört en 220 CDI så egentligen ska jag väl inte uttala mig. Har bara angivna effekt och förbrukningssiffror att utgå ifrån. Har väl sett nåt test också där mercedesmotorn iofs får bra betyg, men inte lika bra som BMW.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Gällande totalekonomi och bäst motor kan man undra varför så många taxi är Mercedes? Inte är det väl komforten;-)
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Ska man köpa bil efter vad taxiåkarna har, då ska man väl köpa V70, Passat, och 9-5 ;)

// Erik
Verdi
Robert,
Jag tror det handlar om garantier på drivlinan snarare än att de skulle vara så mycket bättre. Men det kan nog Nikeman svara på bättre.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
W115, W123 och till viss del även W124 var Mercor som hade ett mervärde i långt liv med många mil. Därefter är det nog som Verdi nämner garantier som skall bära upp stjärnans taxi-glans.
För att visa vad jag menar kanske vi kan titta på två exempel:

Här har vi en 325i som gått drygt 300 mil: Länk!

Här är en C-klass som gått ungefär 400 mil:
Länk!

Enligt första annonsen kostar BMW:n 463000 i ordinarie pris. För Mercan står det inte, men jag provade att bygga motsvarande bil på MB:s hemsida och då landar man på över 480000.
Så, åtminstone i detta fall, så känns det som om Mercan tappat värdet snabbare.
Verdi
Jag tror inte du kan titta på enstaka exempel. Det skiljer så mycket mellan hur olika handlare sätter pris osv. Men visst kan du ha en poäng.
Jämförelsen haltar också därför att MB har haft kraftiga kampanjer på både Avantgardepaket och AMG paketet till C-klassen. Så att MBn kostat 480kkr är en sanning med en stor modifikation.

Nu är jag på väg att svära i kyrkan men shit vad den vita MBn är läcker i jämförelse med BMWn...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.