AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.662

kärv styrning e34

hej!

jag har fått problem med min e34, det är så att jag fick nedslag på min styrning på besiktningen, felet beskrevs som "kärv styrning, ingen återgång"
vilket betyder att ratten inte går tillbaka till ursprungspositionen helt efter att man vridit den åt höger/vänster under körning, den upplevs även lite tungstyrd när man åker med den...

har kollat oljenivån och det ligger på max.

någon som har förslag/tips på vad som kan krångla? har funderat på om man kan byta ut olja som man gör i motorn, eller finns risk att man får inte luft i systemet då?

tacksam för svar/ Pontus
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Castervinkeln gör jju så att hjulen rätar upp sig automatiskt, därför designar man med viss castervinkel.

Eftersom castervinkeln inte är något som går att justera på E34 så kan vi nog utesluta detta (om inget allvarligt hänt i framvagnen som du är medveten om).

Att byta olja i styrservon bör göras då och då. Det är myckelt enkelt, man bara lossar hydraulslangen längst ned vid pumpen, tömmer systemet, nya packningsringar, fyll på olja, starta motorn, vrid ratten från stopp till stopp ett par gånger och systemet självluftar sig själv. Toppa sedan upp med olja till korrekt nivå, om det behövs.

Men luktar inte oljan bränt eller är allmänt murken så behöver du inte göra detta just nu. Är troligtvis inte orsaken till att styrningen är trög.

Tyvärr har jag inga konkreta tips om vad det kan vara (bara tips om vad det inte kan vara). Men såg för inte alltför längesedan ett annat inlägg om precis samma sak, tror det var i 5-Serien forumet - värt att kolla om det trillat in något tips där.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det var denna tråden jag tänkte på
Länk

Här är en annan ny tråd med viss anknytning till temat
Länk

Off-topic, men när jag gjorde framvagnsinställning på min 535i -89 så mätte de upp vänster/höger caster till 7.93/7.21 grader.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.