AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.074

Hur håller ni i ratten?

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Såg på en av kvällstidningarnas motorsidor att många bilförare sitter för tillbakalutade och dessutom håller ratten fel. Enligt artikeln så har de flesta fått lära sig att hålla ratten med tio i två-greppet medan man nu mera rekommenderar kvart i tre eller ännu hellre tjugo i fyra-greppet.

Jag har faktiskt noterat att många biljournalister på bilderna i t.ex. AMS kör med tjugo i fyra-greppet. Rent teoretiskt, om man har båda händerna på ratten, så kan man ju väja mer utan att korsa händerna om man håller tjugo i fyra.

Själv växlar jag ofta grepp mellan att hålla tio i två eller tjugo i fyra. I bland håller jag bara ratten med vänsterhanden klockan 7. Kör jag riktigt fort håller jag alltid ratten med kvart i tre-greppet.

Hur kör ni och vad tror ni är bäst?
ri
699
riku
740iA -97
När jag tänder ciggen eller läser morgontidningen håller jag med knät.
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Jag håller med händerna!

If it works, don't fix it.
Jag läste också om Motormännens rekommendation och resonemanget låter förnuftigt. Tyckte dock att tjugo i fyra kändes lite fel när jag provade en längre sträcka tidigare idag, men det är säkert bara en vanesak.

Gillar för övrigt inte BMW:s Sport- och M-ratt eftersom jag tycker man får bättre grepp på standardratten. Någon som håller med?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
håller med en hand (kl 08:45) oftast, och den högra någonstans nära högerstolen ;)

BMW ownz
Jag brukar hålla i ratten med knäna när jag läser tidningen, dricker kaffe,spelar gitarr, lagar mat, borstar tänderna eller sms:ar.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Halv sex med knät och hel sex när jag kommer hem

:-)))))))))))))))))))))))))))))))

Hahahahaha deT
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ett stadigt tag om bägge rattarna och massera försiktigt.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Va då hålla i ratten?????? Ska man hålla i ratten också, räcker det inte att
hålla i hatten när det blåser?
Vänsterhand kl 12 och höger hand på min egna växelspak. Optimalt .
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Hur var det nu...kom hönan före ägget...?

If it works, don't fix it.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.