|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Funderar på att importera in en bmw 530 diesel. Ska man som privat person kolla på netto eller brutto priser som står på mobile.de? Har förstått att man inte ska betala någon skatt i sverige om bilen har gått mer än 600mil och är äldre än ett halvår. Stämmer detta? Så vilket pris ska jag gå efter? Funderar på en bmw 7 diesel också. Är denna modell prisvärd i tyskland? eller ska man satsa på 5 serien istället? Fördelar nackdelar? | |
|
Som privatperson betalar du alltid bruttopriset. Netto eller nettoexport gäller bilar som har avdragbar moms, köps en sådan bil av tex en svensk handlare betalar denna nettopriset och därefter svensk moms när bilen reggas in i Sverige En bil räknas som begagnad efter 6 månader och 600 mil, och då tillkommer ingen annan skatt, moms eller tull när den förs in i annat EU-land, det är riktigt. Generellt gäller väl just nu att bilar med större motorer samt bilar som har rullat lite längre än genomsnittet är billiga i Tyskland. Faceliftade 7-serie E65 2005- är betydligt billigare i Tyskland än i Sverige, men då tänker jag främst på bensinmodeller som 750-760, hur dieslarna står har jag sämre koll på. Även faceliftade 530/535d 07- med M-pkt och mycket utrustning som rullar 10-12.000 mil tycker jag känns prisvärda jämfört med vad som begärs här BMW CS #5139 |
|
|
7-serie dieslar med stora motorer, 740d och 745d, är utbudet väldigt klent på i Sverige. Men de 3-4st 740d jag har sett annons på i Sverige har legat ca 40-60000kr över vad motsvarande skulle kostat i Tyskland. 740d 03-04 låg på ca 11000-20000EUR. 745d med facelift låg oftast ca 10000EUR över motsvarande 740d. (Tänker då mest på -06:or som fick ökad effekt och vrid jämfört med -05. 07-08:or är självklart ännu dyrare) Själv slog jag till på en även för en 7-serie välutrustad 740d -04 med verifierade 10800mil för 19900EUR. Bilen går underbart med en komfort utan dess like men ändå snålt. Körde 10mil till jobbet häromdan och klockade in den på 0,68L/mil! :-) Jag provkörde även en 730d -08 här i Sverige men den motorn fick jobba hårdare än dieselåttan och fick därmed märkbart högre förbrukning. |
|
|
För det första så tackar jag för svaren som jag fått:) Har några ytterligare funderingar. 1. står sig 5 serien eller 7 serien bäst i pris i Tyskland jämförelse med svenskt pris? 2. tjänar man mest på att köpa en bensinare eller diesel? 3. vilken årsmodell ska man leta efter för att bilen ska ha sjunkit mycket i pris och att den är billigare än i sverige 08-? |
|
| Enligt min uppfattning är det ofta betydilgt större värdetapp på 7-serien och framförallt på bensinbilar med de stora motorerna. De är ofta rätt "kalla" i Sverige och för den som vill köra bensin kan man nog göra en hel del sköna "kap". Man skall då dock ändå tänka på att dessa sannolikt är rätt "kalla" även den dagen man ska sälja bilen i Sverige. Men avser man behålla bilen är de sannolikt en hel del bra köp man kan göra på dessa i Tyskland. Utbudet är tämligen stort i de flesta årsmodeller och valet av årsmodell beror ju till mångt o mycket på vilka pengar man bör lägga. Själv strävar jag alltid efter att köpa en bil som har garanti i någon form. Reparationer på dessa ovannämnda bilar kostar ofta gratis och ett från början "bra köp" kan bli rena katastrofen om man har otur. Så mitt tips, är att kolla historiken noga, ärliga mil, test och helst med garanti, ofta kan man förhandla till sig en europagaranti. En 7 serie 05-08 torde vara ett mycket bra köp om man ser till vad man får för pengarna. Köp också hos en handlare som verkligen är seriös, har ett "större" lager av bilar som visar att det finns "pondus" i företaget, helst en aukt BMW handlare eller typ Audi Mercedes handlare, är mina tips. Men valet av årsmodell o motor beror ju till stor del på vad budgeten säger! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.