AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
937

Vätska i abs/asc bromssystem

Hej.

Ny här.

Ska ev. köpa en e39 528iA 00 drygt 15' mil. Läser nu utdrag ifrån reparationer och ser att vid två tillfällen har man bytt/fyllt på vätska för ABS/ASC+T. ABS-lampan har även lyst vid (minst) ett tillfälle men diagnosen gav inget.

Känns som att det snart kan vara dags för ABS-givarfel alt. "ABS-styrboxen". Eller?

Har själv en 520iT -99 drygt 13' mil och där har jag bytt alla ABS-sensorer.

Dessutom är det bytt impulsgivare på insugninskamaxel då kunden klagat på segstartad och svag när man kör iväg.

Stora reparationskostnader på gång?

Mvh

Jonas

mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
nej det finns inget som säger att det är stora repkostnader på gång. det är vanligt att man byter bromsvätskan i systemet vart 2-3 år

mvh
mika

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

gällande styrenheten för ABSn så är det bara en tidsfråga innan denna går sönder på -99 och -00 årsmodellerna, om den nu inte är reparerad. Denna kostar ca 2700:- inkl. frakt att laga. Innosund är det som lagar dem för detta pris.

Gällande bromsvätskan så skall denna bytas med jämna intervall. Har för mig att det är vartannat år.

Det borde mao inte vara några våldsamma reparationskostnader på gång. Det du bör kontrollera är stötdämparna. Du måste även tänka på att det är en gammal bil och att allt kan hända.

Lycka till med bilaffärerna!

/H
Hej.

Tack för snabba svar!

Stötdämparna kändes faktiskt helt OK, inget stort "klonkande" vid långsam körning över ojämnheter.

Tackar! Måste ju ha en andrabil till mig så får frun tuffa vidare med 520.

Mvh

Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.