|
|
|
|---|---|
|
hej min 540 e39 -00 börja gå oroligt på tomgång gick på 6-7 burkar och det väser i bakkant av insuget men varvar jag upp den så försvinner väss ljudet och det går riktigt på tomgång men ibland hjälper inte det kolla med datorn men den sa multiple missfire dock radera jag det Kan det vara något annat ? i övrigt går den som den ska Någon som byt den ? ser trångt ut så tips motages gärna =) mvh Mikael | |
|
Ett enkelt knep för att kolla om det är membranet är att spraya med startgas mot insugets bakplatta, medan motorn går på tomgång. Ändrar sig tomgången vid sprayning, är membranet kasst, är tomgången oförändrad är nog felet något annat. /Stefan |
|
| men hur kan den suga luft utifrån då ? är inte det tätt runt membranet = | |
|
När membranet är trasigt är det just detta som händer, den suger luft där membranet normalt håller tätt. Membranet (tunt gummi) är en del i hela bakre insugsgaveln (vilken byts som en enhet). Har för mig att kostnaden är 3-500 SEK för delen på BMW. Vid defekt membran brukar det även ryka blått ur avgasröret orsakat av att oljan i vevhuset kommer in i insuget. /Stefan |
|
|
Börja med att kontrollera om du har olja i tändstiftsbrunnarna. Är inte alls säkert att ett dåligt membran reagerar på startgas, däremot om du har en dålig packning mellan gaveln och insuget. Är inte speciellt svårt att byta, men visst är det trångt och tar lite tid. Se bara till att röret som löper inuti insuget fäster mot gaveln när du monterar det nya. Finns en liten risk att låsningen till detta rör är dåligt (plast) och hoppar ur sitt läge i framkanten inuti insuget. Köp en ny slangklämma också till gummislangen mellan insugsgaveln och bromsservot. mvh Kent |
|
|
Läcker verkligen en trasigt membran ut i motorutrymmet? Jag har haft isär en sån och vad jag minns så håller en trasig bara inte tät så den drar tjuvluft från vevhuset. |
|
|
Själva membranet inuti den bakre gaveln på insuget är fjäderbelastat och skall hålla ett jämnt tryck ca 10-15mbar har jag för mig. Så till frågan om det reagerar på startgas? Nej det tror jag inte. Däremot packningen mellan gavel och insug som jag skrev tidigare. Skiljer lite på utförande mellan E34 och E39. mvh Kent |
|
|
OK tack för alla svar har beställt ett nytt membran kan inte vara något annat för igår kom det en blå poff ur avgas röret ser tämligen trångt ut är det något man ska ta bort för att under lätta arbetet lite ? mch |
|
| Hej nu är membranet byt och hon går som en dröm silkes len tomgång =) mvh | |
|
Gött! MVH Kent |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.