AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.031

523iA Touring, motorn vibrerar och går konstigt!

Visa användare
253
nysa81
130i M-Sport 9/2009
Hej

Imorse då jag skulle starta bilen så satte den i halsen, den hostade, var svårstartad och togen 2-3 sekunder innan den hostade igång.

På tomgång går den bra, men vid lite gaspådrag så vibrerar hela motorn och sprider sig bak i bilen. Vid gas upp till ca 2000 och sedan släpp till 0 och sedan gaspådrag igen till ca 1000 så vibrerar och hostar nästan bilen till.

Får för mig att den får för lite bränsle, eller nått sånt.
Vid höga varv så går den jämt och bra, har dock inte provat om det har blivit någon effektförlust.
Bilen går att köra.

Har bytt olja, filter m.m. årligen, tändstiftsbyte är det nog ca 2-3 år sedan.

Hjälp! Hoppas på att nån har någon bra förklaring!

"Angels Dance and Angels Die..." - Jim Morrison
Visa användare
253
nysa81
130i M-Sport 9/2009
ska tillägga att det är en 523 iA Touring 1997.

mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
jag tror att det är kamaxelsensor eller vevaxelsensorn som håller på att kasta in hatten.

gör ett felsök.

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
Visa användare
253
nysa81
130i M-Sport 9/2009
ska tilläga att jag körde hem bilen från jobbet idag, och det finns igen kraft och acceleration, men efter 2500-3000 varv så brjar den accelerera igen...

Visa användare
253
nysa81
130i M-Sport 9/2009
mer information:
tog bilen till jobbet imorse, den startade helt perfekt och felet var borta.
Men, vid ett rödljus 7 minuter senare så dog bilen, startade den igen och felet var tillbaka.

?

Visa användare
253
nysa81
130i M-Sport 9/2009
nån som kan ha en idé om detta?
ok, har nu kört med felet i flera dagar och det uppkommer endast då motorn blivit varm.
Måste vara nån tempmätare eller givare som spökar?

uK
109
uKKla
523 Touring -99
Facelift
Jag vill inte säga förmycket, du bör nästan åka till verkstad och felsöka med datorn. Men min gamla Audi a4 hade lite snarlik tendens när LMM var pajj. Hände mig 2 gnr på den bilen..

Samtidigt min gamla 520 var helt orkeslös till typ 2-3000 varv (Började med 1700, men efter en månad vart det 3000 tror ja.) när ena tändspolen var pajj.

Hoppas det löser sig!!
uK
109
uKKla
523 Touring -99
Facelift
Juste, glömde säga att 520n hackade fram tills dom varvtalen, samtidigt som han var orkeslös typ. kommer inte riktigt ihåg.
Visa användare
253
nysa81
130i M-Sport 9/2009
det låter riktigt, orkeslös upp till 2-3000 varv, precis så är det, och den hackar sig fram dit.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Låter verkligen som mika heinonen skriver. Du kommer säkert få besked efter en felkodsavläsning. Givarna är rätt lätta att byta och kostar runt 900:- styck. Oftast är det väl vevaxelgivaren som ger symptom liknande dina.
Visa användare
253
nysa81
130i M-Sport 9/2009
har bytt vattentempgivaren och då gick bilen mycket fint i ca 10 mil, sen började skiten igen.
kanske är det luftmassemätaren som spökar, det är iallafall vad vi tror, vad tror ni? Nu har bilen börjat tjuvstanna vid rödljus osv.

vars köper man en luftmassemätare billigt? skroten eller Schmiedmann?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Varför i hela friden lyssnar du inte på vad Heinonen och Lus säger? Nu är jag den tredje som säger: Läs ur ev. felkoder på kam- eller vevaxellägesgivare.
Visa användare
253
nysa81
130i M-Sport 9/2009
det kostar pengar, därför har jag inte gjort det!
om det finns något sätt av läsa av dessa utan att det kostar så gör jag gärna det.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det kostar betydligt mer att byta delar på chans än att läsa felkoder. Det kan vilken verkstad som helst eller någon med Carsoft eller enkel felkodsläsare fixa på några minuter.Luktar vevaxelgivare lång väg. Typiskt när den håller på att ge upp att den tuffar på på inlästa värden ända tills du stannar och startar om t.ex.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vevaxlegivaren

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Kostar pengar ? Dummaste argument jag någonsin hört för att låta bli att undersöka vad som är fel på bilen. Tror du på allvar det blir billigare att chansa sig fram till vad som är fel ? Vad det än är så kommer det kosta pengar för dig, det handlar bara om hur mycket det kommer att kosta och kom ihåg att det lönar sig ALDRIG att vara dumsnål.
Visa användare
253
nysa81
130i M-Sport 9/2009
Nu är det så att jag bytte vevaxelgivaren och bilen går som en kanon, spinner som en katt.
Tack Hasso för ett bra svar!

Varför slänga bort pengar i onödan på en läsning?
Har man lite känsla och en polare som är mekaniker så går man på magkänslan, ingen felkodsavläsning, som oftast i dessa fall brukar visa fel.

Nu gjorde jag en chansning och det visade sig vara rätt hela vägen.
Jag bytte även vattentempgivaren eftersom den visade helt fel värden vid uppmätning. Så det var ändå dags att byte den.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Chansning? 4 pers sa samma sak här. :)
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Eminent problemlösarforum :D

Det jag ville säga var att det kostar inte många kronor på verkstad att få en avläsning av felminnet och personligen betalar jag gärna ett par hundringar istället för att åka runt med en sur bil. Byter man "fel" del så har ju den förmodade vinsten i att göra jobbet själv omgående gått upp i rök, även om man iofs fått en ny fräsch del som säkerligen ändå skulle pajat om några tusen mil.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vevaxelgivaren har visat en felkod och en felkodsavläsning visar sällan fel.
Man spara oftast en massa pengar på att läsa av felkoderna tolka dom rätt, dvs ingen felkodsavläsning är bättre än den som tolkar dom.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.