AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
813

byte avtopplockspackning på bmw 525i touring -01

Hej!
Va så osmart att jag tog emot detta arbetet.
så jag undrar va man ska tänka på vid bytet?

har inte skruvat bmw tidigare heller :)

mvh kim
Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Detta är inget lätt jobb tyvärr, rekomenderad arbetstid för en erfaren mekaniker inkl. alla specialverktyg 14h. Ska vara svårt och trångt, speciellt att få ihop bägge "vanosstyrningarna" =(

Lycka till!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vad är problemet? Väldigt sällan som packningen går på en M54 om den inte gått överhettad (utan vatten). Då är toppen troligen skev och kanske t.o.m. sprucken. Den bör planas minimalt och sprick-kontrolleras innan återmontage.
har fått låna spec verktyg från bmw, och dom gör jobbet på ca 10h sa dom till mig.

De jag vet är att den vit rykte för dom som äger bilen en morgon och att det är vatten i oljan.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om det inte är mängder med vit rök, eller mängder med vatten i oljan så kan det gott vara kondens i båda fall. Det kondenserar mycket vatten i vevhusventilationen vintertid och med long-life intervall kan det se geggigt ut på oljelock och sticka ibland. Borde fastställas med CO-mätning i vattnet mm, innan man river.
vi har plockat av toppen nu, men packningen är det inge fel på, men den har fått in vatten i 4 och 6 cylindern, samt att det kommer vatten ur avgasröret när hon som ägde bilen körde och den gick på 5 cylindrar, så troligtvis spricka i toppen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.