AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.271

Vart tankar ni diesel?

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jag blir inte klok på alla dessa olika dieselbränslen som finns ute. Alla kör med BIO-diesel, miljödiesel o skit som Statoil och Preem bl.a som kör med miljödiesel. Vart finns det RIKTIG diesel att tanka som man kan göra i Tyskland, Österrike med lite jävla anamma så det händer nåt när man kör.

"Riktiga män kör diesel"
Alla större bolag kör med 5% rapsolja i dieseln. Om du ska hitta nån blank diesel utan tillsatser får du nog försöka hitta någon liten mack ute i nån håla som kanske har det.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Får ta o börja köra med röd diesel istället kanske

"Riktiga män kör diesel"
Jag tankar i Danmark där jag jobbar. Mycket billigare (ca 2kr/L) och som bonus slipper man den svenska MK1 dieseln och får istället den riktiga EU dieseln. Upplever att bilen går mycket jämnare med EU diesel, ffa på tomgång. Den går också lite snålare har jag märkt sen jag började tanka i DK, ca 0.5dL mindre per mil och det är ffa när man kör lite snabbare än tillåtet som skillnaden blir tydlig.

Vad jag förstått så skiljer inte bara inblandningen av biodiesel mellan EU och svensk MK1 utan det rör sig om helt olika raffineringsmetoder.
Av skatteskäl skulle EU dieseln bli ca 1kr dyrare/L om den började säljas i Sverige så därför är "all" diesel i Sverige MK1.

Verdi
Kanske därför som det är så svårt att få ner dieslarna i angiven förbrukning?
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Det sälj ju fler och fler personbilar med dieselmotorer och vi kan inte importera diesel till Sverige. MK1-diesel tillverkas bara av raffinaderier i Sverige. Det har tidvis varit större efterfrågan än utbud vilket har drivit upp priset ibland.
Verdi: Fast jag är inte ens i närheten av de 4.9L/100km som BMW anger vid blandad körcykel trots EU diesel. Rekordet är 5.3L/100km och då körde jag skyltat och nästan enbart landsväg. Brukar komma ca 90-95mil normalt mellan tankningarna dvs 50-55L vilket ger ca 5.5-6.0L/100km.
Och så rullar min på 18-tummare så det går såkert att med andra hjul pressa förbrukningen lite till :-)
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jo tack, man känner en rejäl skillnad på EU diesel och den blaskan vi har här som man blandar med 5% matolja :) De e just EU dieseln jag är ute efter om nån känner till om man kan tanka det någonstans i Sverige?

"Riktiga män kör diesel"
TH
37
THOR330
330xd -03
Har hört att den svenska diesel inte smörjer lika bra i pumpen, då den andra diesel är fetare.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Det känner jag också till. Jag fattar inte varför vi i detta avlånga land alltid ska ha högst momser, högst skatter och skit på allt! Vi ska ha miljö hit och miljö dit. Snart packar dem väl in din beställda hamburgare i ett salladsblad istället för papper för att det ska va miljövänligt.

Hur kan 90 miljoner tyskar, fransmän, holländare mfl EU-länder köra på "Eurodiesel" och samtidigt inte ha dessa bestraffningar på dieselskatt när dieseln har visat sig vara renare än bensin vad gäller CO2 utsläpp för att inte tala hur mkt snålare en diesel är i förbrukning. Vi ska minsann slänga in matolja i våran diesel för o va miljövänliga. Pyttsan...

"Riktiga män kör diesel"
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Bakgrunden är att när MK1-standarden sattes så blev den Svenska dieseln renare än övrig diesel i Europa. Men numera är europadieseln lika ren så import av den hade kunnat driva ner dieselpriset något.

Läs mera här:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.