AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.796

320d ED - vilka tillbehör och hur fungerar tillbehören?

Sida 1 av 2
gr
33
greendriver
320d EDE (Beställd)
Hej,
Jag tittar på att byta till en 320d ED (vilket skulle bli min första BMW :D), och skulle behöva lite råd om hur tillbehören fungerar.
Vilka som är värda priset och vilka man ska hoppa över.

1)Jag har läst att den värmereflekterande rutan kan vara störande för sikten? stämmer det?
2)Om man har Nav Professional hur funkar ljud instruktionerna om man lyssnar på musik, kan man lyssna och sedan få musiken avbruten för instruktioner eller är det antingen navigering eller musik som gäller?
3) Hör man tydlig skillnad på Harmon/Kardon jmf. med Hifi, (de vanliga högtalarna är riktigt dåliga) ?
4) Funkar Iphone kopplingen bra?
5) Är det någon som har Kupévärmaren som kan rekommendera den?
6) Är Servotronic något att ha, ingen av demobilarna har haft den funktionen?
7) Finns det något annat tillbehör som man inte ska missa?

Tack på förhand!
// Greendriver
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hej!

Fin bil!

1) Vet ej :-)

2) Om du lyssnar på radio eller CD så sänks ljudet när instruktioner ges.

3) I E60 är skillnaden stor, har hört flera säga att detta även gäller E90.

4) Om du beställer en ny BMW kommer du med stor sannolikhet att få det nya gränssnittet till iphone/ipod koppling, vilket ser mycket fint ut.

5) Har motor/kupevärmare (diesel driven) i E61'an nu - extremt lyxigt !

6) Jag hade hellre valt aktiv styrning. Jag tycker styrkännslan blir lite sämre i lägre hastigheter, då den är väldigt lätt.

7) Navi PRO + bluetooth, sportstolar och xenon ;-)
gr
33
greendriver
320d EDE (Beställd)
Hej Sim,
Tack för dina svar.
6) Aktiv styrning finns tyvärr inte till 320d :(

Är det någon som kör 320d ED idag? Jag kommer köra rätt mycket motorväg och är lite nyfiken på om de angivna siffrorna vad det gäller förbrukning stämmer, vad har ni för erfarenheter?

7) Jag har tittat på Navi Pro & blåtand och xenon, jag har provsuttit sportstolarna men mitt midjemått är lite stort så de känns ej hundra bekväma.
// Greendriver
Sportstolarna går att justera bredden på med hjälp av en knapp på sidan av stolen. Sidostöden innehåller luftkuddar som justerar hur hårt man vill sitta fast i sätet.
Verdi
Har skrivit två långa svar men den förbannade proxyn på jobbet reloadar sidor ibland utan att man ber den så texten försvann.

Har en 320d ED som hyrbil nu ett par veckor när min vanliga 320d är på lackering av front/bakände. Har väl kört 170 mil vid det här laget.

Den ÄR snålare än en vanlig 320d. Körde ca 4 mil landsväg (70/90) så snålt jag bara kunde och färddatorn visade 0,36. Då var det lite utför totalt sett men inte så mycket.

Till jobbet (16 mil ToR blandat, dock mest landsväg) när jag kör som vanligt så visar färddatorn 0,48 när min vanliga brukar visa 0,53. Snålkörde hem en dag och kom ner i 0,41.

Det är dock omöjligt att komma ner till 0,41 blandat.

På motorväg drar den ca 0,45 i 110km/h. Vill du hålla 140+km/h så får du räkna med mellan 0,55-0,60.

Det som jag retar mig lite på är dock främst två saker.

1. Motorn vibrerar och låter mer inne i kupén. Kanske har de sparat vikt på mindre isolering?

2. Den är högre utväxlad, iaf på 6:an. Det medför att den är totalt orkeslös på 6:an i alla hastigheter under 130km/h. Ligger man på 90km/h på 6:an kanske varvet ligger på 1300 varv/min. Så man måste definitivt växla mer än på den vanliga.

Nu har jag iofs mappat min och har 221 hk så jämförelsen haltar lite.

Om du inte absolut måste ha en miljöbil så skulle jag nog välja den vanliga faktiskt.
Verdi
Här har du ett test också förresten Länk.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
4. Jag har förvisso Radio Prof, ej Navi, men iPhone funkar superbt med denna, t.o.m. handsfree-ljudet, något man inte är bortskämd med annars. Det enda man kunde ha önskat sig är väl A2DP d.v.s. köra iPod-app via BT, det funkar inte. Måste vara ansluten i adapter eller via USB.

5. Kommer aldrig mer att köpa dieselbil utan webasto. Värt vartenda öre. Åtminstone här i Norrbotten... ;)
En minimal nackdel, det borde finnas fabriksoption med GSM-styrning, nu är det eftermontering och därmed onödigt dyrt.
gr
33
greendriver
320d EDE (Beställd)
Tack för alla svar!
Verdi: hmmm. 1) de (2st) jag testkörde var väldigt bra ljuddämpad.

Ang kupévärmaren, jag har någonstans läst att man kan schemalägga den typ att den värmer upp typ en halvtimme innan man går ut till bilen, stämmer det?

En kompis tipsade om att jag skulle testa den nya 520d sedan istället, vad är (förutom att den är större) de stora skillnaderna mellan grundutrustad 320d och en 520d, och hade ni hellre köpt en 520?
// Greendriver
Verdi
Det är ju inget stort problem. Tycker kopplingspedalen och växelspaken vibrerar mer än på min samt att motorn "morrar" lite råare än min. Kan även vara inbillning/dåligt minne. :)

Jag skulle hellre ta en 520d. Det är en ny modell och man får ha "det senaste" i många år. Däremot är ju en ny 3-serie på väg ut ganska snart och då sitter man där med en "gammal" bil. En E60 från 2004 känns ju fräschare än en E46 från 2004. I alla fall för mig.

Vet tyvärr inte vad man får extra i en 520d i form av utrustning. Kolla på bmw.se.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Aktiv styrning...tycker ärligt den är så onödig. Idag är folk så jävla bomullsmjuka och ska ha minsta bekvämlighet. Har kört många många mil med både äldre och idag helt ny bil utan att ens ha tanke på att det stör mig med ratten. Då har jag kört 300 mil enkel väg genom hela Tyskland där detta Aktiva system skulle vara bra att ha. NADA att den behövs kan jag säga. För lätt ratt? Knappast...

"Riktiga män kör diesel"
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Kupévärmaren har dubbla timers. Jag brukar oftast köra igång den via fjärren, men timern använder jag förstås om jag vet någorlunda i förväg när jag ska åka. Dumt att lita på den helt dock, har hänt att jag haft kall bil när jag kommit med rejält försenat flyg eftersom värmaren stannat redan för ett par timmar sedan. Då är det bra att ha fjärren på sig så man åtminstone hinner köra den några minuter!

Du kan även styra ventilationen med timern så att den börjar fläkta vid en viss tidpunkt. Det kan ju faktiskt också vara bra att ha sommartid även om jag inte använt den funktionen i år (vi hade ingen rekordvärme här uppe).
gr
33
greendriver
320d EDE (Beställd)
Jonas T:
Menar du att man kan få svalare bil om jag vet att jag ska starta bilen kl 17.00? Jag slutar ju jobbet alltid samma tid :D

Hur varmt blir det på vintern i kupén? Hjälper det för att inte behöva skrapa ruterna så mycket eller är det önsketänkande?
// greendriver i Skåne där kylan inte är i stil med Arvidsjaur :D
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag har läst mig till att kupévärmaraen inte värmer motorn, men ENDAST kupén, i ett sk. bypass-system, där en ventil gör att kylarvätskan stannar i ett slutet kretslopp tills motorn startas. Allt detta görs för att få upp temperaturen i kupén snabbt.

Så ska det tydligen vara på bilar nyare än E39, dvs E6X och framåt.

Jag ska försöka klura ut ett sätt varpå man kan ta bort ventilen, så motorn även värms.
Verdi
Sim,
Nu är inte jag nån expert men jag tror inte du skulle få motorn varm ändå. Du måste väl ha bättre/effektivare värmning av motorblocket än lite luft som strömmar?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
När det uppvärmda kylvattnet flödar i hela motorn istället för det hålls i värmepaketet, måste väl betyda lite värme iaf?

Det var bara en notis till ämnet, som jag upptäckte igår när jag studerade webasto-systemet i bilen och hittade BMW dokumenter om bypass vs inline system.

:-)
Om jag skulle speca ny 320d ED idag skulle jag absolut ta med följande grejer:

- Comfortpaket (klima, parksensor mm)
- Dynamic paket (sportstol och xenon)
- HK ljudsystemet, dvs inte Hifi676 men storleken större.
- USB anslutning
- farthållare
- metallic

En 520d är inte dum och ger en helt annan komfort, men jag antar att priset då blir något helt annat också.
Verdi
Sim,
Så värmaren värmer kylvattnet? Jag trodde den blåste in lite varmluft i kupén bara... Då kanske det funkar bättre. :)
Verdi
Angående vibrationer och ljud. Det var definitivt INTE inbillning. Min bil är mycket tystare och vibrerar mycket mindre. När motorn stänger av sig vid rödljus osv och den startar när man trampar på kopplingen så startar min lugnt och stilla utan att knota. På ED-versionen krängde hela bilen till.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Värmaren värmer kylvattnet, och du kan få bastuvärme i kupén om du bara har batteri nog att driva aggregatet tillräckligt länge, jag tror effekten brukar vara på sisådär 5 kW. Kupén är behagligt varm även i bitande kyla redan efter ca 25-30 min (gäller tidigare bilar jag haft, kan inte vara sämre i denna).

Jag har också funderat på det där med motoruppvärmning, hittills har jag bara kört den runt 5 min på morgonen så jag har inte kunnat kolla om även motorn blir varm. Men det ser ut som att det går en slang från aggregatet till både kupén och till motorn, och bägge blir då varma när man startar värmaren. Kan dock hända att det inte cirkulerar i den slingan utan bara blir varmt precis i grenkopplingen, eller att det börjar cirkulera i motorn först efter uppstart? Lite lustigt om BMW valt ett sådant system när alla andra tillverkare jag vet om även kör runt värmen i motorn.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Så här står det på originaltyska:
Der kalte Motor wird über das Kühlsystem ebenfalls vorgewärmt. Das reduziert den Kraftstoffverbrauch in der Warmlaufphase zusätzlich.

Och med googleöversättning :)
Den kalla motorn är förvärmd genom kylsystemet också. Detta minskar bränsleförbrukningen i den varma upp dessutom.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Verdi > Det du beskriver måste ha med det annorlunda svänghjulet att göra?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.