|
|
|
|---|---|
|
Min fråga är alltså om någon har hört talas om en aiebag som har löst ut även om den varit avstäng, antingen med nyckel eller avstängd på verkstad. Är lite osäker på om man kan lita på bara en enkel nyckelavstängning. Robert | |
|
Det är säkert irrationellt tänkande, men som förälder skulle jag inte sätta mitt barn framför en krutladdning, avstängd eller ej.... Känns som att man inte vill chansa på det och då kvarstår bara bortmontering tyvärr... Dessutom är väl säkraste platsen bak i mitten? Synd bara att man bryter ryggen av sig ;-) |
|
|
Precis vad jag tänkte. men sen är frågan hur ställer sig BMW till att montera ur den på en ny F11 (vilket förmodligen blir nästa bil). Det går väl inte att beställa från fabrik utan passagerarkudde? |
|
|
Att beställa utan krockkudde går nog inte.. Urmontering brukar vara extremt dyrt om det ens är möjligt utan inverkan på inredningen. Jag talade iallafall med en gammal kollega som arbetar på med just airbags och liknande skyddsutrustning (Bältessträckare mm.). Han sa det att OM smällen är så kraftig att detonatorn på airbagen komprimeras så mcyekt och så snabbt att den skulle detonera så är alla i bilen redan döda sen länge (hans ord). Jag skulle nöja mig med en fysiskt bortkoppling av airbagen, men bara nyckelavstängning är jag också lite tveksam till. //amullo |
|
|
Jag är inte heller anhängare av kvarlämnad/avaktiverad krutladdning, BMW monterar nog bort den - de brukar byta ut bältet samtidigt. Mvh |
|
|
Jag hade tidigare en E46 touring där jag ville montera ur Airbagen på passagerarsidan , de ville ha 9000:- + 2000:- för förvaring av airbagen så att den kan monteras in igen . Beslutet enkelt barnen fick sitta bak ! |
|
| 2800:- kostar det på en E39, med nytt bälte. Kanske inte relevant för en E90 förvisso. | |
|
Som jag förstått det så behövdes byte av bälte enbart göras på vissa äldre årsmodeller (t ex 2001). Från 2003 och framåt har jag inte hört att man skulle behöva byta bälte. Enligt de BMW-verkstäder jag har talat med så har dom aldrig hört talas om någon avaktiverad airbag som löst ut av misstag (vad annars ska dom säga...) och när det gäller nyare bilar med nyckelavstängning så finns ju detta på massor av bilmärken vilket betyder att tusentals bilar rullar om kring med nyckelavstängd airbag (min egen Golf är en av dessa) och jag har inte hört eller läst om någon incident. Personligen är jag säkerhetsmedveten och skulle aldrig få för mig att köra utan att barnen är ordentligt fastspända (vilket man nästan dagligen kan se exempel på motssatsen när man kör i Malmö) men jag har ändå haft båda mina bar sittandes fram både med avaktiverad airbag i E39/E46 och nyckelavstängd airbag i vår Golf. Det är klart att man någon gång funderat på risken men samtidigt så finns det så många risker i det dagliga som är större. ___ //Ulf |
|
|
Det finns inga rapporter om att en nyckelavstängd airbag skulle ha löst ut. Däremot finns rapporter om att airbags som ej varit nyckelavstängda har löst ut utan att bilen har krockat. |
|
|
Gorban: gäller det BMW eller samtliga märken? De rapporter om airbags som har löst ut är det enbart sådan som kopplats ur på verkstad eller inkluderar det även händiga hemmapulare? ___ //Ulf |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har hänt på 2 st E39 mig vetligen en i UK och en privatimporterad i Sverige enligt Vi bilägare som förmodligen varit krockad att samtliga airbags löst ut vid tändningsaktivering. (Dock var ingen avaktiverad för barnstol) Att en avaktiverad airbag skulle lösa ut av misstag är minimal, men inte 100% är min uppfattning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.