AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.455

Baslåda i E36 Coupé!

Sida 2 av 2
32
20
325Coupe
325 Coupé -93
Passa dig för att göra det där avskärmningsröret ni skriver om. Om det blir för tight mot portöppningen så funkar det som en förlängning av porten och ändrar din avstämningsfrekvens. Mitt råd är att låta det vara som det är om du är nöjd. Själv skall jag svetsa midbaslådor innanför framskärmarna som nästa steg i mitt projekt.
Ko
663
Koffe
320iC -93
Nu har jag disskuterat den här frågan med lite "experter" och det hela kan väl sammanfattas så här:
Det bästa resultatet uppnås förmodligen med bandpasslåda som portas genom hatthyllan. Är man dock inte 100% säker på sin förmåga som lådbyggare bör man låta bli eftersom bandpass är knepigt att få rätt/bra!

Ett alternativ verkar vara att ta bort den punktsvetsade plåten i ryggstödet där skidlucka ska vara, detta släpper igenom lite mer ljud. Har man armstöd/skidlucka kan man givetvis öppna den : )
Att ställa två basar i varsin portad låda och rikta dessa snett mot låset på bakluckan har provats och låter tydligen bra!

Prova er fram, och skriv här i forumet om ni kommer på en bra lösning, det är mitt tips : )

//Koffe
BMW-JOHAN
Tjena!

Har ögat igenom tråden och kan ju dela med mig lite av mina erfarenheter. Har byggt en stor baslåda med 2st 12" SPL Soundstream basar i skuffen på min e36 sedan. Driver det hela med ett Phoenix Gold 4300 steg. Problemet var att basen blev så instängd i skuffen och regplåten skakade mot luckan och det lät fördj-vligt.

För att lösa detta problem gjorde jag följande:
1. Lyfte ut backsätet och slog bort plåten som sitter punktsvetsad för lastgenomföringshålet.

2. Lyfte ut hatthyllan och gjorde ett genomsläpp i backre delen av hatthyllan som jag sedan täckte för med en ram och högtalartyg.

3. Köpte 2 st basreflexrör på Bilteam, sågade ut hål en bit innanför högtalarna och tog upp hål med en vinkelslip i plåten under hatthyllan. Sedan var det bara att stoppa ner basreflexrören.

Detta ger mycket stor skillnad på trycket som kommer in i kupen. Helt klart att rekommendera.

Har man inte tummen mitt i handen går detta på ett par timmar.

(Baslådan är måttbyggd mot ryggstödet med basarna riktade mot låset på luckan).

Fa
227
Falcon
325 -93
ett tips är att avstämma lådan något högra än vad man skulle ha gjort i en kombi eller el liknande, som det påpekades tidigare så får man en djup bas när plaserar elementen i bak i sedan eler cupe.
mvh peter

Ko
663
Koffe
320iC -93
Det lät ju faktiskt som en riktigt vattig idé!
Hur mycket högre? (Beror väl iofs på musikstil och så, men finns det nån "tumregel"?)

//Koffe
Fa
227
Falcon
325 -93
tumregeln är att basen och portarna ska sitta på samma sida, I en rätt beräknad basreflexlåda kommer ljudet från konens baksida att vara fördröjt precis så mycket att när ljudet lämnar porten ligger det i fas med det ljud som kommer från högtalarens framsida. På detta sätt förstärker man basljudet inom ett bestämt frekvensomfång. Denna förstärkning är en av de största fördelarna med en välkonstruerad basreflexlåda.
jag har just byggt 2st avstämda lådor med 10" element i skilda lådor för att kunna ta ur ena vid behov i en 325 E36 funkar mycket bra faktiskt även om det var bök att få in ljudet i bilen.
mvh peter

Ko
663
Koffe
320iC -93
Well... jag vet principen bakom en basreflexlåda, vet oxå att "element och portar ska sitta på samma sida" vilket enl. de flesta jag pratat med inte nödvändigtvis behöver uppfyllas. Det verkar vara väldigt få som fått fasfel genom att sätt porten på en annan sida. I sammanhanget kan nämnas ett den senaste lådan jag byggde inte hade element och portar på samma samma sida, men lät riktigt bra ändå...

Men åter till de här med avstämningsfrekvensen... Den är väl beroende av volymen på lådan samt portens/portarnas diameter och längd. Ingen av dessa parametrar borde dock ändras av att porten/portarna sätts på någon annan sida än den där elementen sitter.

Vad jag undrade var ungefär hur många Hz avstämningsfrekvensen skulle "flyttas upp" för att få en bättre bas...

//Koffe
Fa
227
Falcon
325 -93
Det beror på om du vill ha en "djupare" eller "snabbare" (transiensvar) bas.? lite förenklat kan man säga att du får en djupare bas om du ökar lådvolymen eller/och tar längre rör och vice versa.
hoppas att du fick svar på din fråga.
mvh peter

Fa
227
Falcon
325 -93
glömde prova med att korta röret lite grand till du är nöjd , jag misstänker att du vill ha en snabbare bas inte en djupare, som det inte är ngt problem att få i dom här bilarna.
/p

Ko
663
Koffe
320iC -93
Jo, man får väl prova sig fram helt enkelt...

Vid vilken frekvens delar du subbasen förresten? (nyfiken : )

//Koffe
Fa
227
Falcon
325 -93
50Hz ligger avstämningsfrekvensen på lådan, sedan ett subsonic filter på 33Hz. övre gränsen är ställbar (alla är det iof) mina midrange går ner till 90 Hz så subbens övre står nu på 100 HZ
mvh peter

Ko
663
Koffe
320iC -93
Ok! Man tackar =)
Vad har du i förutom 2x10" då? Bas, mid och tweet asså?
Har du högtalare i hatthyllan oxå?

//Koffe
Hejsan..

Har just läst igenom eran diskussion och jag har samma problem som er inser jag.
Jag byggde först en sluten låda till två tior och placerade högtalarelementen mot ryggstödet men det var katastrofalt så jag vände på den och fick då in mer av basen i bilen men däremot trycket stannar ju kvar inne i bagaget=(
Jag har mittarmstöd men däremot ingen "skidlucka" så jag funderar på att andvända rondellen lite grann=)
Men jag vet inte om jag ska bygga om min låda till basreflex eller kanske en bandpasslåda. En bandpasslåda låter frestande för då kommer ju allt ljud i porten som man då kan vända mot skidluckan.
Något jag funderar på är om jag bygger en basreflex så ska ju element och portar sitta på samma vägg och då måste jag vända elementen mot ryggstödet och jag undrar då om basen kommer att dö på samma sätt som den slutna lådan? Någon som vet?

mvh / Lars
Det där med att element och port MÅSTE sitta på samma vägg stämmer ju inte, bara att titta på många högklassiga högtalare för t.ex hemmabruk.
Men på ordinarie basreflexlådor skall ju element och port samverka, så att bara ta in ljudet från porten i kupén blir nog si så där.
Bandpasslådor OK, men området där lådan/porten jobbar är ju på ett rätt smalt område så det blir till att stötta upp med sidosystem osv.
Hur man än vänder sig så blir det ju lite kompromisser i en bilkupé, våglängden på låga frekvenser är ju många meter så det blir rätt hiskeliga fasproblem.
Många hävdar att bilkupén är en idealisk lyssningsplats, men knappast.
Lyssna på lågbasen från t.ex en kyrkorgel, flytta runt huvudet lite i kupén och notera nivåskillnaderna.
Gå sedan i kyrkan och lyssna! Skillnad eller?
Sen finns det ju div elektroniskt genererad "musik" och lågbas som kanske låter häftigt. Mycket ljud kanske, särskilt utanför bilen, men musik? Knappast.
Nu får man väl huka sig......

Är själv i färd med att testa lite olika lösningar på min E39 med skidlucka.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.