|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Läste i något inlägg att man på en E30 skulle låta hålen för högtalarna bak vara kvar för att få in ljudet från baslådan i kupén. Någon av er som vet om det är att rekommendera att göra samma sak på en E36 Coupé? Jag har lite bilstereofunderingar nämligen men vet ej riktigt hur jag ska lösa det. Man vill ju inte heller få in för mycket ljud från avgassystemet i kupén. Mvh Carsten | |
| Det stämmer att du bör släppa in basljudet i kupén på ett eller annat sätt. Om du inte gör det kommer du ha bättre bas i bagageutrymmet och där brukar man inte lyssna. Utan hål för att släppa in ljudet får du bara en morrande djupbas utan riktigt tryck. Ett sätt att släppa in ljudet är genom hålen efter bortmonterade bakhögtalare, om möjligt genom att dra upp baslådans eventuella portar under gallren. Jag skall precis inleda ett seriöst bygge i min 325 Coupé och kommer att dela med mig av erfarenheterna här på forumet. | |
|
Då skulle man teoretiskt kunna avskärma ljudet/trycket från baslåda direkt upp till hålet/hålen från bortmonterade bakhögtalare. Nu tänker jag "bara" ha en 10" och då bara en port. Då skulle man ju faktiskt kunna låta den avskärmade lådan till ena hålet vara kvar så att denna bli igenpluggad, och sätta lådan under det andra hålet. Problemet för min del är att jag behöver kunna ta ut baslådan vid behov och kan därför inte bygga igen baslådan helt. Jag är inte ute efter massa djupbas, mer slagbas men det får man nog på köpet med en 10". Men på detta vis skulle man kunna slippa eventuellt oljud som man inte vill ha in i kupén. Mvh Carsten |
|
|
Att lämna ena lådan från bakhögtalarna och sätta baslådan efter ena sidan går bra. Örat är inte så riktningskänsligt när det gäller bastoner. Men!!! detta förutsätter att du har en låda som är konstruerad så att allt ljud kommer ut ur I närheten av hålet in i kupén(dvs både port och element). Ur en vanlig basreflexlåda spelar själva högtalaren de övre bastonerna och porten spelar de lägre, endast tillsammans ger de en bra bas. Du kan ju även bygga en låda där elementet sitter inuti lådan och allt ljud kommer från en port/flera portar. Har du en bil med skisack är det ett bra ställe att leda in bas. Tyvärr har inte jag det... |
|
|
Jag har en e36 sedan utan skidlucka. Jag köpte en baslåda från MDS, den med orange bas, och har den på vänster sida i bagaget. Perfekt att ha den där eftersom man kan använda öglorna i golvet och spännband att säkra basen. Mitt problem är att basen verkar stanna i bagaget. Om jag står utanför bilen vibrerar bakluckan och reg.plåten kraftigt.Helt utan bas i kupen är det inte, dock är basen lite väl "murrig" för min smak. Kanske detta beror på att det är för tätt mellan kupe och bagage. Får kolla detta med orginalhålen i hatthyllan om dom är igensatta, kanske det kan hjälpa något. |
|
|
På min e36:a sedan finns ingen skidlucka heller, men skidluckan sitter bara punktsvetsad fast med några få punkter. Kolla om man kan borra bort den bara så att man får upp ett hål. Har kollat lite själv och funderat på det. Det förutsätter att man har mittarmsstöd bak som jag har. /Andy 325tds-94"TILL SALU" |
|
|
Efter att nu ha fått ihop slutsteg och baslåda i bagageutrymmet kan jag konstatera att det blev bättre än jag hade förväntat mig. Jag kopplade ur båda högtalarna bak och monterade bort den ena för att där leda in ljudet från baslådan. Detta blev helt kanon men varning om man har ett riktigt mullrigt avgassystem eftersom man får in lite muller från sista ljuddämparen! Man kan även konstatera att konstruktionen med litet baselement och diskant i de bakre "lådorna" är i proffsklass men tyvärr låter de ändå lite burkigt tycker jag. Ljudet ska ju ändå komma framifrån och inte bakifrån. Personligen tycker jag det är bättre med ett bra framsystem och baslåda bak än en massa små högtalare här och där. När man lyssnar på musik hemma så har man ju inte högtalare bakom lyssningspunkten! Eller vad säger ni? Någon som vet något bra och enkelt sätt att fästa baslådan i golvet/mattan? Kardborrband eller liknande. Mvh Carsten |
|
dancer |
Jag har en coupe... o ja fäller helr enkelt hela baksätet när ja kör själv eller bara har 1 passagerare (funkar även om man e 3 i bilen fäller då ETT säte bak) blir ett JÄVLA tryck när man fäller sättena kan ja lova! Har 2 PUNCH 10:or och ett schysst MDS steg... JE |
|
Isåfall kan jag lika gärna lägga baslådan i baksätet! Tanken var att slippa hålla på och klydda varje gång man ska köra någonstans och så har jag även skrivit i texten längre upp att jag inte vill ha in ljudet från avgassystemet i kupén. Mvh Carsten |
|
|
Du har aldrig funderat att ta upp egna hål för portarna. Jag tänkte bara hälsa att en ny hatthylla kostar bara 630 spänn. |
|
schneberger |
bygg elelr ta hjälp av någon en bandpasslåda. där använder du dig av portarna för at få ut ljudet eftersom basen sitter inuti. då kan du utnyttja uppdraggning av portrör genom gallrena maximalt. inte annars ! |
NiklasE28 |
"Carsten" Har du armstöd där bak?? Då kan du borra upp ett hål och sätta fast basen i en 22mm spånskiva och i sin tur fast mot hålet med isolering mellan spån och ryggen (open air det finns högtalare som är gjorda för det)på så sätt får du in hela ljudet och inget annat tex från ljuddämparen eller så bygger du en låda och sätter den på samma sätt.. |
|
Nej jag har tyvärr inte armstöd bak, så den enda lösningen är väl att leda in ljudet igenom hålen för högtalarna? Mvh Carsten |
|
|
Jag har samma problem! Inget armstöd, ingen skidlucka! Jag har två open-ari monterade 10" monterade i en 22mm spånskiva bakom ryggstödet, ungefär som NiklasE28 beskriver, fast mitt problem blir ju då att basarna spelar rakt in i ryggstödet vilket resulterar i mullrig djupbas utan "snärt"... Visst, jag kan fälla ryggstöden, men det är ju inge kul å hålla på så hela tiden! En idé jag har är att bygga en bandpasslåda och dra upp portarna under gallrena till de bortplockade högtalarna i hatthyllan, vilket verkar vara i princip den enda lösningen... Alternativt bygga två såna lådor med en 10" i varje, om det blir bättre/lättare med portar och volymer. Än så länge är det dock bara på planeringsstadiet, men om nån har tips å idéer kan ni väl lägga in dem? Bra att den här tråden hålls vid liv, så att vi förhoppningsvis kan hitta en lösning på detta problem, som många e36 coupé-ägare verkar ha!!! //Koffe |
|
|
Jag kan tillägga och säga att jag har bra djupbas och bra snärt (1st Rockford Fosgate 10") med enbart vänstra högtalarhålet öppnat. Däremot så får jag som sagt in lite för mycket avgasmuller för min smak, fast det beror lite på att det sitter ett sk sportavgassystem på och inte original. Däremot så fick jag original till så det är inte helt omöjligt att man bytar till det istället. Förutom mullret så låter det helt kanon (bortsett från det förbaskade generator surret) Mvh Carsten |
|
|
Vad har du byggt för låda till RF-10"? Hur tar du upp ljudet genom hålet? Rör? Eller står bara lådan under och spelar? Visst ja... ska ju kolla hur mitt steg är jordat oxå! //Koffe |
|
|
Jag köpte det begagnat men lådan kommer från MDS om jag inte mindes helt fel. Den är inte stor i varje fall vilket var villkoret för att jag skulle köpa den. Jag hade tidigare nämligen en Cerwin Vega Stroker 12" men det vägde för mycket tyckte jag så det såldes till förmån för detta ganska mycket billigare alternativ. Hur som helst, jag har inget rör utan lådan står bara under och spelar. Det hade kanske varit bättre med ett egengjort rör ned till porten men det ska finnas tid till sådant med. Men trots detta så får jag bra med snärt tycker jag. Mvh Carsten |
|
|
Jag råder dig att inte göra ett eget hål i lådan och sätta i ett rör! Förmodligen kommer ljudet att försämras markant om du gör det, eftersom volymen på en portad och en sluten låda brukar skilja sig hyfsat. Dvs om du portar lådan kommer volymen bli fel vilket gör att det låter sämre. Man kan även spela sönder en bas utan större ansträngning om den sitter i en feldimensionerad låda tror jag! Så låter det bra nu är mitt tips att låta det vara! //Koffe |
|
|
Blev nog ett litet missförstånd :) Lådan är portad och porten sitter på samma sida som jag har tagit på högtalaren på. Det jag tänkte göra isåfall är ett slags rör som går ned mot lådan fast inte helt intill porten. Detta mest för att slippa mullret från avgassystemet. Mvh Carsten |
|
|
Ok : ) Ett missförstånd sker så lätt : ) Ligger lådan med element och port uppåt? (Borde väl inte spela nån roll, men jag är lite nyfiken : ) Kom bara ihåg att ha nån dm fritt framför porten, annars får man lätt blåsljud å sånt... //Koffe |
|
|
Nix, basen är riktad bakåt och porten sitter på vänster sida. Fabriksbyggd låda med lutning vid ryggstödet. Där är iallafall inget blåsljud för den spelar fint! :) Mvh Carsten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.