|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet hur man kan testa om den stora elfläkten framför AC kylaren fungerar? Bilen börjar stiga i temperatur när det är varmt ute och ac går och man står på tomgång. Om man inte har AC igång så håller sig tempen stabilt där den ska. Några tipps, relän, kontakter eller sensorer?? | |
svardska |
det finns 2 relän på vänster inneskärm under en kåpa, dom styr om fläkten ska gå på halv eller helfart. jag hade problem med dom, annars finns en termogivare på h sida på kylaren, fläkten skall starta så fort du sätter på ac´n |
|
Aha.. Så om fläkten inte startar så fort ACn är på så är det bara att börja felsöka. TAck för tippsen, ska kolla det så fort jag kommer hem. |
|
|
När jag slår på AC'n så startar inte fläkten. Jag såg på en nyare BMW 5 serie att fläkten gick lite till och från, altså inte konstant. Ska min fläkt bara starta när man slår på AC'n eller är den hastighetsreglerad (varför 2 relän, halvfart och helfart) Den värmekontakt som det var tal om, är det den som sitter på vattenkylaren? Det sitter 3 kablar i den , någon som vet vilken av dessa som reglerar vad? |
|
|
Skall det inte vara efter kylning på motorn med den fläkten ochså ? Som jag har sett så sitter det två plus kablar till fläkten var av en startas av ac är den andra efter kylning eller ? Men även som extra kylning under körning? Det finns bilar och det finns BMW. Mvh Björn |
|
|
jag har inga problem emd kylningen, så länge jag itne har AC'n på en Jättevarm sommar dag. Jag kan sitta i kö efter kö, timme efter timme, men slår jag på Ac'n och det är 30 eller mer ute så börjar tempen stiga sakta men säkert, och nej, min elfläkt verkar inte slå till´(den hörs i alla fall inte eller ser inte ut att ha snurrat senaste tiden) |
|
| Hej, Hittade du felet med att fläkten inte slår till? min gör nämligen likadant! | |
|
Har inte haft möjlighet sedan den här kylan laggt sig. Kommer att titta på det senare i vår igen. Troligtvis kommer jag att byta fläkten efter att ha monterat bort den och konstaterat att den har ruttnat eller liknande :) |
|
| ok, min fläkt fungerar perfekt när man byglar den.. men den vägrar starta när man slår på AC.. | |
| Kolla säkringen och kolla så att reläna fungerar som de ska. De ligger i en liten box på vänster framskärm. | |
| det var motståndet på fläkten som brunnit, nu startar den när jag använder ACn!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.