AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.548

E36. Fläkten helt död. Bytt fläkt, hjälpte inte. Hjälp!

Ja
107
Jarra
M3 cab -09
BMW E36 328.
Fläkten är helt död.
Färddatorn visar -37 grader???

Har bytt fläkt men det hjälpte inte (trångt som helv.. att byta..)
Vad är felet?
Fläktmotståndet eller fläktslutsteget elller annat?
Tacksam för tips!!!

//Jari
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Hade du andra fel innan fläkten dog,säkringar hela?, provat kopplat loss batteriet en stund, åk annars till en verkstad som kan läsa av felkoderna.

628csi
Ja
107
Jarra
M3 cab -09
Har kolla alla säkringar och kopplat bort batteriet.
Har ju bytt fläkten.
Kan det vara klimatorn?
Varför visar den -37 grader???
Gär det att nollställa den?
Att färddatorn visar -37 beror sannolikt på defekt temperaturegivare i fronten på bilen. Den har f.ö. ingenting med fläkten att göra.

Om klimatorn beter sig konstigt så kan det var den som är orsaken, dessa är kända för att få problem förr eller senare. Fläktmotorn kan du enkelt testa genom att lägga 12V på den.

Ett vanligt fel är fläktslutsteget, det är ett känt typfel på E36.
Ja
107
Jarra
M3 cab -09
Den nya fläkten har jag testat. Kopplade på 12v och den fungerade.

Kan tempgivaren & klimatorn göra så att fläkten inte fungerar?

//J
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har lite funderingar själv genom detta ämne.
har skure bort flänsar och kanaler i min "ac-kylare" och lämnat elfläkten kvar i dess gamla fästen (bara ramen kvar).

kan man på något sätt få den att fungera som en vanlig el-fläkt för rätta kylaren? kollat så den går när man kopplar ström på den också.
läst på något skräpforum att den skall starta endå men den verkar inte göra de.

BMW ownz
Ja
107
Jarra
M3 cab -09
What??

Ingen som haft samma problemo
Var sitter tempgivaren?

//J
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Min sambos volvo s40 -00 var det fel på tempgivaren fram i fronten, då visade kliman - 40 ibland, kommer inte ihåg hur det var med fläkten.

628csi
Hej, som jag skrev i tidigare inlägg, tempgivaren sitter i fronten vid vä. dimljus vill jag minnas.Obs, den har ingenting med klimatorn/coupefläkten att göra, som jag även påpekade tidigare....

Frrla: elfläkten startar enbart om kylvattentempen går upp över en viss temperatur och det gör den sannolikt aldrig på din bil om du har original viskofläkten monterad (och framför allt nu när din AC är trasig).
Ja
107
Jarra
M3 cab -09
Tack för infon flashg
Jag har beställt fläktslutsteget.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
flashg: okej. jag har viskofläkten kvar men den går aldrig "igång" riktigt heller. kan stoppa den med ett finger lätt. har inte hört på hela sommaren att den ökar varvet heller...
om jag förstår dig rätt så ska elfläkt starta på min om vattnet blir tillräckligt varmt bara? utan vidare modifikationer?

BMW ownz
Viskofläkten fungerar nog som den skall och det går att stoppa den med handen om man vill, det betyder inte att den är trasig.

Fläkten följer ju motorvarvtalet samt att fläktkopplingen(själva viskodelen) slirar olika mycket beroende på temperatur, men det är nog inget som märks så tydligt. Om du vågar kan du ju demontera Viskofläkten helt och se om det räcker med din elektriska fläkten som du har monterad. Obs du måste verkligen ha koll på tempen då om elfläkten inte startar.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej. tackar för tipsen :)

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.