|
|
|
|---|---|
|
Hallå har kommit över en bmw 740 92 för småpengar men behöver byta stötdämpare fram, hur svårt är det?? Sen behöver jag byta avgas systemet något tips om man inte vill köpa orginal utan bygga själv? | |
|
Vad gäller stötdämparna, har du EDC? alltså elektriskt ställbar hårdhet? isåfall kan man bara byta komplett fjäderben (dyrt), men är det vanliga dämpare så finns det nog insatsdämpare att byta, eller ta kompletta beg fjäderben från 5-serie E34, det borde gå att hitta billigt. Tar du från 540 borde fjädrarna vara lagom också, då är det riktigt enkelt att byta! Bara tre bult underkant på benet och dessutom lossa ok och skiva, tre muttrar ui överkant på fjäderbenslagringen. Sedan är benet helt löst. Om man bara byter dämparen behöver man greja med fjäderkompressor osv. Var är avgassystemet kass? Jag tog bort sista burken på en 750 och ersatte med två parallella 2,5" rör, det blev bra och låter lite roligare. (svetsning krävs) /Mats J |
|
|
Men blir inte ljudet för högt för bes utan slutdämpare. Jag ska försöka fylla ny dämparolja o limma på extra packbox på min 750 bak |
|
|
Per, man kan nog justera nivågivaren för nivåregleringen bak, så att det inte blir så högt tryck i dämparna, då borde dom inte läcka lika mycket, om man vill försöka sig på en "ekonomifix" Se även till att inte ha bilen nerlastad med en massa grejer i skuffen, utan ha den så lätt som möjligt, då behöver ju inte nivåregleringen jobba så hårt. Vad gäller sista burken på en 750, sålänge motorn går riktigt tycker jag inte den blir för högljudd då man ersätter sistaburken med ett par raka rör, men jag har även sett att visa satt insatsdämpare i rören. /Mats J |
|
|
Tackar På Suzukin i Brasilien limmade jag på tryckluftslangar mellan stötdämparna och en petflaska som jag pumpade med 1-2bar. Folk reagerade när den reste sig något vid fyllningen på macken. Men vanlig nivåreglering borde jobba med klart högre tryck? Hur går husbilen efter semester justeringen? .Kanske läge o montera en Länk |
|
|
Jag vet faktiskt inte vilket ryck det är i hydrauliken, men borde vara samma som på tex Citroen, det är ju väldigt lika system. Vad gäller husbilen så kan det som mest bli en kugge flytt på insprutningspumpen för att kunna få ytterligare lite tidigare insprutning. Sedan får det räcka. Den gär tillräckligt bra nu :) /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.