AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.225

Hur många mil håller valvetronicen?

Ba
1
Barney
318i Touring -02
Jag äger sedan Maj 2008 en 2002 BMW 318i Touring. I mitten av juni började det höras ett svagt ”knackande” i motorn. Jag bad några motorkunniga vänner lyssna på motorn, men ingen kunde höra något som verkade konstigt. Jag däremot som hör motorn dagligen var ganska säker på min sak. Efter att kört Jönköping – Smögen T.o.R. vecka 28 så var det knackande ljudet tydligt. Jag parkerade bilen vid hemkomst fram till den 26/8, då Jacobssons, BMW i Jönköping tittade på bilen för att reda ut var det knackande ljudet kommer ifrån. Jag fick beskedet att det knackande ljudet kommer från Valvetronicen som börjar bli sliten. Att byta den kommer att kosta 18 000 – 20 000 kronor enligt Jacobssons. Bilen har idag gått 12 735 mil. Har någon haft detta problem med sin bil vid så få körda mil? Jag kan passa på att säga att Jacobssons har bara gått på ljudet från motorn, inte öppnat och tittat så att det med säkerhet är Valvetronicen. Förslag?
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Min 03a har gått lika mycket som din. Den låter lite som en diesel på tomgång men det är inget man hör när man kör/sitter i bilen.
Jag har bara ägt min 318iT i 6 veckor och i mitt fall tror jag att ljudet är typiskt för denna motor N42B20.

Jag har läst om två intressanta kandidater till problemkällor (nedan), dock ej uppfattat att de som provat följande haft framgång med ursprungsproblemet (klen och med tendens till ryckningar 1-2000rpm)
- Kolla ev. ifall kamkedjespännare behöver bytas
- kolla ev. ifall en returfjäder till valvetronic behöver bytas, sitter intill kamaxlarna.

Beklagar att jag inte kan svara rakt av på din fråga men det är svårt att säga om din motor låter mer än min.

Riwa
Min E90 320i låter likadant vid tomgång, det ska tydligen vara insprutningen/spridarna som arbetar under högt tryck. Det är dock inget mekaniskt knackande som t ex M40 brukar låta, utan mycket mjukare, som en väldigt tyst diesel.

Boldly goes where no BMW has gone before
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.