AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.838

Har ni varit med om att motorn överhettas?

Sida 1 av 2
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Idag när jag ar på väg hem från jobbet började först en varningslampa lysa och så stod det något i stil med "varning för överhettning kör sakta och försiktigt" . Då hade jag bara kört i 1 mil och haft farthållaren på 90km/h och verkligen kört väldigt lugnt. Efter ett tag slockande lampan men sen tändes den igen och efter 30 sek kom en text fram där det stod "stanna bilen genast motorn är överhettad". Då stod tempmätaren på ca 80 grader....Hel skumt. Jag blev hämtat av en bärgare och nu står bilen på verkstaden. jag tycker det är skandal att en så ny bil med en sådan prisad motor som 335an ändå har ska kunna få problem på detta sättet. Är det någon som varit med om detta på samma eller andra modeller? Jag blev mer än förvånad, tacka vet jag BMWassistans:D Så nu kör jag volvo....
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
bara lite nyfiken. hur långt har den gått?

BMW ownz
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
6000 mil....de e ju inte mycket, alltid servad mm...
Roffa1
Jag brukar kolla flottören (nivåpinnen) i expansionskärlet, gör detta vid varannan tankning eftersom bilen saknar traditionell temp-mätare. Har redan fått fylla på en gång. Så det gäller att hålla koll på det hela.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Roffa1: hålla koll är väll ok tycker man. men de ska väll ändå inte läcka ut över huvud taget!? :O

BMW ownz
Roffa1
Jag har redan fått fylla på en gång efter körda 300 mil. Tror att kylarvätskan förångas, så det behöver ej nödvändigtvis läcka ut någonstans.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
förångas!? de är ju ett slutet system?

BMW ownz
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Vad är det för pinne? Kylaren eller? Är det den under oljelocket? Jag funderade på om det kunde vara termostaten? Så de är alltså kylarvätskan som ska fyllas på??? Gör de inte sånt på servicen eller?
Roffa1
När du skruvar bort locket till expansionskärlet så ploppar det upp en pinne mitt i hålet, den pinnen hör till flottören som mäter nivån till kylarvätskan. Det står markeringar på pinnen Min-Max. Vid behov fyll på med vatten/glykol blandat 50/50.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
om det försvinner pga förångning (för att man öppnar locket fast man har kört bilen lite innan, typ till macken?) så dunstar mer vatten än glykol så vid påfyllning med 50/50 har man snart inte alls 50/50. Kylarlocket ska bara öppnas när bilen stått ett tag och kylvätskan är kall.
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Det var vattenpumpen som var trasig!! Jag måste byta den...4900för pump och 3000 för arbete :(

8000 kr är ju inte så roliga pengar men det kostar att ligga på topp tydligen.

Är det inte skandalöst att en bil som gått 6000 mil ska säcka i hop på detta sättet? Jag trodde att BMW stod för kvalitet!
Jo
211
JockeX
Touareg
Markus... en bil är aldrig utan bekymmer ;) Just nu är min inne för reparation av panoramaluckan då vindskyddet inte vill fällas ner igen. Men har du inte maskinskada på din försäkring? Den borde ju täcka det.
Roffa1
Tycker att vattenpumpen bör hålla betydligt längre än 6000 mil. Borde väl ersättas via goodwill.
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Det kan man tycka, jag frågade om det inte fanns någon garanti eller något liknande som kunde täcka upp. Killen på autopartner sa att det är två års garanti som gäller och att de bara varit med om ett sånt här fall innan...så tyvärr verkar det inte finnas någon sådan.
ma
7.450
marin849
Det är väl elektrisk vattenpump? Alltså dyr, men samtidigt finns inga yttre belastningar på lager el. dyl så med rätt konstruktion ska den hålla bra mycket längre än 6000 mil!

Att verkstaden "aldrig varit med om ett sånt fall innan" är bra på sätt och vis, du kan hävda att det var något ursprungligt tillverkningsfel på din pump som gjorde att den gav upp i förtid och då kan du reklamera enligt konsumentköplagen (om bilen inte passerat tre år). Verkstaden kommer givetvis att skratta om du säger detta, men ring en konsumentvägledare och hör dig för om det jag skriver kan funka eller inte.

Om du redan bekostat reparationen är det nog ett problem.
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Hej jag har inte betalat ännu, ska dit i morgon, bilen är några månader mer än tre år:( så den lagen blir väl svår att åberopa då? Jag vet inte om den är elektrisk men dyr var den iaf!! 4900 som sagt, jag vet inte riktigt vad man ska säga, han sa att "saker och ting går sönder i bilar" oavsett vad det är för märke...men det var ju inte det svaret jag ville ha....Bör man ringa BMW i stockholm eller försöka få tag på någon på huvudkontoret? De lägger väl inte sig i sånt här antar jag.
ma
7.450
marin849
Om den pajade efter mer än tre år är det nog svårt tyvärr.
Ring omedelbart ditt försäkringsbolag! Maskinskadeförsäkringen borde ta det, mot självrisk.
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Japp, de gör de, 5000 i självrisk.
ma
7.450
marin849
Eller insugsbälgen, den som alltid spricker, som öppnar sig när det skakar och motorn vibrerar i sina fästen?
Roffa1
Vilken tur, då sparar du in tre tusenlappar;-)
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Insugsbälgen?? aldrig hört talas om faktistk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.