AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.440

320 e36 långmilare utan servicepapper

Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
hej! köpte nu i veckan en bmw 320 e36 från 91. Den har gått strax över 26 000 mil och vad tror ni då behöver bytas på den? fick inte med några service papper allt över huvudtaget så vet inte ens när oljan är bytt. Vilka grejer brukar vara ganska slut vid dom miltalen?

Hade jag vart som dig eftersom du inte vet. Hade jag bytt olja och filter. Skall göras var 1000 mil på dessa.

Olja 6,5 liter.
Oljefilter.
Luft filter.
Tändstift.

Sedan får du nog känna dig fram ang bussningar, bromsar och dylikt. Men tycker det kan vara värt att göra servicen som jag skrev ovan ang motorn alla fall.

Kan räkna c:a 2500:- för allt till motorn.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle vilja lägga till följande:

Byte av kylarvätska! (är sällan bytt på "icke regelbundet servade" bilar)
Byte av bromsvätska! (ännu mer sällan bytt, ens på välservade bilar - fuskas ofta med detta på verkstäderna!)

Kan även vara en god idé:
Byte av olja i växellådan.
Byte av olja i bakaxel.

Kupéfilter är också lämpligt att byta om sådant finns.

Allmän smörjning av lås och gångjärn/leder på dörrar och luckor är inte heller fel!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Som Johan B skriver. Växellåds oljan skall bytas var 4000 mil på dessa och som han skriver är sällan gjort. Den rymmer 1,2 liter.

Hur mycket bakaxeln rymmer minns jag inte.
Tänkte även på att det kan vara bra att göra rent vevhus slangen som går från motorn till insug. Kan bildas massa gegga här med tiden och det är en gammal bil du har nu. Kan göra så du slipper lite orolig gång antingen nu eller framtid.

Bästa är byta den, men du kan även blåsa rent den med tryckluft.

Kan du mecka själv så behöver det inte bli alltför kostsamt med detta som skrivits än så länge i tråden.

Runda slängar c:a 3000:- för allt.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
skulle också kolla batteriet om jag va du såhär fram mot vintertider :)

BMW ownz
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
Tack för svaren, då ska jag iallifall nu byta ut dom dära motordelarna. Så man inte får nått oväntat haveri från motorn;)

Tänk även på om du skall byte eller enbart fylla på servo olja, så blanda inte dessa. Finns tex Röd och grön.

Blandar du dem, kan det medföra att styrväxeln börjar läcka.
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
Okej, det ska jag tänka på, tack för tipset clintan

Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Passa på att ta drivremmen också. Den brukar vara ganska torr på oservade bilar.

Gr8ride
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
A och O på en BMW är fungerande kylning, följande bör man kolla noga/byta för att vara på den säkra sidan.
Viscokoppling till kylfläkten, 9 av 10 är trasiga, man märker det dock sällan förens man står i en kö och motorn plötsligt kokar.
Vattenpump, lossa remen och känn efter glapp.
Drivrem och löp/spännrulle, lossa remen och snurra på rullarna, dom ska gå lite trögt och ljudlöst, går dom väldigt lätt och surrar är det dax att byta.
Övre kylslang mellan motor o kylare (det är alltid den som går sönder) men det skadar inte att byta den undre oxå, båda kostar 450:- hos BMW.
Nogrann kontroll av kylaren, det är mycket enkelt att plocka bort den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.