AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
9.241

1 serie ägare! Vilken blir er nästa bil?

Sida 3 av 4
el
26
elgustinjo
520d F11 -12
Blir en 520d E61 -08. Hämtar den på måndag och anledningen till valet är att det väntas tillökning i familjen!
Riktigt sugen på en Golf 1.8tsi R-line...
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Är det starkare motor du vill ha så byt till en 120i-Mpaketet.

Golfen är så slätstruken o golfar ser man vart man än vänder sig ute.
Golfen är en plåtburk jämför med en 1a.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Det står mellan vara kvar i 1serien eller prova 3 serien men efter diskussion i en annan tråd om rost på 3 serien så har jag bara 1 val kvar.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Flash gordon köp dig en 130 så blir du inte besviken....
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
När tiden kommer hoppas jag att det finns några fler beg 130i o välja på :) än nu.
Flash: Har du ens kört den senaste Golfen? Finns nog inte ett biltest i världen där 1:an piskar nya Golfen i kvalitetskänsla, tom A3:an får stryk många gånger. Finns för övrigt inte ett test där 1:an vinner totalt över Golfen. I Golfen får även polarna plats där bak. Sen när det kommer till motorerna är jag hyfsat trött på ryckiga/ojämna bensinfyror från BMW, vilket dom har misslyckats totalt med enligt min mening, i synnerhet 20i motorn. Eftersom jag inte är förtjust i dieselmotorer så tycker jag att TSI tekniken är överlägsen när det gäller mindre bensinmotorer. Sen om dessa vintrar ska fortsätta så är min 1:a rökt till nästa höst, fullkomligt värdelös under vintern. 1:an känns dessutom inte speciellt modern längre. Den nya 1:an som kommer i höst lär blir en riktigt fullträff men då kommer vi till priset. Får en helt ny välutrustad Golf 1.8tsi R-line för 240". Kampanjpriserna på nya 1:an ligger långt fram i tiden och är inte i närheten av Golfens. Men eftersom att jag gnäller om priset eller rättare sagt prisskillnaden för BMW så är jag kanske inte rätt "köpare" längre :). Tycker heller inte att BMW längre är samma sak som förr som på den gamla goda hederliga E39/E46 tiden. Då var det riktiga dörrar som sa klonk när man stängde och kassaskåpsmässiga interiördelar, det var tider det :).

Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Jag testade min kompis S3 i helgen och fy fasen va den bilen gick. Man blir inte annat än sugen... men kan inte hjälpa det men det är något som skiljer BMW mot Audi när det kommer till kvalite och känsla. BMW:n känns "tyngre" på något sätt.
Vi fick samma känsla när vi köpte våran 1:a. Då testa vi en Audi A3 först för att sen åka och testa BMW:n, fy fan vilken skillnad det var till fördel BMW:n. Menar absolut inte att 1-serien är wow i kvaliten, för det är den absolut inte, men den känns rejälare på många sätt.

//Kristoffer
Sn
105
Snuttis
Opel Astra OPC -13
Niclas 116:Jag körde 130 innan jag byte tillbaka till VW och nu kör jag en Golf GT dsg med 1,4tsi.

Väldigt bra bil för pengarna enligt mig och jämfört med din 116 så blir det lite mer pulver under huven.

fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Niclas116 kör på golf om du gillar den.

Själv har jag aldrig gillat den vare sig gamla eller nya modellen.

Skulle hellre välja en Ford focus före golf om var tvungen att välja mellan dom två.

Sen till motorn där har jag haft enstaka ryck inget störande för mig.

Jag är av en annan åsikt när det kommer till komfort och helhetskänsla när det gäller 1an.

Tror inte det finns några eller nån modell som slår den än så länge och då åker jag snålversionen av 1an o tycker den är bra.

Sen kan jag hålla med om vinter egenskaperna inte är dom bästa men då mest när man står still i snö is mod o ska i väg.

Har kört antalet gånger Stockholm Norrköping i vinter o nu senast när det var som en is gata på E4 hade inga som helst problem gick som 1 lok på vägen eller genom snösträngar.

Väntar med glädje den dagen jag kommer byta upp mig motormässigt.

Jag uttryckte mig tidigare i nån tråd där jag hade varit o provkört en SAAB 9-3 2.0t vector för nån helg sedan med stor förväntan.

Började bra när jag satt i bilen o den stod still allt kändes kalas inredning stolar.

När jag sen tog ut den på provkörning falnade leendet mer och mer kändes mer som en förklädd plåtburk.

Denna var utrustad med dubbfria vinterdäck som jag först upptäckte efter körningen.

Kändes nervöst bullrig helst i motorvägsfart.

Visst den hade betydligt more power men i längden skulle jag aldrig stå ut.

Nej jag tycker 1an har stor bilskänsla ligger som 1 strykjärn på vägen och framför allt väldigt tyst och fortfarande snyggast av alla mellan modeller..

Visst 1an är dyr jämfört med många andra men jag är av den åsikten att dom pengarna lägger jag gärna till.,även om det bara räcker till den svagaste motorn :)

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag tycker att allt man tar på i 1an andas kvalitet! Då är min bil snudd på fullutrustad, om det nu spelar någon roll?
Känns bättre än golfen! Känslan av hela bilen! Sen kan jag nog tänka mig folkan har bättre bensin fyror än bmw, har dock aldrig kört en bmw bensin fyra men vad jag hört är det väl inte engine of the year direkt...

Enda jag har att klaga på hos min är att det inte låter kassaskåp om dörrarna, kanske beror en del på att det är 3 dörrars så rutan slamrar igen men en a5 jag brukar köra också med ramlösa fönster låter fantastiskt:)
Flash: Lite roligt med överdriften att du hellre väljer en Focus. Du bör väl med det ej betraktas som någon vidare måttstock.

Corzair: 3-dörrars varianten tycker jag har mer tyngd och "kassaskåpskänsla" i dörrarna än vad 5-dörrars varianten har. Men om du knackar med fingret på instrumentbrädan, kardantunneln osv så andas det fan inte premium, tyvärr. Man märker t.ex. på nya F10/F11 att BMW har lagt mycket krut på just kvalitetskänslan vilket dom även lär göra på kommande F20.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Och av vilken anledning skulle man knacka med fingret på instrumentpanelen och kardantunneln?

Så klart har man använt mer påkostade material på F10/11 men att det låter annorlunda när man knackar på fingret på udda ställen är för mig ett mycket tveksamt argument.
Däremot om det gör bilen tystare och om den hårda plasten knakar och vibrerar skulle jag köpa argumentet.

Premium är för övrigt ett minst sagt luddigt begrepp. Volvo tycker de bygger premiumbilar, Golf är det säkert också om du frågar WV-handlaren.

Varför skulle man inte kunna välja en Focus framför en Golf?
Finns ingen bil som är bäst för alla även om flera Golf ägare vill framhäva Golfen som guds gåva till oss bilintresserade.
Jag tycker Golfen är trevlig och vinner ofta tester på helheten men är inte alls körglad som många andra "hot hatches" tycker jag personligen. Nu har inte jag iofs inte kört Golf R som jag absolut ska göra vid tillfälle.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Om man jämför med bilar i samma klass såklart! En 7serie har självklart bättre känsla, men jämför man mot andra småbilar så tycker jag 1an är överlägsen!
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Den är inte överlägsen A1, enligt mig iaf :)
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Det kan jag inte uttala mig om, har aldrig vågat sätta mig i en A1 pga rädsla att bli utskrattad! Förlåt men den bilen är ju inte vacker...
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
För mig är sköna stolar, påkostade material, greppvänlig ratt mm viktigt för rätt känsla.
Bilen ska dessutom utstråla en kom och kör mig. Jag ska vilja ta omvägen till affären när det ska inhandlas mjölk.
1:an är trevlig men ger inte den extra dimensionen tyvärr. Möjligtvis att en M1 skulle kunna mäta sig med M3, RS5, NyaS4, RS3, TTRS, GTR, mm.

Motorljudet är a.o när du vrider om nycken. Där ligger tyvärr mina tidigare 335or i lä mot Audi S och RS modeller.

RS5an som jag lånade hem var underbar att starta upp under carporten, bara låta stå och bluddra på tomgång medan man fixade en god espresso:)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
corzair; smakfrågor känns olönt att diskutera - skönhet ligger i betraktarens öga. Men nu yttrade du dig definitivt om kvalitetskänsla, håll dig till ämnet och ducka inte undan med hjälp av en omogen lustifikation.
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Kan nog inte hålla med om att allt i en 1 serie andas kvalitets känsla. För storleksklassen ja men jämför man med våran 5 serie så ligger den i lä. Tycker det är synd att inte BMW satt in vissa saker som finns i 5 serien i 1:an.

Ta tex mätar tavlorna, riktigt tråkiga i 1 serien. På 5:an lyser det fint runt om dom men denna fina ring saknas på 1 serien. Ser lite billigt ut utan den.

Bara ett exempel :)
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
CompactK: känns lite som om BMW inte visste riktigt hur ettan skulle tas emot i klassen och av nuvarande BMW ägare, det är ju trots allt ett riktigt getingbo de gav sig in i. Så det var ju en djärv (och jäkligt bra satning imo :)), sen får du ju tänka på att ettan ännu är i sin första livscykel medans femman är inne på jag vet inte hur många.
Ska bli kul att klämma på nya ettan i september nere i frankfurt, ser ut att få lite detaljer från sina större kusiner i inredning mm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.