AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
37.410

Köpråd: BMW 540 års 97-01

Sida 2 av 2
Var och tittade på en idag. Men skicket var väl inte det bästa, det rasslade från motorn (läste någonstans att det kan då vara dags att byta kamkedjan?), däcken var i princip slut, skivorna bak var också i princip slut, såg ut som pixelfel på displayen, varvräknaren verkade inte fungera, det gick inte att låsa/öppna via fjärr. Det gick inte att provköra den, så kan finnas fler fel som jag inte har upptäckt. Vad kan ett bra pris på denna vara?

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Varför gick det inte provköra? Känns som ett 15-20kkr-lik du tittade på.
Var hos en säljare den stod ganska långt in och det gick inte att flytta på bilarna framför. Det var denna: Länk , det var även en del repor, ena backspegeln var väldigt solblekt.
Mr
80
Mr EmCom
e28 535 turbo
e24 635 cis
e21 318
Kolla din gästbok!
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Hittar du en fräsch och vettig 540 bör du slå till ganska snabbt faktiskt.
Dem går åt som smör verkar det som.

Själv missade jag 2 st förra veckan, dem var max 2 eller 3 dygn på blocket.

Jakten fortsätter....

BMW M-POWER
Mr
80
Mr EmCom
e28 535 turbo
e24 635 cis
e21 318
Jag ska sälja min 540/6 touring.
Höll på och skrev anonns i 45 minuter igår men så krashade IE och efter det orkade jag inte skriva om den.
Här är Länk till min garaget sida.
18k mil.

/David
La
147
Lasse I
M3 3.2 Coupé -96
"För mig spelar det ingen roll om den har gått 10000 mil eller 45000 mil ... det inte ska vara allt för dyra saker att laga på den"

Ditt resonemang är inte logiskt. Självklart så kommer en bil som gått 40k mil att strula mer och behövas lagas mer än en som gått 10k. Speciellt när den skall användas under bistra vintertider.

Utmaningen är förstås att hitta ett ex som inte gått för långt men ändå har ett rimligt pris.

/Lasse
GI
2.196
GINO
Mr. Emcom:

Fin bil du har, om bilderna inte luras...

Tyvärr inte min smak när det gäller färgen men finns säkert många som gillar grönt i dessa miljötider :)

BMW M-POWER
GINO: Jo, jag har märkt det. Såg du den som fanns i Nordmaling (tror jag det var), tyvärr hade han lovat bort den innan jag fick tag på honom.

Lasse I: Varför skulle en bil som har gått 40K mil strula mer än en som har gått 10k mil. Oftast är det väl mer slitagedelar som är bytta på de som har gått 30-40k mil. Om man sköter om sin bil så borde det inte vara så stor skillnad på strul. Det som verkar vara svårast, som jag tycker är att hitta en bil som har den utrustning som jag vill och som ligger bra i pris. Jag är inte rädd för att mecka lite med bilarna, men jag har aldrig haft något med BMW att göra så det var därför jag skrev att det inte ska vara allt för dyra/krångliga saker att laga.
GI
2.196
GINO
warq:

Om det är den gråa du menar så hade jag tom pratat med honom men som du skrev hade han lovat bilen till ngn annan.
Tror att bilen köptes i måndags....

Sedan fanns det en silver 6 vxl manuell närheten av Sthlm som oxå jag ringde om men ägaren hade lovat bilen till ngn annnan.

BMW M-POWER
Jonnev och Mr. Emcom: Ni har PM
La
147
Lasse I
M3 3.2 Coupé -96
warq: Visst, har bilen väl dokumenterat att alla vanliga slitdelar är bytta så kanske det kan vara ett vettigt köp, men allt lär inte vara bytt. Och om det är bytt, när är det bytt? Många delar håller bara 10k mil, sen är det dags igen.

/Lasse
Mi
122
Micke77
540i -95
Tjena! En sak är att köpa en 540 en annan att äga den, är man lite händig så kan man rädda några lappar på att laga ev. fel själv. Tyvärr kommer man inte undan försäkring och skatt. Milen är inte viktiga "motorn håller" de viktiga är hur motor "mår" , kylsystemet är inte de bästa på dom. Och om du hittar köp manuell låda.

//Micke
Micke77: Min nuvarande bil är inte så billig i skatt, försäkring eller bensin kostnad, men det är sånt jag tar för att ha den bilen jag vill :). Vet du hur man kollar hur t.ex kylsystemet? Är det att plasten brukar gå sönder?
Vad brukar de kolla på t.ex "M-test" och liknande?
Mi
122
Micke77
540i -95
kylarsystemet e en gåta , kan bara tala av egen erfarenhet , läcker inte någonstans men varnar för låg nivå men försvinner inget , och jag får ingen riktig värme i kupen vid normal körning ,vid kickdown kommer värmen in i kupen har provat luftat systemet men icke. har inget bra svar där vad var man ska kolla.

//Micke
till -> warq ... tror att jag fick iväg ett svar till dig...
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Ang. dålig värme så är nog den lilla cirkulationspumpen som pumpar vatten genom elementet trasig. Den hjälper till att hålla flödet när V8:an går på "normala" varv. Har för mig att den (på E34) sitter på torpedväggen eller i anslutning till värme ventilerna.

/Stefan

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
warq:

Försök gärna få tag på en manuell 540, mycket hållbara lådor och eftertraktade!

Om det ändå blir en långmilad automat så ska den ha fått ett automatoljebyte + automatfilterbyte minst var 15.000 mil med rätt originalolja. Men även om den har fått sin service så är en automat som gått över 30.000 mil i slutet av sin livstid, lamellerna måste ersättas.

Om du märker att automaten är lite ryckig, slirar eller bara allmänt konstig när den blivit varm (ca. 10-15 km. körning) så avstå köp, om den är lite ryckig vid kallstart så är det inget alarmerande.

Nästa problem med populära BMW´s med lite större motorer är att de kan ha skruvats, ibland REJÄLT. Tyvärr är det ofta som importerade BMW´s blir skruvade när de tas in av den svenske importören.

Iom att du är 19 år? så kan en 540 bli dyr att försäkra, och oftast så är importerade bilar mycket dyrare med halv eller helförsäkring...

Mvh
rob_t_j72: Tack för tipsen. Jag hoppas att jag hittar en manuell det skulle jag föredra. Byta lameller antar jag inte är så billigt om man ska lämna in bilen på BMW.
Jag ska försöka kolla så mycket som möjligt innan ett bilköp, bland annat så ska jag ringa bilprovningen och få ut alla besiktingspapper, det kan väl även vara bra att ringa verkstäderna som står i serviceboken och kolla så verkligen servicen är gjord.

Ja, tyvärr så blir det väldigt dyrt för mig att försäkra, men det är smällar man får ta. Kollade på Folksam vad det skulle kosta där tror det var ca: 82000:- om året för hel, så jag kommer inte använda mig utav de iallafall.
Mr
80
Mr EmCom
e28 535 turbo
e24 635 cis
e21 318
Warq, jag har svarat dig med, kolla Powerpost.
Helt klart ska du ha en manuel. Går ju inte att åka runt som nån gubbe med automat när man är 18 heller!
TYJ916 är mitt regnr, bara ,maila bilprovningen och be att få papper skickade. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.