AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
37.409

Köpråd: BMW 540 års 97-01

Sida 1 av 2
Skulle behöva lite råd angående BMW 540 kombi. Vad är det för vanliga fel på dessa modeller?

Tacksam för alla tips och råd.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Har du lästs detta >> Länk ?

__
Min bil:
Länk
Nej, det hade jag missat. Verkar som det är en hel del att hålla koll på.
Har tittat på div 540 på blocket, med varierande utrustning. Men vilken utrustning var standard på dessa bilar?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Listan på standardutrustning är ganska lång precis som listan över möjlig extrautrustning. Är det någon specifik utrustning du undrar över.

Extrautrustning var t ex
- Navi/TV
- Elsollucka
- Stereo/högtalarsystem (finns flera olika)
- CD-växlare
- M-sportpaket (finns enbart för Touring tillverkade 03/2001 och senare)
- Larm
- Webastovärmare
- Avtagbart drag
- Automatisk öppning av baklucka
- Dubbla rutor
- Sportchassi
- Sportratt eller M-sportratt
- Sportstolar eller komfortstolar
- Utökad skinnklädsel (tror att vanligt skinn var standard)
- Klimatkomfortvindruta
- PDC (bak t o m -00 och fram/bak fr o m -01)
- Större fälgar än 16" standard

Finns säkert en hel del till som gick att få till.

___
//Ulf
I Sverige var läder standard dock tillval utomlands, telefon, anthrazit innertak (ingår i M Sportpaket), Shadowline, xenonljus är några ytterligare tillval.

Standard i Tyskland var i mars-2001;

Abdeckrollo für Laderaum
Airbag für Fahrer und Beifahrer mit Sitzbelegungserkennung für Beifahrer
Airbag: Seitenairbag für Fahrer- und Beifahrer
Airbag: ITS-Kopfairbags für Fahrer- und Beifahrer (Inflatable Tubular Structure)
Anti-Blockier-System (ABS)
Armauflage vorn, klappbar und längsverschiebbar auf Tunnelkonsole
Automatische Stabilitäts-Control+Traktion (ASC+T)
Außentemperaturanzeige
Außenspiegel elektrisch einstellbar und beheizbar asphärisch, in Wagenfarbe lackiert
Bordcomputer mit alphanumerischer Anzeige inkl. Check-Control erweiterte Funktionen sowie Anzeige und Bedienung über Multi-Informations-Display (MID)mit Standlüftung
Bremsleuchte, dritte
Drehzahlmesser mit Energie-Control
Edelholzausführung in Nußbaumwurzel hochglänzendinkl. Getränkehalter vorn
Fahrwerk: Dynamische-Stabilitäts-Control III (DSC) inkl. Dynamisches Brems-Control
Fensterheber, elektrisch vorn und hinten mit Komfortschaltung und Einklemmschutz
Fernbedienung für Zentralverriegelung
Fondsitzlehne geteilt klappbar mit 1/3- und 2/3- Teilung
Gepäckraumtrennetz
Geschwindigkeitsregelung
Getriebe: 6-Gang-Schaltgetriebe
Heckscheibenwischer
Interieurzierleisten hochglänzend Edelholzausführung Nußbaumwurzel
Klimaautomatik mit Aktivkohlefilter und Automatische Umluft-Control (AUC), Solarsensor und temperierbare Fondraumbelüftung
Kopfstützen(5) vorn und hinten höhenverstellbar, vorne zusätzlich neigungsverstellbar
Lenkrad: Lederlenkrad inkl. Schalthebelknauf bzw. Wählhebelgriff in Ledermechanisch längs- und höhenverstellbar
Lenkrad: Multifunktion für Lenkrad mit Gechwindigkeitsregelanlage, Umluftfunktion und Fernbedienung für Radio und ggf. Telefon
Mittelarmlehne im Fond
Nebelscheinwerfer
Niveauregulierung mit Hinterachs-Luftfederung
Paket: Nichtraucher
Paket: Innenlicht mit Beleuchtung für Make-up-Spiegel, Ausstiegsleuchten und Leseleuchten vorn und hinten
Polsterung: Stoff Flachgewebe
Radio: BMW Business RDS inkl. Antennen-Diversity
Räder: Leichtmetall (5 Stück) Parallelspeiche 82 7 J x 16 mit 225/55 R 16
Scheibenwaschdüsen vorne beheizt
Servolenkung
Shadow-Line, hochglanz in Verbindung mit M Sportpaket
Verglasung: Wärmeschutzglas grün, rundum
Wegfahrsicherung, elektronisch codiert Stufe II gemäß AZT (Allianz Zentrum für Technik)/TÜV anerkannt
Zentralverriegelung mit Diebstahlsicherung (Entriegelungssperre) und Crash-Sensor

För exakt extrautrustning rekommenderar jag www.schwacke.de

Stephan

Tack för info! Ni får gärna tipsa mig om någon 540 som verkar vettig. :)
Hur bra fungerar original navigatorn i en 540 -99?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Du kan ju köra de senaste kartorna utan problem så den hittar ju rätt men den är ganska långsam i menyerna och på att räkna ut bästa rutt.

___
//Ulf
Okej, tack för svar! Har titta på flera 540 men de verkar ligga så olika i pris, vissa kostar nästan 90000:- och några kostar 40000:-. Vad ska man ge för en 540 som har gått ca 20-30k mil?
Generellt sett.
Desto nyare årsmodell, desto dyrare.
Desto mindre mil, desto dyrare.
Desto mer utrustning, desto dyrare.
Det som skiljer sig markant, är från och med årsmodell 99+ kom vanos.
Mer vridmoment och mindre bensinförbrukning.
Frågan är inte vad man ska ge för en 540 som har gått ca 20-30k mil.
Frågan är vad du vill ha för årsmodell, utrustning, milantal och vad du är beredd att ge eller kompromissa för detta.
Årsmodellerna jag har tittat på är de som står i rubriken. Men gör verkligen utrustning så stor skillnad på begagnat priset? För mig spelar det ingen roll om den har gått 10000 mil eller 45000 mil, jag skulle hellre vilja ha en som har gått 20-25000 mil, jag kommer använda den som bruks/vinterbil då tycker jag det känns synd att använda en "fin" lågmilare. Det som är viktigast för mig är egentligen att den är rikligt utrustad och att det inte ska vara allt för dyra saker att laga på den.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
97 till 01 är egentligen tre olika modeller. Varför har du fastnat för just de åren? Eller är det ett visst prisintervall du tittar i?
Visa användare
22
riccardo
BMW M3 COMPETITION 2017
Hej har en bmw 540 år2002(mkt ovanligt) touring med i stort sett all utr man kan tänka sig. Kan det va intressant??????? Kolla bilder på min profil..
Skrev 97-01 för att de låg inom min oftast inom min budget.
riccardo: Det såg intressant ut, men självklart hänger det på hur mycket du vill ha för den.
Visa användare
22
riccardo
BMW M3 COMPETITION 2017
Den har gått 18000mil och är fullservad på aukt verkstäder. Vad kan du ge??????
Förmodligen ligger ditt pris över min budget, eftersom den är lite nyare.
Ni
148
Niklasw
BMW 540IM 6vxl 2001
Jag är inne på min andra 6växlade 540 sedan, vad söker du automat eller manuell?

Verkar som om man tittar på utländska sidor att de utan vanos har lite grövre kanaler i insuget och bromsar 10-15hk mer än de senare med vanos. Fast samtidigt kan de ju vara trevligt att spara några procent i förbrukning med de nyare från 99-.
Egentligen spelar det ingen roll om det är manuell eller automat, även fast det skulle vara mycket roligare med manuell. Jag ska försöka åka och provköra en på en bilfirma, fast det är en -00. Jag har tittat på en annons som jag tycker är väldigt intressant, men den ligger över min budget. Det är en manuell, jag vet inte om det driver upp priset också.
Ni
148
Niklasw
BMW 540IM 6vxl 2001
Japp manuell är en annan prisklass.
Har en bekant som skall sälja sin 540 -98 som gått 21000mil.
Han vill inte lägga ut den på blocket för alla sista priset kompisar.
Lite info som jag vet...
tiptroniclåda (eller vad det heter)
chippad
race kattar (uppfattar det som 2 st)
all utr utom taklucka...dvs
skinn svart
elstolar med minne fram för/pass
gps/navi
xenon
20" fälgar BMW org vet ej vad dom heter men med många ekrar(kan ordna bilder vid intresse)
235/??/20 bak
225/??/20 fram
tror färgen är "dunkelblau" = mörk blå
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.