|
|
|
|---|---|
| Tittade på hartge hemsida där finns en gt med 22 tums hjul. 295 25 bak, 265 30 fram tror jag det var, vad tror ni om det. Jag tycker det är snyggt i alla fall. | |
|
Snyggt JA! Men kanske inte superbekvämt.. Jag körde en GT härom dagen och med den bekväma fjädringen skulle jag kunna tänka mig att en GT med 22" fälgar känns som en e60 m-sport med 20" ungefär. Det funkar säkert att åka med men var beredd att offra en hel del komfort. |
|
| Jag har dynamic drive ställbart chassi så det kanske går. Finns det någon lathund där man kan se vilken däcksbredd som är bra förhållanda till fälgbredd. | |
| Å andra sidan så vet jag inte om det kan va så mycket sämre än rft däcken, dom är ju hårda i sidorna så det räcker å blir över mvh Stefan | |
|
Dynamic drive gör underverk för komforten men jag tror ändå det kommer bli lite stötigt.. Kör du på 19" RFT idag?, så kommer det bli hårdare med 22" hur man än gör.. Upp till var och en om man kan offra komfort för större fälgar. Jag är mer för större fälgar men är klart medveten om vad det kan ställa till det för komforten. Här kan man få en aning om det ungefär: Länk Hur breda är Hartges 22" till GT? |
|
| Är det dom som är 9,5" breda fram och 10,5" breda bak kommer 265/30(f) samt 295/25(b) sitta som ett smäck! | |
| Ja det är dom men jag fatter inte hur dom ska få plats bak. Et original är 30 på 8 tum. hartge tror jag är Et 28 på 10,5 tum. Den breddar utåt ca 34millimeter eller vad det blir, fattar inte jag hur det ska få plats är det möjligt. Tycker inte det ser ut att vara så mycket plats kvar. Tittar man på bmws 20tummare så hat dom Et 41 på 10 tum så går det verkligen. | |
|
Du kommer säkerligen få sänka bilen efter att du har monterat så stora hjul. Om det inte är en X5 GT du vill ha förstås ;) // Erik |
|
| Man kan men varför skulle man. | |
|
Det finns en aspekt till: De blir lättare deformerade också som jag bittert fått erfara med mina 19" som är hos fälgfixarna just nu. I innerkanten tål de inte mycket, inget stöd från ekrarna där. Men jag hade gjort det ändå:) |
|
|
Klart du ska ha 22" om det får plats! GT är gigantisk och behöver dessutom i mitt tycke något som drar blickarna från aktern ;) Skumt att ET skiljer så mycket. Spacco: 20" på M-sport är inte ett dugg obekvämt. |
|
|
Lus: Det är ju en uppfattningsfråga=) Du kanske inte tycker det är stötigt men jag gör det. Sedan beror det väldigt mycket på vad för typ av vägar man kör på, lufttryck och skicket på dämpare/fjädrar osv.. Jag är hyffsat kräsen när jag bedömer en bils rullkomfort då jag kört ett stort antal olika bekväma bilar. Säkert en aning arbetsskadad efter att kört tex luftfjädrade bilar. Jag skulle vilja påstå att en E60 M-Sport med 20" rullar stötigare än en med tex 18". Därmed inte sagt att den rullar obekvämt, det är skillnad. Jag menar inte att en 5-serie GT kommer bli obekväm med 22" men nog kommer det kännas stötigare med större hjul. Det blir mindre gummi på hjulen som kan ta stötar. En däck-profil på 25mm bak är inte mycket när man kör på tex en bucklig väg. Sist kan jag tillägga att jag ändå föredrar när det känns lite att man kör. Jag har 18" med låg profil och högt lufttryck på min E46 M-Sport och visst den är stötig, men inte obekväm. |
|
|
25 millimeter? Profil anges i procent av däckets bredd, så 25-profil på tex 295'or blir i runda slängar 7,4 cm. Det jag upplever med mina vinterhjul på 245/40-18 är stor svajighet och det har varit samma med de A8 och S8 och en rad E39 jag ägt innan. Stötigheten beror nog mer på hur däcktillverkaren valt att utforma sin stomme. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.