|
|
|
|---|---|
|
Jag ska köpa ny bil och har kollat på 525 xd automat (kombi), 525 da (kombi)och 520 da F 10 (sedan), jag är fruktansvärt ambivalent om vilken av dessa 3 jag ska välja, priset är ungefär detsamma så det gör ingen större skillnad.....vilken tycker x-pertpanelen man ska välja, och varför i så fall.....tacksam för svar. Jocke | |
| Jag tycker du skall köpa min 525da E60 - den är nästintill fullutrustad och har endast gått 3900 mil.. ;-) | |
|
E61 525d är fin men fyrhjulsdrift hade jag bara valt om jag bodde där det snöar och körde på lite mindre oplogade vägar. Det ökar trots allt vikt och förbrukning. F10/11 är ett jättelyft jämfört med E60/61. Speciellt när det gäller inredning och nya leksaker som 8-växlad sportautomat, dynamiska dämpare, fyrhjulsstyrning och diverse kameror. Väghållning och styrkänsla bedöms dock av i stort sett samtliga tidningar och andra testförare som bättre i E60/61. Tänker du inte lasta på din F10 en massa extra utrustning så blir du minst lika nöjd med en E61 525dAT. |
|
|
Tycker också att du skall välja E61 men bara om du behöver det Den är i nu läget mycket billigare att köpa än en F10 alltså mer bil för pengarna Men det är som med allt annat man måste prova och känna själv vad man vill ha Ha deT |
|
|
Enligt hörsägen så är den 8-växlade lådan inte bara till fördel. För mycket växlande helt enkelt. Men märk väl det är bara "gamla" E60 ägare som säger så och de har varit vana vid 6-atomaten. Viket kanke betyder att 6 vx är enought inte minst i en vridstark bil. Byta upp sig? Till vad då? |
|
| Nya 8-vxl automaten är mkt trevlig, man märker oftast inte av växlingarna. Gäller då för 525d.... | |
| Absolut F 10 inredningen är 100 gånger snyggare i F10 än E61, jag tycker inredningen i E61 är fruktansvärt ful men det är ju såklart en smaksak. Sen är ju F10 en bättre bil med nyare teknik och så syns det att du köpt ny bil. | |
| Någon som vet när M-sport paketet dyker upp i konfiguratorn på BMW.se? | |
|
Är priset ungefär samma så definitivt F10, en E60 måste vara rejält mycket billigare för att vara intressant. Dyra senare E60 kommer ha massiva värdetapp att se framemot kommande halvår gissar jag, speciellt när M-paket och touring blir tillgängliga på F10, samt de första begagnade F10 börjar komma ut på marknaden BMW CS #5139 |
|
| Klart du ska ha den moderna bilen F10! Varför köpa en 8 år gammal konstruktion när du kan få det senaste till samma pris? Då har jag inte ens nämnt värdeminskningen... | |
|
Nu pratar vi ju inte om en likvärdig E61 mot en F10. Det handlar ju om en 525d mot en 520d och förmodligen bra mycket mer utrustning på en E61 jämfört med en helt ny F10. Om nu JockeHärdig inte har någon tidigare erfarenhet av 5-serien och kanske till och med kommer från ett annat märke så upplever man ju inte E61 som "gammal" heller. En välutrustad E61 kan då mycket väl vara ett alternativ till en mer snikutrustad F10. Det handlar väl mest om hur mycket man uppskattar att det är fabriksnytt och senaste modellen. |
|
| Vill bara lägga till att om det handlar om fabriksny lagerbil E61 så hade jag valt F10 alla dagar i veckan. | |
|
Efter drygt 2 månader med F10 skulle jag aldrig frivilligt gå tillbaka till vår förra E61! Hur tror du att du kommer känna om ett år då F10/F11 är vanlig på vägarna om du idag väljer E61? |
|
|
Jag tackar för vägledningen, nu har det definitivt ramlat över på F 10 , kommer att skrida till verket inom det snaraste, TACK. |
|
Verdi |
Det beror väl på om du behöver kombi eller inte också, väl? Varför E61 annars? |
|
Nja kombi är väl iofs praktiskt , men overkill i mitt sammanhang, jag kör ju mest själv, så en sedan funkar...har även kollat på 325 cupe´men den är väl bara snygg o inte praktisk nån stans....?? |
|
| Men varför var då kombin alternativet i frågeställningen? | |
|
det var den jag fastnade för först, innan jag började kolla på F 10:an, E 60:n var aldrig intressant ....,men det beror på att jag tycker att kombin är snyggare än sedanen av den gamla modellen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.