|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
| E39 är dessutom snygg utanpå och inuti, rolig att köra och hemskt trevlig att vistas i i största allmänhet... Vilket är en uppfattning jag nog delar med endast en bråkddel av svenska folket, delvis pga att många aldrig ens provat! | |
| Vad tror ni det blir för respons om man skriver något i stil med "När vi är överens går vi tillsammans till ett bankkontor för att avsluta affären". Och låter telefonnumret stå i annonsen. | |
|
Men du Marin. Vad händer om någon vill köpa bilen en Lördag eller Söndag? Det där med banken fattar jag inte, ponera att jag har 30 mil till ett objekt och är ledig en Söndag. |
|
|
Jo visst. Men om man vill ha en bil är det nog ett mindre problem att träffas en vardag. Finns det något bra sätt annars? Internetöverföring funkar ju bara om man har samma bank. Poängen är ju att bilen skall lämnas samtidigt som den betalas menar jag. Man betalar ju inte 200000 i kontanter. Hm, om jag får stå och kika över axeln när en köpare loggar in på sin internetbank och överför till mitt konto, via min dator, det funkar ju. |
|
|
marin849: Postväxel har i alla tider vart betalmedel när det gäller större summor, vad är det för fel på det? MVH Christofer |
|
|
Jag har gjort alla bilaffärer på banken, även mc-affärer. Känns så tryggt att lämna postväxeln till damen i luckan och sedan när hon ringt o kollat o satt in pengarna på mitt konto är det så skönt att lämna över nycklarna. Min senaste försäljning av 330an, aldrig att jag hade tagit emot en postväxel på 200.000 en helgdag eller kväll! Man har ju sett hur skitnoga banken är med att kolla o ringa att det är täckning för växeln. Cab-Ing |
|
|
Jag sålde min förra Porsche på en lördag mot en postväxel på 295´. Det är vad banken rekomenderar vid stora summor och risken att råka ut för en falsk är mycket liten. MVH Christofer |
|
|
Att bilar som BMW 5-serie och 7-serie kan tyckas värderas väldigt lågt har till största delen sin förklaring till att de är relativt dyra i drift. (Vet att en Volvo V70 i vissa fall kan kosta nästan samma pengar men det gör inte BMW:ns driftskostnader lägre) Att damen i exemplet betalar 59' för en Corolla -00 med 9000 mil och inte väljer en 523 istället för samma pengar ser jag inget konstigt med. Hon lär garanterat åka billigare i Corollan. Hon trivs sannorlikt bättre i en liten smidig bil. Statistiskt sett får hon betydligt mindre problem i sin japanska bil. (Personligen åker jag och de flesta på detta forum hellre BMW än japanskt men det är en annan femma) |
|
| dyrare i drift? det verkar högst godtyckligt vad folk har för uppfattning om driftskostnaden på olika bilar. och pratar vi e39 är den dessutom lättmekad. min uppfattning är att jag för samma pengar kan åka e39 istället för en v70. och hehe då är det lätt att välja | |
| marin849: high five! ;-) | |
| Jag ser framför mig Asta, 81 byter silentblock. :) | |
|
marin849, jag skrev ju att en Volvo V70 kan vara lika dyr men jag kallar inte en Volvo V70 för billig i drift heller. Jämför med tex en Corolla -00 som tidigare nämnts så är nog det mesta billigare. Bränsle, försäkring, skatt och förmodligen de flesta slitagedelar som däck, bromsar mm mm. Sen att man åker betydligt bättre i BMW:n håller jag absolut med om men jag tror inte Agda 80 och många med henne gör fel som föredrar Toyotan. Varför tror du att en BMW e39 inte kostar mer än de gör? För att folk är okunniga och inte provat dem? |
|
| Eller Bengt-Gunnar 87 som byter ABS sensorer :-) | |
|
BjörnB: Om varför tex begagnade E39or är så billiga så se tex min teori på sidan 2 i den här tråden. Tilläggas till det jag skrivit kan väl att E39 har lite av en retro look. Vissa älskar den medan andra tycker att designen känns lite föråldrad, men detta är personligt. E39ans design tror jag också börja pressa priset, trots att det är en suveränt bra bil under skalet med finfina köregenskaper (som vida överstiger tex V70). Enligt min åsikt så är det bra köpläge på begagnade E39or under förutsättning att man inte ramlar i de många och snåriga BMW fällor som finns. De är helt enkelt undervärderade i förhållande till vad du får. Vi pratar tex om 03'or som gått runt 15000 mil och kostat en bra bit över halvmiljonen i inköp. Fick tex min toledoblåa 540 iA 2003 limo för 85000 kr för ca 10 veckor sedan(15400 mil), jag tycker det är bra i förhållande till vad man får. Vet inte riktigt vilken motsvarande Volvo/Toyota/Mazda/Passat/Golf man ska jämföra med. Även om väl just 540 inte kan räknas som billig i drift förutom möjligtvis att den är överraskande snål vid långkörningar. Vill du ha en E39 som är ekonomisk även i stadstrafik ska du så klart välja någon av de mindre bensinmotorerna eller en diesel. |
|
|
Jag har svårt att se Asta 81 ligga på golvet under pallbockar och svetsa rost på en dåligt skött Corolla -00 också. =) 59´ för en Corolla -00 är ju helt sjukt! För samma pengar kan man köpa ex. en A3 eller Golf 02-03 om man nu vill ha en smidig och bra bil, de är inte heller billiga i förhållande... Min mormor Ulla 77 kör föresten en A3 1,8T Ambition -98 sedan ny, 5600 mil på mätaren... ;-) MVH Christofer |
|
|
Eller så köper hon en ny Kia Ceed (som slår Golfen i en test jag skumläste nyligen) och så får hon garantier som räcker (hennes) liv ut. |
|
|
Får hon en ny Ceed för 59000:-? Man får ju även räkna med svindyra service på märkesverkstad så länge man vill ha garanti. Vilket test var det du läste? Finns säkert många billia Koreanska bilar som kan slå betydligt bättre bilar om det bara handlar om inköpspris... MVH Christofer |
|
|
Det där med driftskostnader är ju lite upp till ägaren också. Det går alldeles utmärkt att köpa valfri bil och köra med den, bara åtgärda det som krävs för att få den igenom besiktningen. Men om man bryr sig lite mer om bilen kanske man VILL byta en del saker i förebyggande syfte, inte köra tills dämparna fungerar som gummiband och hjulen ramlar av, lackbehandling, rostskydd, extra hjulinställning och en riktig däckbalanserinng för att kolla att allt är rätt, byta ut sånt som "kan gå sönder", hålla borta missljud och kommande problem genom att åtgärda när det kommer krypande men kanske är långt till ras. Byta olja i växellåda+diff, servo, tätare oljebyten mm. Då ökar ägandekostnaden utan att det är något egentligt fel på bilen. Så nog är det upp till ägaren hur mycket man vill att bilen skall kosta också! Brukar le lite när någon säger "jag har haft bilen i x år och knappt bytt olja och den fungerar ändå!" Så åker man med i den och ALLT är på ruinens brant. Men billig i drift har den ju varit! |
|
|
Sköt om BMW:n ordentligt och behåll den. Länge... |
|
|
Det bästa är nog att behålla bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.