|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej Satte ut annons på bilen igår eftersom att jag köpt en kombi för att E39 sedan inte räcker till i utrymme. Här är annonsen: Länk Det har hittils ringt 3 st personer och samtliga ringde inom 15 min efter att annonsen kom ut. Samtalen gick till enligt följande: 1. "hej du sälje bmw??? Jag bjuder 45'kr. det är inte värd mer" Jag: ingen ide att pruta innan du ens sett bilen. 2. "hej du säljer bmw?? Jag bjuda 50'kr, titta på alla andra bil på blocket. jag: bilen är såld, hej då 3. "hej är bilen "amputerad"?? jag: Nej jag har inte "amputerat" någon del på bilen. Föresten är bilen såld, hej då. Är det fler än jag som bara får en känsla av att man inte ens vill sälja sin bil till den typen av person som ringer? Jag tänker försöka hålla ut tills den rätta personen kommer och då kan det såklar bli aktuellt att diskutera priset det skulle ju vara kul om den hamnar i goda händer och inte i Rinkeby som 10 persons transport som bara förfaller och sedan bränns upp. | |
|
Instämmer helt kan jag säga. Har en bil både här på AP-börsen samt Blocket. Länk Hittills har 2 samtal inkommit samt ett mail med följande budskap... "Hej jag kan komma och hämta bilen idag för 50000kr Mvh Vanja" 1st Testpilot som "kanske" skulle höra av sej och en som skulle ringa idag ? Tuffa tider för privata säljare verkar det som ;) |
|
|
Helt dött kan man säga. Man får ju sjukt bra bil för pengarna. Förstår inte varför man skulle vara intresserad av en beg. volvo eller saab när det finns bmw till samma pris om inte lägre. Jag kommer nog få gå ner lite i pris på min om någon ens orkar komma och titta... en bekant såde sin bil E39 med 25k mil på mätaren från -99. Det var också helt dött i typ 3 veckor sedan ringde en ny-svensk och när priset var bestämt så hade han inte pengar men plötsligt några timmar senare så hade han "fått tag på pengar" och då blev bilen såld till ett ganska bra pris. |
|
| Jodå, de där mailen känner man igen, jag skulle kunna ta om nån försöker skambuda på bilen efter typ några veckor men när man precis lagt ut bilen. För mig tog det en vecka att sälja min Mazda 6, prutningen var på fyra tusen mot begärt så det var ok. Men bästa kompis priset var en prutning på 50% av priset på 90000. Det efter 20 minuter. | |
|
Det gäller att hitta rätt köpare. Jag sålde min 9-3 till någon som hade fått försäkringspengar för sin förra bil så det gick väldigt enkelt. Inget prut alls. Men denna gång verkar det svårare men det kanske lossnar till helgen, jag är ändå inte hemma förrän dess. |
|
|
Jag drog tillbaka min annons efter en dag, behåller hellre bilen och håller den fräsch än att tjafsa med "köpare" som bara krånglar... Bilfirmor är också snygga: "köper allt, bästa pris..." mmm, tjena... de ville ha 56" för en 528:à 97:à, och bjöd 18" för min 96:a 328 som gått 7000 mil mindre och var bättre utrustad och servad... Hehe... |
|
|
Instämmer att det kan vara jobbigt att annonsera på blocket. Jag har dock kommit på en ny metod som har fungerat bra på de senaste försäljningarna jag gjort. Jag har helt enkelt låtit bli att sätta ut telefonnummer. På så sätt får man första kontakten via mail vilket gör det mycket enklare att sortera ut de intressanta spekulanterna. Dessutom slipper man bli störd med telefonsamtal på olämpliga tider. Tycker också att de som bara vill skambuda sällan besvärar sig att skicka ett mail utan ringer hellre. En oväntad bieffekt var dock att jag fick en mängd bytesförslag (har aldrig hänt via telefon) men det är ändå ok. Tar ju inte mer än en halv minut och skicka ett mailsvar med "nej tack." Mvh Johan |
|
|
Får känslan av att dom som skambudar värst är bilfirmor, även personer som ringer privat kan ju ha en bilfirma på ett torg någon stans. Av 100 samtal kanske dom får någon som nappar på att sälja till halva priset utan att diskutera och då är det ju värt att hålla på och ringa på annonser direkt. Kommer också att ta bort nummret om det inte ringer någon som är vettig inom några veckor. Igentligen borde man konservera bilen för framtiden men jag har ingen stans att ställa den. |
|
|
Jiie> Så gör jag också för jag pallar helt enkelt inte med dessa sista-priset-kompisarna. Gick alldeles utmärkt att sälja min förra Focus på en dag ändå. Jag lät regnumret vara synligt och köparen tog reda på mitt tel.nr och då är man nog ändå tillräckligt seriös. |
|
|
Att bara ha mailsvar när man säljer bil är King! Fy f*n vad trött jag är på alla fårskallar som ringer på alla j*vla tider på dygnet. "Seriösa ringer"...ha-ha-ha. Ett pundigt mailsvar går att ignorera, ett seriöst ser man direkt. Vilken idiot som ringer vet du aldrig. "Seriösa ringer" är århundradets klyscha. |
|
|
De personer som ringer direkt när annonsen kommer ut är nästan alltid svarthandlare. De lever på att försöka göra snabba klipp. De är inte ett dugg intresserade av din bil utan enbart att köpa bilar billigt. Det är bara att säga "nej" när de prutar, för om du tycker att de är jobbiga i telefon, gissa hur de är när de kommer och tittar... ------- //Lövet |
|
|
Håller med, i bland är det ett rent hel*ete att sälja bilar. Om det är jobbigt med alla dessa oseriösa mail och telefonsamtal så är det minst lika jobbigt när dom kommer och kollar har alla möjliga konstiga förklaringar,synpunkter etc... Nä,bilförsäljning är inte alls kul sålänge inte den ev köparen är seriös,kunnig och intresserad. |
|
| det går också att svara på köpes annonser. då vet du att de söker just den bil du säljer. det var så jag köpte min bil. | |
|
Jag fattar inte vad ni gnäller för?! Vill man sälja bilen privat på Blocket så får man räkna med sådana människor som prutar friskt...vissa mer seriösa förhandlare, vissa mindre. Vi är ett mångkulturellt samhälle, då ringer det folk som kan mindre bra svenska och vissa ge skambud. Så är det bara, acceptera det! Lägg inte ut ditt mobilnummer så slipper du dessa samtal. Jag brukar skriva att jag vill bli kontaktad via mail först och sedan hör jag av mig, på så sätt kan jag sålla bort dem jag vill ringa och inte ringa. Har funkat kanon vid 4 försäljningar hittills. Rätt pris säljer! Tänk på det när ni prissätter bilarna oavsett hur mycket pengar du lagt på renoveringar och hur du tvättat och polerat den. Det höjer inte priset. Lycka till med försäljningen! "Riktiga män kör diesel" |
|
|
En off-topic fråga bara: 2009 dörrar+motorhuv på garantin, men hade inte garantin gått ut då? Bilen ser fin ut! |
|
|
Jag har haft min bil ute i en vecka nu och jag har inte känt av dessa prutare än men dock en annan sak. Två personer som har ringt har varit väldigt seriösa och pratat i flera minuter om bilens skick osv osv sen kommer de till vad de egentligen vill, "jag sysslar med förmedling" då vill de köpa bilen på avbetalning och att man får pengarna inom en vecka osv. När jag då säger att jag vill ha pengar innan jag lämnar ifrån mig bilen så blir det ett klick i luren. |
|
|
Headmaster, ja för helvete, GÅ INTE PÅ DET, INTE NÅGON AV ER!!!!!, det är bara bull shit, fubar= fucked upp beyond any recognition |
|
| Headmaster: Har du månne namnet eller tel numret kvar på den person som ville "förmedla" din bil? Vi har nyligen haft ett liknande fall & det vore intressant att se om det är samma kille. Mvh | |
|
Ävenjag fick ett telefonsamtal av en sådan "förmedlare". han babblade om att de samarbetade med GE Moneybank och att deras kunder hade värderat min bil till mer än vad jag annonserade den för. Lite för bra för att vara sant! Mvh/ Niclas |
|
|
Först till Herr Bayer. Helt riktigt att man själv väljer att annonsera på ex blocket. Men för den skull betyder inte det att man vill sälja sin bil för nästan halva utsatta priset.. Till er andra så håller jag med helt och hållet. Tycker det har blivit mkt jobbigare att sälja på blocket. Mail eller tele spelar ingen roll tycker jag.Folk är inbland otroligt märkliga och även extremt oförskämda. Om jag sätter bilen i 75000 och någon nisse hävdar med bestämdhet att bilen inte är värd mer än max 45000, varför håller dom då på att svara på en bil för 75, man blir lätt trött efter 40-50 liknande mail. Har folk för mkt fritid? Hade en i somras som prov körde ,kollade diskuterade pris var överens tog i hand sedan kommer det .....Ska bara fråga svärmor om vi får låna pengar. Det fick dom förmodligen inte för dom kom aldrig tillbaka.....!!!!!!! Sedan har vi ett prutar gäng som kan heta allt möjligt Arne, Kalle, Martin Nisse mm alla är från Norrbotten och alla undrar om det är bra däck och o den är billig på priset.... Hoppar nog över blocket nästa gång, mest bara jobbigt. Lycka till..... |
|
|
Plus att köparen ville inte ha Blocketförsäkringen utan prutade bort denna med 1500 spänn men jag fick ändå betala den till IF. Sålde för övrigt bilen genom tidningsannons. Gäller att läsa det finstilta. Men helst aldrig mer Blocket!! Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.