AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
10.286

Strandad 740 / E65 - batteriproblem eller vad?

Sida 3 av 3
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej,

1-2: IBS krävs om du byter batteri typ (AGM, std) eller Ah. Jag skulle rekomendera Varta silver 110 Ah elller BMW:s original AGM 90Ah batteri.

En helt annan sak, eftersom du har garanti kvar, skulle även rekommendera att kolla noga växlingen på din automatlåda, tydlygen så kan de bli ryckiga vid växlingen dvs nedväxling från 3 till 2 eller 2-1. även uppväsxlingen spökar ibland. Många i USA fick byta låda på garanti.
Har själv ett problem med min som har gått 13K mil.

Mvh
George

ni
55
nicke30
760i -04
750iAL US-91
525i -04
K1300S-09
Hej

Se mitt inlägg 4 st ovan för ditt om registreringen av batteriet, Du skall ALLTID jag poängterar ALLTID registrera ett batteri vid byte, Det finns inga undantag, även om du sätter dit ett nytt exakt lika som det som sitter där måste det registreras om annars håller inte batteriet mer än några år i absolut bästa fall. Finns massor av fall där folk bara byter batteri och tycker att det fungerar hur bra som helst bara för att efter nått år få erfara ett deras nya batteri hade så kort livslängd. Och du skall bara ha ett 90AH batteri inget annat, det skall vara ett AGM batteri och då räcker 90 AH.
AGM batterierna bryr sig inte om kyla på samma sätt som vanliga syra batterier.

Köper du inte BMW original så kom ihåg att det skall vara ett AGM batteri, kostar batteriet hälften av av BMW vill ha så är det fel batteri även om det fysiskt passar och har tillräckligt med AH.

Starta med kablar du det är det bästa.

Och AGM batterier vill inte ha "vanliga" batteriladdare, de kan förstöra ett hyfsat batteri på några fåtal laddningar. Det hände mig..... Ctek M XS 7000 är den jag rekommenderar.

Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej,

Nicke30: må hända att man behöver registrera det nya likadana batteriet , men jag vill säga att mitt batteri är bytt av BMW 2009-02 och den är korrekt registrerad till ett Original standard BMW 90Ah (ej AGM)
Idag har jag en känsla att batteriet inte är i bra kondition ... dvs nytt batteri behövs snart.
Kollade loggen över bytta batterier, bilen har genomgått 2 st batteribyte under 4 år.

Mvh George

ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
Stort tack för svar! Man hade ju önskat att BMW:s reservdelspersonal hade lika bra koll, och inte minst att de hade publicerat denna typ av info online.

Nicke: Jag använder CTEK Zafir 100, på rekommendation härifrån. Inser dock nu att jag kan ha använt det felaktigt i "Normal"-läge (14,4V), medan den (något otydliga) manualen säger att läget "Snöflinga" (14,7V) är "lämpligt för många AGM-batterier".

Länk till manualen:
Länk

Jag kan inte säga säkert vilken batterityp som är installerad idag (utan att först demontera det), men vi kanske kan utgå ifrån att det är original och av AGM-typ? I så fall är frågan om det kan vara värt att göra ett nytt laddningsförsök i Snöflinge-läget, eller om jag redan lyckats förstöra batteriet med Normal-läget?

ni
55
nicke30
760i -04
750iAL US-91
525i -04
K1300S-09
George:

Visst underhållsladdar du batteriet? och AGM batterier skall ha betydligt bättre livslängd än ett vanligt batteri så länge man inte kopplar på 299kr "no name" laddare från ÖB på batteriet.

Laddar man ett AGM batteri fel så reducerar man livslängden drastiskt, eller kan i princip tvär-döda batteriet om det inte är helt nytt.. (undertecknad har gjort det innan jag visste att jag hade AGM batteri)

urbourbo:
tror inte att du skadat batteriet med normal läget på CTEK laddaren, det är när billiga laddare överladdar AMG batteriet som man får fällningar i gelen mellan plattorna som batterierna kan dö snabbt. Alla CTEK laddare slår över till underhållslaggning i tid.

ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
Tack igen, OK det blir ett nytt test med den högre laddspänningen imorgon; spännande att se om det kan skaka liv i det tömda batteriet. Gissar att vi landar i byte oavsett dock; vore ju fint att slippa underhållsladda jämt och ständigt.

ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
Idag vill inte laddaren påbörja laddning oavsett spänning. Då kablaget är nytt och oskadat och kontakten fin, så blir slutsatsen (att döma av CTEK-manualen) att batteriet är "felaktigt".

Kan jag ändå starta med startkablar och räkna med att komma ända till verkstaden?

Vilken kostnad måste man räkna med för att ta hjälp (hos BMW eller tex Per Larsson) med montering av batteri respektive registrera det i IBS:en?

Allt gott

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Laddar du direkt på batteripolerna eller via uttag nånstans i bilen? IBS kan vara mycket problematiskt...

Mvh
ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
rob_t_j7s: Jag laddar via de kontakter i motorutrymmet som anvisas i bilens manual. Är det fel?...

ni
55
nicke30
760i -04
750iAL US-91
525i -04
K1300S-09
Nej det är helt rätt. Till samma ställen kan du koppla startkablar för att få fart på bilen.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja, med en fungerande IBS så laddas batteriet med fördel i motorutrymmet, en trasig/felprogrammerad IBS kan förhindra att batteriet laddas över huvudtaget så prova se om laddaren kan fylla på batteriet direkt på polerna.

Mvh
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej Johan
Du får räkna på en kostnad mellan 3500-5500kr beroende på vad för sorts batteri du köper och om ev IBSprogrammeringstid. Rekommenderar starkt ett AGMbatteri, original eller det Dr Per rekommenderar.
Mvh
Asken

Jag behöver en Volvo lika mycket som en katt behöver en cykel.....
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
AGM är överlägset att rekomendera.
ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
Tack igen!

BMW Mobile Care kommer och startar upp bilen imorgon fm (eller bärgar den för 2a gången ;), och därefter till BMW för byte till nytt originalbatteri. Det senare för ca 4600 kr inkl registrering (900) och montering (400).

Kanske är det IBS:en som kopplat ur och gjort att CD-växlare och cig-uttag inte funkat på sistone? Även "comfort close"-funktionen har betett sig lite märkligt, då den endast funkar (men då till synes perfekt) efter att fjärrkontrollen använts.
ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
Om någon undrar, så fungerar bilen fint igen efter byte till nytt AGM-batteri.

Någon som förresten vet vilken spänningsnivå/motsv som triggar bilens varning om att ladda batteriet? Dvs kan jag lita på att bilen varnar när det behövs, eller behöver jag koppla tex CTEK:s laddningsindikator till batteriet för att vara på den säkra sidan? Se tex:
Länk

Allt gott,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.