|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
1. Det ska finnas minst 10 liter ja. 4. Det verkade tidigare som att man måste demontera batteriet för att se något mer än dess ena sida, men det är kanske en god idé. 5. Att bärga bilen för att komma till en felkodsläsare känns bakvänt, men kanske är enda sättet. Känner mig inte sugen på bogsering... 6. Väster. |
|
|
4. Man ser det på ovansidan av batteriet. Det sitter bak. Det är som ett litet öga på batteriet, nån cm i diameter och titta man ned i den ser man vilken färg den har. 5. Prova ett halvt dygns laddning till samt tipsen nämnda. Med startkablar kan SAABen behöva stå ett par minuter för att batt ska få ta in lite ström. 6. Då är du nog ett par stenkast bort från mig. 5-10 min till Borgs Bil i Vällingby som är närmaste auktoriserade verkstad. Bärgning verkar som sista utvägen. Bogsera med automatlåda ska man inte göra i onödan. Mvh Asken |
|
|
OK jag gör ett nytt försök imorgon fm med ny nyckel och en stunds tändning innan. Gör ev även ett försök att lossa batteriet för att se status. Annars låter det som bärgning, om inga telefonsamtal kan ge andra tips imorgon. Borgs låter som ett bra alternativ ja. Jobbar du möjligen där, eller läser jag fel mellan raderna? :) |
|
|
Vet inte om du behöver ta loss batt för att se det i ovankant? Prova kabla innan bärgning. Not working at Borgs, du har fått en grosshandlargrogg för lite för att läsa korrekt mellan raderna:) H-by, V-by el Bma? Asken |
|
| Mät batteriet med multimeter, som jag skrev tidigare om mitt ( antagligen kortslutna?) batteri visade ögat grönt vid 11.7v. Köpte ett Varta silver tech, och diverse små problem var som bortblåsta. | |
| För att demontera batteriet eller koll av amph får du ta bort reservhjulet finns olika val av batteri 95amph 110 o det bästa är ett AGM batteri de montera jag. | |
|
Vi tror alltså fortfarande på batteriproblem, trots att startmotorn utan problem gick i flera sekunder? Tips på bra batterileverantörer i Sthlm? |
|
| Får du inga felmedelanden i iDrive låter det som startspärrproblem, förutsatt att batteriet är i gott skick. | |
|
På vilket sätt kan startspärren orsaka dylika problem? Uppdatering: - Med en ny nyckel lät jag nu tändningen vara i en stund först, och därefter startförsök, med samma resultat som förra gången efter laddning; startmotorn snurrar tills jag stänger av den men motorn tänder inte. Gjorde även ett andra försök med halv gas (enl instruktionsboken), med samma resultat. - Ca 18 liter bensin kvar, dvs borde väl vara tillräckligt. - Det låga tickande/pipande ljudet verkar höras så länge tändningen är på. Ny info: - Jag mätte batteriet (på polerna i motorrummet) efter startförsöken, med resultatet 12,14 V. Dvs batteriet är väl därmed rimligen i OK skick? - Med tändningsläget på, så noterade jag nu att den lilla gula motorsymbolen i instrumentpanelen var tänd, även efter att övriga varningar slocknat. iDriven visar dock även nu OK i checken. Idéer?!... |
|
| Kolla Powerpost | |
|
Tack Asken, jag har svarat med vanligt mail. Nu bärgad av BMW Mobile Care till Solna. Killen från Assistance-kåren trodde inte på batteri-, generator-, startspärr- eller nyckel-problem då startmotorn snurrar på fint. Fem extra liter bensin gjorde ingen skillnad. Solna räknar med diagnos om 1-4 dagar. Kan problemet måhända ha uppstått pga starten i uppförsbacke med halvtomt batteri och bara 15-20 liter bensin i tanken? Någon som känner till om det möjligen kan ge bränsleinsprutningssystemet problem? |
|
| Jag hade en oinkodad nyckel till en Audi en gång. Den startade bilen men så fort den hoppat igång dog den igen pga nyckel och spärr inte snackade samma lingo. Därav min gissning. | |
| I vilket fall, hoppas det löser sig och att det är en billig skitgrej :) | |
| Status? | |
|
Jag vill bara poängtera en sak vad gäller batteribyten. Man skall alltid lämna in bilen och registrera ett nytt batteri vid batteribyte. Även om batteriet har samma data som det gamla. Man kan inte köpa ett exakt likadant och tro att man kan hoppa över registreringen. Anledningen är enkel, Bilens elektronik anpassar laddningsförfarandet efter skicket på batteriet och om du bara byter batteri utan att registrera det så kommer din bil att tro att det sitter ett gammalt batteri i den och således ladda det nya som om det vore gammalt. Detta kan skada eller förkorta livslängden på ditt nya batteri och i värsta fall skada generator eller elektronik. |
|
|
Tack för tips om batteribyte - låter som att BMW ordnat det så fint så att man är tvingad att byta hos dem då. ;) Talade med verkstaden, och de är lite förbryllade eftersom bilen inte tänder, utan att den gett något felmeddelande. Dvs de verkar inte heller hitta några felkoder i systemet. |
|
|
Jag tror ditt batteri har slutat fungera normalt. Hände mig för bara ett par veckor sedan. Nytt batteri och bilen blev perfekt igen. Batteriet som satt i köpte jag för 2 år sedan och det var redan kasst... |
|
|
Nu har BMW till slut lyckats ställa diagnos; det var som vi befarade ett mystiskt elfel, bla "CAS" som måste bytas. De verkar tro (men inte veta) att problemet därefter ska vara löst. De vet inte orsaken, men kanske följd av tidigare låg batterispänning? CTEK-laddaren indikerade dock hursom inget batterifel. Skadan täcks till 75% av Trygg:s maskinskadeförsäkring; rekommenderas. |
|
|
Uppföljning; Nu har bilen stannat igen; denna gång med mer uppenbart batterifel; ingen el fungerar, och CTEK-laddaren felindikerar även efter andra försöket. Därav några frågor: 1. IBS-omkodning nödvändig? Enligt BMW duger bara originalbatterier (föga förvånande ;) och reservdelskillen trodde att jag även måste koda in batteriet i IBS:en, även om jag köper original-varianten. Att döma av diverse forumtrådar, så ska dock detta endast behövas om jag byter Ah-tal? 2. Ah-tal? Originalbatteriet är "bara" 90 Ah, och för att vara på den säkra sidan med våra korta körningar och en möjligen kall vinter, så skulle jag gärna gå upp i Ah-tal, men om BMW rekommenderar 90 Ah, så är det kanske onödigt? Eller kanske den rekommendationen härstammar från södra Tyskland (med mildare vintrar)? 3. Återförsäljare i Stockholm Om jag inte väljer BMW original, så verkar ju Varta, Banner och Tudor vara bra alternativ. Frågan är dock vart i stan som jag hittar dessa, till rimliga priser. Tips?... 4. Startkablar Är det möjligt / troligt / rekommendabelt att försöka att starta bilen med startkablar från min 9-5:a, för att på så vis lyckas köra till en verkstad som kan montera det nya batteriet (och koda om IBS:en), eller måste jag montera in det nya själv, och därefter köra iväg för omkodning? 5. Låsa bagageluckan manuellt När jag (med batteriet tomt) öppnat bagageluckan manuellt med metallnyckeln, så visade det sig att luckan inte går att stänga på vanligt vis, utan stannar på "glänt". Bilen har både Comfort-access och Soft-close. Idéer? Det ska tydligen inte vara simpelt att äga BMW nuförtiden. ;) Allt gott! |
|
|
PS 5. Vid andra försöksomgången gick bagageluckan igen. Jag verkar helt enkelt ha varit för feg med kraften i första rundan. Soft-close etc skämmer bort en... ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.