AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
10.282

Strandad 740 / E65 - batteriproblem eller vad?

Sida 1 av 3
ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
Hej,
Jag är nybliven ägare till en BMW 740i (2007 - 5.400 mil).

Bilen har gått felfritt, men vill idag inte starta. Frun skulle iväg, men kom bara 20m innan hon skulle bromsa in och hjälpa sonen med något, varefter motorn mystiskt stannade. När vi sedan försöker starta bilen, så går motorn igång, men stannar sedan efter bara ett par sekunder. Samma sak upprepas vid nya försök.

Samtidigt hörs ett ljud i form av korta tysta pipanden, kontinuerligt så länge tändningen är påslagen. Kan möjligen vara kopplat till CD-växlaren, som nu inte går att "ejecta" (gick utmärkt häromdagen).

Ett meddelande "Recharge battery" har visats ibland under varvräknaren. Så även ikväll någon gång (dock först en stund efter att motorn stannat). Jag har antagit att det gällde nyckelbatterierna och inte bilens huvudbatteri, eftersom bilen hittills startat varje gång på första försöket.

Under hastighetsmätaren visas efter att motorn stannat "Service 5000 - 10 months", vilket väl betyder att det är 500 mil kvar till nästa service? I iDrivens Maintenance system är allt OK/grönt.

Vad kan problemet vara - är det helt enkelt batteriet som måste laddas / bytas? Är det rimligt efter 5400 mil / 4 år? Eller betyder service-meddelandet möjligen snarare att bilen skulle ha servats vid 5.000 mil? Lågt lufttryck i något däck? Eller något annat märkligt fel?

Vore varmt tacksam för råd! Hoppas förstås att slippa bärga bilen.

Hälsn,

-----------------------
Planerar import av E65.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Hur brukar ni bilen, korta sträckor med många stop an go ?? varje start tar ca 20 minuter att återföra laddning till batteriet dvs ca 8-10 km körning.
Så det går ganska snabbt att tömma ett halvdåligt laddat batteri med sådan körning.
740 är en bil med hög strömförbrukning och batteriet behöver laddas över natten minst en gång i månaden för att kunna behålla sin kapacitet.
Står bilen med urladdat batteri så kan du kasta det och köpa ett nytt, ett urladdat batteri börjar sin egen förintelseprocess omgående är förstört pga att cellerna sulferas väldigt snabbt och då återfår aldrig batteriet sin kapacitet.
740 ska ha ett batteriövervakningssystem IBS som förhindrar att batteriet laddas ur, det stänger av förbrukare om spänningen sjunker för lågt pga högt strömuttag, för att förhindra att bilen inte skulle starta.
En låg spänning = under 12V så börjar det ofta spöka i bilen, med syntax error som följd.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kika på batteriets inbyggda indikator vilken status det har. Batt sitter antingen under bagagerumsgolvet eller innan för klädseln i någon av bakskärmarna, se instruktionsboken. Indikator Grön= batteriet är ok, Gul= Ladda, Svart= Byt ut.

Att kika förbi närmsta Clas Ohlsson och köpa en utmärkt Ctekladdare Länk av en liten bättre sort, SAFIR el motsvarande kring tusenlappen gör bilägandet lättare helt klart.

Mvh
Asken
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Du skriver att du nyligen köpt bilen...Vet du om den stått en längre tid dessförinnan?

För överigt är det bara att följa ovanstående exptertes råd. Köpte själv en laddare för några år sedan som med jämna mellanrum nyttjas. Har även en granne som försynt brukar komma över då och då och låna den till sina bilar.

___
//Ulf
ri
699
riku
740iA -97
Undrar om man kan lita på ögat så mycket. Jag hade ett BMW original batt. 110ah, ögat var grönt men tog bara emot upp till 12.1v och laddades ur på några dagar ner till 11.7v och ögat var fortfarande grönt. Då var inte batteriet ens i bilen.
ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
Suveränt - stort tack för snabba och kompetenta svar!

Bilen har nyligen gått på lastbil från Tyskland (med korta körningar vid på/avkörning från flera lastbilar), och har troligen stått still en del innan dess. Efter import har den bara gått i stan ett par veckor. Dvs jag får helt enkelt börja morgondagen med att testa att lösa problemet med laddning av batteriet. Samt först kolla batteriets "öga".

Tyvärr har jag bara en 10 år gammal Clas Ohlsson-laddare, som bara har manuell omkoppling mellan "full" och "float" charge. Frågan är om den duger. Klarar laddström upp till 6A (4A DC / 6A RMS), och ska enligt manualen funka för batterier på 20-70 Ah. Verkar vara tillverkad för gamla "påfyllningsbara" batterier.

Vad tror ni, måste jag först till Clas och hämta en ny laddare? Och hur lång tid måste den ladda innan jag kan flytta bilen till garageplatsen? Innan det är fulladdat?

Tack igen! :)

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bilen behöver en laddare som klarar batterier plus hundra Ah så det blir att investera i en ny laddare. Nyare BMW tål inte att laddas av äldre laddare, elektroniksystemet är för känsligt för det. T ex BMWverkstäderna var tvugna att köpa laddare i mångtusenkronorsklassen att ha i bilhallen när E60serien kom, på instruktioner från BMW. Många handlare använder Ctekladdare och säljer även de. Ladda åtmindstone 4-6h innan du har startström och därefter tills laddarens indikator anger att batteriet är fulladdat. Det går bra att ladda på pluspolen under huven och minus på t ex en av bultarna till stötdämparna på stötdämpartornet. Repetera därefter en fulladdningscykel till inom en vecka för att ytterligare avsulfatera batteriet.
Mvh
Asken
ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
OK gott, blir att åka Saab till CO då. ;)

Någon som vet exakt vilket Ah-tal som är minimum, eller måste jag ut i mörkret och kolla på batteriet? Är det något mer specifikt som krävs för att skydda elektroniken? CO har ju laddare från 300 kr som ska klara 120 Ah, men det vore intressant att veta vad en CTEK för 1 ksek tillför utöver 150 Ah. Kanske måste gå igenom deras "lektion" på hemsidan? ;)

Länk

ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
Klipper från CO:

>>>
Batteriladdare.
Helautomatisk laddare som passar de flesta fordon med 12 V-batterier. Laddar batterier från 1,2 Ah till 120 Ah. Skydd mot gnistbildning och kortslutning. Lysdiodindikering för laddstatus och felkoppling. IP65. Mått 180x60x45. Vikt 0,5 kg. 230 V.
• Kapacitet 1,2-120 Ah.
• Laddström 0,8/4 A.
Art. nr.
36-4049
299,00 kr
<<<

Länk

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Tveka inte, slå till på en riktig batteriladdare från CTEK. Liten kostnad i förhållande till bilkostnaden.
ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
En genomgång av CTEKs säljargument var övertygande. Med tanke på att ni verkar lika övertygade, så blir det till att hämta en Zafir 100 imorgon. Makalös manick.

Länk

Tack igen och god kväll!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Billigt skit kan man ha till bilar av samma sort:)
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om bilen fortsätter att visa felkoder efter du laddat fullt ett dygn så får du åka och nolla felkoderna hos en verkstad med adekvat datautrustning. Dr Per på Länk är vassast i Stockholm på BMW.
Lycka till!
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Är nog bäst att köpa ett nytt batteri gissar att det är kört och försent att få till det nu, du måste köpa ett med samma värden (Ampertimmar) på annars måste bilen in på omprogramering av IBS systemet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Köp både CETEK och nytt batteri annars förstörs kanske det nya snabbt. Fördelen med CETEK är bla att den överladdar aldrig utan kan ständigt vara påkopplad, den för 300 duger bra till underhållsladdning. Lycka till !/ Alltid laddarn på i garaget.
ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
Ca 12h laddning nu genomförd med gott resultat; dvs laddarens dioder följde samtliga steg enligt instruktionsboken och övergick till "float" utan att indikera något fel på batteriet.

Däremot gick det sämre att starta bilen efter frånkoppling av laddaren. Första försöket var identiskt med ovan beskrivning; motorn startar men slocknar nästan omedelbart efter. På andra försöket snurrade startmotorn under kanske drygt 5 sek utan att det (i mina amatöröron) lät som att den började tända alls, innan jag avbröt den manuellt med ett nytt tryck på start/stopp-knappen. Beslöt därefter att avbryta försöken, och först höra era råd. Tyvärr saknar ju instruktionsboken någon form av felsökningsguide. För säkerhets skull kopplade jag även in laddaren igen; nu i "supply"-läge. Ingen ny "charge battery"-varning gavs, och checken i iDriven indikerar inga fel.

Eventuella råd tas tacksamt emot. Ska vi anta att batteriet fortfarande är dåligt? Eller kan startproblemen nu vara följden av att batteriet nästan varit tömt? Eller ska vi anta andra fel (tex trasig generatorrem, som en BMW-tekniker föreslog igår, vilket jag inte kunde verifiera i kvällsmörkret nu)? Andra tänkbara orsaker? Börjar bli angeläget att kunna flytta bilen till en bättre parkering.

Ringer även BMWs Mobility Services igen imorgon fm.

Allt gott,

ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
PS
Förtydligande: Instruktionsboken anger att man vid startproblem kan ge halv gas, men har dock avvaktat med att testa detta, då den enda angivna orsaken skulle vara extrema temperaturer. Klipper in från den engelska serviceboken:

>>>
Special starting conditions
In the following situations, press the gas pedal
halfway down when starting:
> The engine fails to start on the first attempt,
for instance if it is very hot or cold.
> The engine is being started at extremely low
temperatures below +57/–156, or at
high altitudes above 3,281 ft/1,000 m.
Avoid frequent starts in rapid succession
or repeated starting attempts in which the
engine does not start. Otherwise, the fuel is
either left unspent or is insufficiently burned
and there is a risk of overheating and damaging
the catalytic converter.<
<<<

Kanske är detta trots allt något jag kan/bör testa?

Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Kan det möjligen vara bensinpumpen som lagt av ? Syptomen är liknande de Jag hade då densamma dog på min E38.

/Stefan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
du kan lungt sätta på en omgång med laddning till, varken bil eller batteri tar någon skada av det.

Antar att svaret blir nej på dessa stdfrågor men skriver dom för sakens skull.

Bilen haft el har lite bensin alt körts torr? Kan då komma med skit ifrån tanken in i bränslesystemet.

Ngn skillnad mellan de 2 olika nycklarna?

Låt bilen vara i läge "2" dvs med all el igång och prova starta efter nån minut. Kanske behöver soppapumpen bygga upp tryck efter att ha stått ngt dygn?

Ev prova och kabla igång den med en viss SAAB? Det kan vara att batteriet är såpass dåligt att inte en Ctek kan rädda den, som hasso skriver. Då är det direktverkande el som gäller för att få igång bilen, sen köra till något bra ställe som har med batterier att göra, t ex en originalverkstad el motsv.

Mvh
Asken
ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
1. Har inte körts torr av mig, dvs inte de senaste veckorna.

2. Har inte testat med olika nycklar - borde jag det?

3. Har inte testat att ligga i tändningsläge någon minut innan start - känns kanske lite "scary" då vi ju även misstänker dåligt batteri?

4. Skulle förstås kunna testa med Saaben, men borde inte den avancerade CTEK:en ha avslöjat och felmarkerat ett dåligt batteri?

5. Om bensinpumpen lagt av, så borde väl iDriven varna för det - eller?

Tack igen!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
1. Har bilen körts upp o ner från biltransporter m lite i tanken? Antar att det finns minst 10 liter bensin i tanken nu.

2. Du har två till bilen, kan aldrig skada.

3. Nu när du har laddat batteriet är det ingen fara. Laddaren fixar strömmen då laddningen står på.

4. Där får du kolla på batteriindikatorn rent fysiskt på batteriet hur det mår. Cteken är en makalös manick men har inget inbyggt trollspö.

5. Kan komma ett meddelande i multiinformationsdisplayen, där charge battery stod men troligast är att det är som på E38karossen, man måste till verkstad för att göra felkodsavläsning med adekvat dator.

Är du norr el Syd om stan?

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.