|
|
|
|---|---|
|
Nu var det dags för nya vinterdäck på kärran (Äntligen) Fram till idag så har bilen rullat på 225/55-16 vinterdäck vilket naturligtvis är fasansfullt brett och då på BMW´s "vanliga" 16" plåtfälgar. Sommardäcken är 225/55-16 I regbeviset specas 205/55-16 som standard Jag tittar nu runt på lite olika alternativ.. 225/55-16 som sitter där idag har rulldiameter på 205.42 205/55-16 däcken har en rulldiamater på 198,51 Jag skulle vilja ha smalare, men frågan är om 195/60-16 går på fälgen. 195/60-16 har rulldiameter på 201.89 Någon som vet hur smalt man kan ha? Däcken blir dubbfria tror jag, förmodligen Nokian Hakkapelliitta R, men det är inte bestämmt än. Jag kör bilen sparsamt på vintern och MÅSTE inte ha tillgång till den om det är dåligt väder. Bilen har fram till nu rullat vintrarna på Bridgestone dubbade från -02. Funderingar? Tips? Råd? //amullo | |
|
Kan för det första konstatera att dina sommardäck är för stora, eller rättare sagt har för hög profil.... 205/55-16 eller 225/50-16 har exakt samma rullomkrets och är de däck som BMW monterar från fabriken. Du bör köra på 205/55-16, numer är även 205:or ganska bra som vinterdäck om du köper däck för "nordiska vintrar". Har haft Nokian RSi i 205/55-16 och de var riktigt bra, även om de naturligtvis inte kom upp i samma bett som Hakka 4 och 5 som båda har ruggigt bra grepp....får se om jag behöver nya vinterdäck i vinter, isåfall blir det nog Hakka 7 om det inte kommer något nytt från Nokian.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag skulle köra på 205/55-16, det däcket är standard på BMWs 16" plåtisfälgar. Har själv kört med den dimensionen som vinterdäck på alla E46:or jag haft. |
|
|
Kanske får bli 205/55-16, även fast jag skulle vilja ha smalare. Måste kolla upp hur breda fälgarna är. - Kan det stämma att vanliga 16" plåtfälgarna är 7" breda? //amullo |
|
|
Ja, original 16" stålfälgarna är 7" breda. Bilen är ju inte jättelätt, så jag tror att det finns ganska få situationer då smalare än 205 skulle vara en fördel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.