AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.754

E46 323i -00 vänster bak klonkar/knäpper

tr
131
trexen
320d E-91 2009
Hej,
Vänster bak klonkar eller knäpper när man kör över små ojämnigheter.

Bytte fjädrar och fjäderbensstag för 5 år sedan till riktiga grejer, min chansning är att fjäderbensstaget lossnat men inga belägg för det ännu, någon som har lite förslag vad det skulle kunna vara innan jag ev kanske lämnar in den eller skaffar saker för att åtgärda det hela?

tacksam för ideér
Mvh
Marcus
Kolla ditt Stabilisator stag bak. Kan hända att de knäcks/bryts på mitten.

Likaså Sedan skriver du bytte fjädrar för 5 år sedan.....

Kolla så fjädern inte brutits på sista varvet. Kan ske på dessa. Likaså om dämpar bussningen(inte 100% om den heter så) upp till i karossen som gått av. Har en tensdens att kunna gå sönder de också och då far dämpar kolven in i skuffen eftersom inget motstånd finns längre.

Hoppas du begriper vad jag menar. Dessa 3 saker är det vanligaste felen ang detta.
Skulle det vara något av Bussningen eller Stabilisator staget, så är de billigast på själva BMW.

Ad center/ Mekonomen är dyrare ang just dessa 2 reserv delar.
tr
131
trexen
320d E-91 2009
tack för svar, ska kolla detta så fort jag kan.

ett fjäderbensstag gick paj för några år sedan, och då gunga bilen som faan på ena sidan men köpte nya och bytte båda.

Börjar bli lite orolig att jag inte skruva åt de ordentligt eller något, måste kollas.

Ska köra lite med den idag o kolla hur den beter sig och hur det låter när jag provzar lite olika manövrar.

//M
tr
131
trexen
320d E-91 2009
Körde omkring lite igår och kände efter hur det uppkommer sig.

När jag trycker på och växlar upp tex från 1:an till 2:an så klonkar det till samma sak med övriga växlar. just när jag trycker ner kopplingen det är då det klonkar till ordentligt.

Sedan om jag ligger och kör på 1:ans växel och duttar till gasen några gånger så den rycker klonkar det till varje gång jag rör gasen.

sedan när jag kör vanligt i stadstrafik där det är mycket små gupp då klonkar det en hel del.

är inte riktigt säker på om det klonkar när jag svänger höger ordentligt i lite snabbare hastighet men vet inte säkert om det är så hela tiden.

Ang tidigare svar så tror jag inte det är något med stötdämparna eller fjäderbens staget, för de känns tight.

Allt detta ljud kommer från vänster bak.

//Marcus
tr
131
trexen
320d E-91 2009
Någon som har fler tips eller förslag om vad det kan vara, och hur man kan fixa dessa?

//M
tr
131
trexen
320d E-91 2009
någon som vet en verkstad runt eller utanfr stockholms innerstad som är bra med duktiga mekaniker och inga överpriser. kan tänka mig att åka en bit oxå för att få det fixat?

//M
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Välkommen i klubben! Då menar jag klonk-i-bakvagnen-klubben. Det är förmodligen någon/några bussningar i bakvagnen. Läs mer här: Länk

Det finns lite olika bussningar det kan vara, man måste kolla alla.

tr
131
trexen
320d E-91 2009
Stort tack för svar =)

Hur många bussningar finns det där bak som man borde byta när man endå är igång o mekar?

Var kan jag köpa dessa bussningar och vad kan de kosta?

Är det något mer man kan kolla eller byta där bak när man som sagt är igång?

Tack
//Marcus
Bussningar finns både på Mekonomen och Ad center.

Men kolla gärna även med BMW. Ibland är de billigare än de 2 andra som jag nämnde.
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Kolla www.realoem.com för att se vilka bussningar som finns och ungefär vad de kostar. Jag köpte precis de två främre i bakaxelstället, de kostade 330 kr styck.

tr
131
trexen
320d E-91 2009
var handlade du dom har du artikel nummer?

Mvh
//Marcus
tr
131
trexen
320d E-91 2009
alla som det står gunnilager på, är de det man ska köpa o kränga på från denna sida ?

Länk

De har bra priser på denna sida av de grejerna

Länk
fjadring_etc/styrning_och_barande_delar/sida4.htm#paging
tr
131
trexen
320d E-91 2009
Länk
Ja det är det. Nummer 2 och nummer 4 är jobbiga.

Lät som bra priser på Schmiedmann.

Finns även powerflex Länk om du vill ha det istället.
Finns ytterligare bärarms bussningar fram som sitter upp i chassit framför bak hjulet. Smidigast är väl kontakta Schmiedmann och be om prisförslag på ett komplett set bussningar.
tr
131
trexen
320d E-91 2009
du råkar inte ha någon länk eller art nummer på de övriga bussningarna ?
vill slippa riva ner halva bilen igen om något år, utan vill byta så mycket skit som möjligt när jag endå är igång. =)
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Där finns mängder med bussningar. Det är kanske smartast att riva ner bakvagnen, kolla vilka du behöver byta och sedan beställa. Dels slipper du jobb, dels kostar det mindre, dels kan du se artikelnumret direkt på bussningen om du har tur, annars kan du slå upp det på realoem.

tr
131
trexen
320d E-91 2009
Problemet är att jag bor i Stockholms city och har ingen stans att meka o lämna bilen utan måste åka 20mil för att ha ett garage med mina verktyg där Mor bor. därför jag undrar lite, men nu lutar det åt att lämna in bilen på något vettigt ställe runt sthlm området.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.