|
|
|
|---|---|
|
Jag går och trånar efter en 740d efter att kompisen har köpt en 730 som jag har provat. Nu planerar jag att åka till Tyskaland och köpa en, men i och med att jag bor i norrbotten endast några mil från polcrikeln så vill jag helst ha dieselvärmare. Har samtliga 740 E38 det eller? i vissa annonser står det Standheizung, är det dieselvärmaren eller är det när den har tidur ochså? värmer dieselvärmaren både motor och kupe? Måste en 740 ha dieselvärmare för att få upp temp i kupen elle? Har 740d 00-01 några "sjukdommar" som man måste kolla innan köp? Hoppas någon kan besvara mina frågor... | |
|
Jag har själv fått svaret av en tysk bilhandlare, alla 740 har dieselvärmare..... men tiduret är extra, men det är bara en mjukvara till bilen som BMW i Tyskland tar 500€ för. är det något som någon lurig en på forumet kan fixa den programvaran? |
|
|
BMW i Sverige kan koda om den också. Det är inte särskilt svårt. Om alla 740d har extra värmare, så har den et sk. inline-system där både motor och kupé värms. På E90 och E60 serien använder webasto'n ett s.k. "bypass-system", där en ventil stänger av för vattnet in till motorn, så det endast är ett litet kretslopp som värms med värmepaketet. Motorn är därmed iskall när den startas, men blir varm ganska snabbt då ventilen öppnas och det kalla vattneti motorn blandas med det varma fårn det lilla systemet. :-) Fin bil du letar efter - det blir en lång resa från Tyskland till Kalix! :-) |
|
|
Det blir långt, som tur är kommer syrrans man från Tyskland och dom är där hos hans föräldrar just nu, så i morgon kväll flyger jag till Stockholm och vidare till Bremen på Torsdag fm. Jag hoppas första bilen är bra så man slipper åka runt hela Tysklan för det vimlar inte av 740d direkt. Tror nu jag blir nöjd att Pensionera min XM 2,5TD -97 med 30 000mil på mätaren? |
|
|
Hur är motorerna i 740 d? Hållbara och driftsäkra? Dyra delar? Lite småsugen. Går de chippa/mappa med gott resultat? Är automatlådan hållbar i dem? MVH Kalle |
|
|
Inga större problem, några har behövt byta enstaka spridare/injektorer har jag läst. Skulle gärna ha en själv, men skatten är lite för saftig... Kommer ihåg att jag läste testet "oljekungar" mellan S320CDI och 740d, det var eventuellt nåt speciellt med vev/ramlager? (som kunde vara både mjukt och hårt?) på 740d som de skrev om, ska leta fram numret om nån dag eller 2 och se vad som stod! Den borde väl ha 5hp30 (A5S560Z) som automat? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.