AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.574

Klimatautomatic utökade, fråga!

Sida 1 av 2
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Hej.

Har som ovan en E60 530 men tycker inte att det är mycket bevänt med intelligensen hos den utökade klimaten. Eller så är det jag som inte kan "ställa in" den.
När den är på Auto så blåser den bara från instrumentbrädan alltså mot kroppen. Kommer ingen luft från defrosterna uppe vid rutan eller snett upp mot sidorutorna. Och det går inte att ställa Auto utan måste trycka in Individual. Har haft många BMW med Acc och alla har haft ventilation från defrosterna vid inställning Auto.
Skall det verkligen vara så eller finns det möjlighet att det är en inställning i alla fall?

Byta upp sig? Till vad då?
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Jag lekte lite med inställningarna i iDrive. Där kan du välj lite parametrar som påverkar Auto-läget.

/Rikard
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
precis, gå in i idrive systemet och ställ om som du vill ha det :-)

########
# PAJALA #
########
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Och det går inte att ställa Auto utan måste trycka in Individual.

Som jag tidigare skrev har jag fötsökt att ställa in via Idrive med det går inte att justera/välja på Auto-läget utan bara i Individual-läget.
Mao, skall jag få defrosterventilation så måste jag trycka på Individual.
Har lusläst handboken!
Beskriv gärna och tacksam för hjälp.

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
För egentligen så skall man väl inte kunna ställa in AUTO? Då är det ju inte AUTO utan Individual eller??
Problemet är ju att AUTO bara blåser mot kroppen och inget från derfrostermunstyckena.

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Håller med om att funktionen i Auto-läget är mycket märklig. Så här skrev jag i en annan tråd (som mera gällde att AC kyler dåligt):

Det kan nog löna sig att gå in i I-drive menyn och kolla inställningarna för luftfördelning.
På min (stora kliman) så måste jag gå in manuellt och justera inställningarna varje gång som någon har använt auto-läget!
Temp förare går att ställa från helt rött till helt blått.
Om jag ändrar till helt blått, och ser till att luftfördelningen är på max i alla lägen samt öppnar luftutsläppen mitt på panelen så kyler det mycket bra. Men om jag kör på automatik och/eller inte justerar manuellt så kyler det så dåligt att man kan tro att AC:n är trasig.

Jag skulle tro att lilla kliman har samma kyl-kapacitet som stora kliman(?), men jag vet inte om auto-läget och inställningarna fungerar lika?

Jag har motsvarande problem vintertid. Måste gå in manuellt och ställa temp förare på helt rött för att få upp värmen. Om någon har använt auto-läget så minskas luftfördelningen upp till vindrutan så att det ständigt immar igen!
Efter manuell justering (och att jag skiter i auto-läget) så får jag utmärkt värme och alltid imfria rutor!

Kom ihåg att motorn måste hinna bli varm/kylfläkten måste gå för att AC:n ska kyla.

(Auto-läget går säkert att programmera på något sätt men jag har då inte begripit hur man ska göra..?)

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Om AUTO-läget går att programmera så är det egentligen märkligt?!
Ett AUTO-läge skall ju fördela luften och värmen/kylan automatiskt med hjälp av sensorer i hela kupén där man endast kan justera gradtalet.
Hur illa är det då i vintertid? Eller är det som du skriver Ulf530, att det är Individual som gäller och strunta i den "intelligenta" AUTO-maticen.

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
För mig är det så illa att jag helt slutat använda Auto-läget.

Varje gång som någon använt Auto-läget så försvinner mina manuella inställningar och det är alltid samma konstiga inställningar på Auto. Det är särskilt luftdistributionen som är helt knäpp, t ex att luftströmmen upp mot rutan minskar så mycket att det immar igen. Detta menar jag borde gå att ändra genom programmering. Jag kan inte se något rimligt skäl till att Auto-läget ska strypa luftströmmen upp till framrutan. Knäppt!

Men om jag kör manuellt med mina egna inställningar så är det inte illa alls. God värme och imfria rutor även i sträng kyla. Mycket bra ned till -10° och ok ned till -20°.
Vid kall väderlek, stadigvarande under -10°, så skärmar jag dock av grillen. Täcker för ca 75% av njurarna och ca 98% av nedre öppningen i M-fronten (lämnar öppet endast vid givaren till ute-tempmätaren). Med denna åtgärd så får man en helt annan vinterbil! Det finns ingen anledning, särskilt på en dieselbil, att utsätta intercoolern eller något annat för den extrema kyla som fartvinden då medför.
Jag har (hittills..) kört i -33°, det fungerade bra och jag behövde inte ha jackan på mig, men då är det ett måste att täcka grillen för att få upp värmen.

F ö så kommer jag att byta termostat inför vintern. Min har gått 12 000 mil och då vet jag av erfarenhet att ett termostatbyte är påkallat.
(Men även med ny termostat så kommer jag att täcka grillen vid sträng kyla.)

På dieselbilar skulle jag önska mig en kylargardin, så som det var förr i tiden. Den måste ju inte nödvändigtvis regleras med en kedja år 2010...

Tempmätare för motortemp står också på min önskelista eftersom det saknas i E61.

Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
"På dieselbilar skulle jag önska mig en kylargardin, så som det var förr i tiden. Den måste ju inte nödvändigtvis regleras med en kedja år 2010..."

På min 530D finns det spjäll framför kylan som regleras automatiskt.

/Rikard
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
melzen,
jo jag har sett det där på några bilar. Finns spjällen även vid det nedre luftintaget? Har du M-front? På M-fronten står nog det nedra luftintaget för minst 80% av inströmmande luft(?)
Konstigt att det finns på din 530D men inte på min..? Jag har även tittat på andra E60/E61, några med "spjäll" men de flesta verkar saknar detta, så som på min.
Någon annan som vet något om detta? Modeller? Årsmodeller? Kallt land?

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Jag hade spjäll i grillen på min faceliftade 520d-08 (Efficient Dynamics), men vad jag har förstått har dessa inte till uppgift att fungera som kylargardin, utan finns för att göra aerodynamicen optimal för att sänka bränsleförbrukningen. Spjällen öppnas bara när det behövs kylluft, annars är dem stängda. och på så vis blir luftmotståndet lägre.

Har även sett att vissa tidigare 525 med M54 motor även dom har spjäll, men om dessa har samma funktion där vet jag inte.

BMW CS #5139
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
"Spjällen öppnas bara när det behövs kylluft, annars är dem stängda"
Det är ju precis så man vill att det ska fungera, oavsett om det är för aerodynamikens skull eller om det är för bättre vinteregenskaper.
Täcker de för precis hela kylaren och intercoolern då de är stängda?
Jag skulle tro att på en diesel så öppnar de aldrig vid normal körning när det är kallare än -5° eller -10°.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag har spjäll i grillen på min 545, men de öppnas av lufttrycket när man kör.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Nu får ni starta en egen tråd ang grillen... :-)

Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Som vanligt brukar frågorna spåra ut på det här forumet. Kan kanske vara jobbigt ibland men det är kul när nya frågeställningar/problem dyker upp på grund av det.

Ulf53>> Nu har jag kollat på min bil. Har M-paket och den nedre delen kommer en stor del av luften in och det finns inget spjäll där. Bakom grillen är det spjäll framför kylaren, vet dock ej hur det funkar.

När det gäller klimat automatiken så är det nog bara kall/varmlufts inställningen som påverkar Autoläget. Vill man få det att blåsa uppåt är det nog till att strypa spjällen manuellt eller kanske vänta tills i vinter och se om defrost-utblåsen påverkas av temperaturen.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag har redan kollat noggrannt under två vintrar (och två somrar..).
När jag själv ställer in manuellt i i-Driven så brukar jag normalt se till att luftdistributionen är max öppen såväl uppåt som nedåt och i alla lägen.
(På vintern stänger jag givetvis utblåsen/spjällen mitt i panelen).
Sedan bestämmer jag själv luftmängden genom att välja lämpligt fläktsteg och temperaturen ställer man ju som vanligt.
Vid mycket sträng kyla, kallare än -20°, så får jag möjligen gå in i i-Driven och strypa luften något ner till golvet för att därigenom få ökad defrosterverkan.
Så långt är allt frid och fröjd.

Sedan kommer vi, TS och jag med flera, till Auto-läget och dess "bristande intelligens"...
Om jag, eller någon annan, använder Auto-läget så blir allt helknäppt. Det allra mest påtagliga är att luftdistributionen upp till rutan och defrostermunstyckena av någon outgrundlig anledning stryps mycket påtagligt och rutorna immar igen.
Även att temperaturinställningen på förarsidan ändras så att det blir omöjligt att få upp värmen, det blir mycket kallare på förarsidan än på passagerarsidan, även om jag stöller temperatur-vredet på max!
(Motsvarande problem på sommaren; på Auto-läge blir det aldrig max kyla på förarsidan, en varm sommardag så ger AC:n inte tillräcklig kyla, trots att jag ställt temperaturvredet på min/helt på blått!)

Men om jag går in i i-Driven och justerar manuellt, ställer förartempen helt på rött, så får jag mycket bättre värme vintertid, i hela bilen, och rutorna blir fria från is och imma.
(Samma sak på sommaren, med manuell justering i i-Driven där jag ställer förartempen helt på blått, så kyler AC:n mer än tillräckligt!)

Om någon annan kört min bil så känns det sedan mycket tydligt om de har använt Auto-läget. Det hjälper inte att endast byta tillbaka från Auto-läge till manuellt utan jag måste varje gång gå in i i-Driven och justera (öppna!) luftdistributionen igen.

Och jag skulle mycket väl kunna tro att många åker omkring med Auto-läget och på vintern är missnöjda med värmen i kupén och imma på rutorna. Likväl som att många på sommaren upplever att AC:n inte har tillräcklig kapacitet.
Som sagt, själv har jag i princip slutat använda Auto-läget och därefter är jag nöjd medvärmesystem och klimatanläggning!

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jag har forskat lite bland två tidigare E60-ägare där båda haft -04 resp -06/07 numera F10. Och gudskelov så är det bätte på F10 säger dom.
Men den ene säger att att det går att ställa luftströmmarna och sedan lagra detta på Auto...
Skall prova så klart men är det någon som tror att det finns kompetens hos BMW-återförsäljare bland denna djungel.
För visst kan man kräva att Auto är Auto. Och skall man ställa in sin egen Auto när man även har Individual? Låter ju helt befängt.
Det får vara lite måtta på teknikens under eller gilla någon att "leka" med sådant här??

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ni Pajala och Melzen!

Kan ni förklara hur man får defrosterventilation på Auto!
Ni säger att det går, men men............
En riktigt pinsam Auto där man måste ha Individual för att få bort imma på framrutan.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Tyvärr kan inte hjälpa dig. Har bara haft bilen en vinter och jag har inte haft de problemen du beskriver. Men jag lovar att vara mer uppmärksam på Auto-läges problemet du beskriver. Har jag otur så börjar jag störa mig på det med :)

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har aldrig haft problem med att hålla rutan fri från fukt vintertid i auto-läget. Ibland kanske med 4 personer med blöta skor i början, men jag har den alltid på Auto och tycker det fungerar bra.

Kanske din "fukt sensor" är trasig? Den sitter under kåpan till backspeglen.. :-)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Men blåser era E60 luft från defrosterna på Auto?
Det är ju där skon klämmer, inget luft alls mot framrutan vid Auto.läget.

Någon måste väl veta!
Förutom Ulf530 som har samma problem.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.