|
|
|
|---|---|
|
Hej! Äger sedan 4 år tillbaka en 318 touring. Jag har skött alla servicar och den har gått 20000 mil och jag har varit helnöjd. För några veckor sedan började den gå dåligt helt plötsligt när jag startade den på morgonen. Hackade mig till BMW verkstad och fick fyra tändspolar bytta....Gick återigen som en klocka ...i 2 dagar. Hade stannat på OBs skulle hem bilen var hur slö som helst. Tillbaka till BMW...Kamaxelgivare..byttes...ingen skillnad gick ej att släcka felkoden. Verkstadens slutsats var att kedjan förmodligen hoppat en kugg, för 7000:- spänn så kunde de prova att ställa rätt kammarna,framgångsfaktor 1 på 3 ..hmm nästa steg skulle vara att riva toppen 6000:- till och gud vet hur mycket mer beroende på vad som kunde felas men minst 7500 till för att skruva dit toppeländet. Jag bogserade hem bilen. Efter denna långa inledning nu till min fråga! Vad i H-... skall jag göra sälja bilen som den är? (får man nåttför den?) eller köpa en topp på skroten och svära som fan i garaget i vinter ? Med andra ord "Hur svårt är det att byta en 4-cylindrig topp?? Hoppas någon på forumet kan sprida lite ljus åt mig | |
| Låter mer som rappad kamkedja alternativt valvetronicproblem alt tändspole/stift problem. Vilken stad bor du i? Om den har lagt upp fel på kamaxelgivare och ett byte av den inte hjälpte så kan jag sätta en peng på rappad kamkedja! | |
|
Kolla generatorkolen och laddningen på batteriet, dålig laddning ger konstiga fel. Prova att byta plats på kamgivarna, det finns två. Vevaxelgivaren (sitter under startmotorn) kan också ge liknande gång på motorn som du beskriver. BMW kan inte se exakt om det är fel på kam- eller vevgivaren, det ger tydligen samma felkod. Om kedjespännarna är slitna så är det kanske värt att skruva och titta innan det blir dyrt (borde låta som f*n iofs), kommer du så långt kan du säkert byta dem själv. När min e46 gav upp hade en fastskruvad kabel lossnat på undersidan av säkringshållaren = glappkontakt till DME (fick jag upptäcka själv)...blev nästan dyrt! If it works, don't fix it. |
|
|
Hej! Jag bor utanför Trollhättan, Vad menas med rappad kamkedja? Vad gör man åt det? Hur hittar man verkstadshandbok? Vevaxelgivaren är det samma typ av givare som kamaxelgivarna? Tändspolar och stift byttes 2 dagar innan nuvarande fel och inga felkoder visas på dessa. Måste tillägga att bilen fått alla sina symptom direkt vid motorstart och att första gången kamgivarfelet kom så gick bilen att köra men jäkligt slö, BMW sa att det är ingen fara kör på bara så får vi kolla om några dagar när det lättat på verkstad. 2 dagar senare skulle jag starta bilen och då var det knappt att den gick att starta alls och då lät den inte lysande heller dock inga metalliska ljud Verkstan sa även at den skjuter på insugssidan. |
|
| Du har rappad kamkedja. ganska vanligt på dom tidiga valvetronicfyrorna. Kamkedjan har alltså hoppat över en kugg pga att de fattas ett styrstift till kamkedjan. Om du är mycket motorkunnig kan du nog fixa de själv annars är de nog bara att ta in pris från lite olika bmwverkstäder. Men lite glädje i det hela är ju att varken topp eller topppackning är trasig. Kan rekomendera Hackefors bil i linköping kunniga men knske lite långt från dig. | |
|
Jag kan inget om det fel som du har på din BMW, men kan berätta att Auto7h i Uddevalla är duktiga och kundvänliga. Jag fick själv stopp utanför Ua i sommar med min BMW. Bilen bärgades till Auto7h. Det tog några dagar innan allt var klart, men jag fick hela tiden löpande information om vad som behövde bytas och även valet att byta eller inte byta kyl. Ring Auto7h och fråga vad det kostar att fixa kamkedjan. Tag helst in pris från någon annan verkstad också. Jag kan passa på att nämna att bärgning oftast sker till närmaste BMW-verkstad. Att få bilen bärgad till en BMW-verkstad längre bort kostar säkert flera tusenlappar extra. |
|
|
Jag har också en 318i touring -02 som gått 19800 mil. Märkte i förra veckan att den blivit slö, men bara när man varvar uppåt 3000 rpm och däröver. Märktes främst vid omkörningar och i uppförsbackar. Har dock inte märkt någon ojämn tomgång eller hackande motor... Var hos en väldigt bra och välkänd liten BMW-verkstad i Jönköping och läste felkoden som visade på fel på en kamaxelgivare. Idag byttes den på nämnda verkstad, men felkoden fanns fortfarande kvar! Mekanikern ska titta under ventilkåpan i morgon. Är det kamkedjan som hoppat en kugg? Borde inte motorn gå riktigt illa då? |
|
|
Hej igen! ANEK Posta vad din mekaniker hittar det låter som att du har ett liknande fel som mig! Skall höra runt med lite verkstäder, har en gång i tiden bytt kamrem på en otäck volvo med 16-ventilare och det funkade ,förvisso länge sedan...Har även ställt in vetiler på en 9-cylindrig Pratt stjärnmotor en gång i forntiden....dock med manualer. Står det i någon verkstadshandbok som går att köpa hur man går tillväga? |
|
| Då borde du kunna lösa detta! Lite pyssel och lite specialverktyg behövs för att mäta upp kammarna i förhållande till vevaxel. behöver du beskrivning maila | |
|
Min sköt också när vevaxelgivaren gav upp. Om kamkedjan är så slak att den hoppat pga att kedjestyrningarna är slut eller spännaren gått sönder, borde den ge ifrån sig ett ljud och vibrationer i klass med en stenkross. Om spännaren lossnat borde den antingen fastnat i nedre kugghjulet och/eller spräckt kåpan med tydligt oljespill. På en normal modern bilmotor har kammar och vevaxel markeringar som tydligt visar var de ska stå i grundinställning. If it works, don't fix it. |
|
|
Det var kamkedjan som hade hoppat en kugge på min bil. Detta pga att någon plastbit som styr kedjan hade gått sönder. Enl BMW-mekanikern är detta inte någon BMW-mässig konstruktion. "-Måste varit med en fransman när det konstruerades" sade han :-) |
|
|
Lagom skoj... Nr.2 eller 3. på bilden. Länk If it works, don't fix it. |
|
|
Hej igen! Fick ett bud på bilen idag från kundmottagaren på BMW som den är 20" ville han ge,-Vad tror ni är det rimligt eller skall jag skruva själv? |
|
|
Varför sälja bilen för 20k?....Bara o byta löpskenor,kam-omställare,sträckare...Ventilerna brukar klara sig om inte kedjan rappat duktigt mycke....Har haft samma fel på ett antal 318 o 316..Bara o laga... BMWROBBAN |
|
| Jag får fundera någon dag, måste hitta en reparationshandbok så jag kan se vad mycket jobb det är samt hur mycket specialverktyg man behöver...inte helt lätt att få fram... | |
| Är det någon som har en verkstadshandbok i digitalt format eller vet var man kan få tag på en??????? | |
|
Haynes finns på Biltema. If it works, don't fix it. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.