|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Tjejen köpte nyligen en BMW 525i -93, och den var i bättre skick än jag förväntat mig för en såpass gammal bil som gjort 22k mil. Men när hon nu skulle åka en sväng mitt i natten, och det var kallt upptäckte vi att värmen inte fungerar. Arbetstempen är normal i bilen, och det är bra nivå på kylvätskan. Började titta lite vad det kunde vara, och märkte att värmeventilerna inte klickade, trotts spänning fram till kontakten. "Gött" tänkte jag, "bara att ta loss och göra rent så är det fixat" Sagt och gjort, jag lossade på värmeventilerna och fann massa gummibitar i anslutningsslangarna. När jag delade på ventilerna rasade det ur fler gummibitar, och det verkar vara gummibälgen som sitter på själva ventilerna som torkat sönder. Rensade bort allt skit och slipade lätt på ventilerna med lackslippapper, testade funktionen med direktström från batteriet och båda fungerar precis som de ska. Cirkulationspumpen snurrar fint även den, men av någon anledning glappar kontakten när jag har allt på plats. Fixar det rätt enkelt, men upptäcker att det inte är någon ström alls till pumpen, och att det inte kommer fram nåt vatten överhuvudtaget till ventilerna. Den stora silverfärgade burken (vad det nu är) på höger sida är skållhet, men alla slangar som går därifrån är kalla/tomma. Jag har luftat systemet ett par ggr om dagen de senaste 2 dagarna, men det är samma sak. Eftersom arbetstemperaturen är ok, och den övre slangen på kylaren blir varm så måste ju vattenpumpen/termostat fungera ivf. Om någon vet, eller tror sig veta vad det kan vara för fel så är jag tacksam för alla tips. Tack på förhand! /Johan | |
|
Nån som vet om det sitter en termostat el dyl. på slangen ut till värmepaketet? Annars kan det vara stopp någonstans, eller ett stort luftlås. /J |
|
|
Nu har jag bara en 530 och en 540, men på dom finns det ett gummimembran i värmepaketet som kan gå sönder. Finns även en plastkopp (tätning) i cirkulationspumpen som kan gå, men i så fall läcker den ur dränhålet på undersidan av pumpen. Det låter som membranet med tanke på resterna du hittade i slangarna. Nån termostat ska det inte finnas på slangen till värmepaketet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.