|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en 525 E39 -02 med laddproblem jag höppas få lite hjälp med. Problemet är att bilen laddar ur sig under färd, den får alltså inte laddning. Jag har redan bytt batteriet då ja trodde det va roblemet men det hjälpte inte. Jag kan köra ca 10mil på ett nyladdat batteri sedan ballar ABS lamor ur, elen fungerar sämre och sämre och till sist tänds laddlampan, sedan ballar all El ur... laddlampan lyser aldrig annanrs under färd.... Åtgärder: Jag har bytt batteri. Mäter jag på batteriet med motorn av efter jag laddat ca 5 timmar visar det 12V Men när jag startar bilen visar det 14V ca 10 sek men sedan sjunker det till 12 och stiger inte till 14 igen... Min tanke är att laddregulatorn behöver bytas? bilen har ju rullat 19700mil nu. Vad tror ni? Vart kan jag hitta billiga regulatorer? jag har en bosch 120 / 0 124 515 050 Generator... Mycket tacksam för snabba svar! Mvh / joel | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Förmodigen är kolen slut om du inte har laddningsindikering i instrumentet, så då byter du regulator med kol är ju en enhet så bör det funka igen. Billiga regulatorer nja de kostar väl en slant. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej Hasso! tack för snabbt svar :) Ja det va min tanke med... Det är BMW orginal som gäller då med andra ord? Det som oroar mig lite är att laddlampan tänds när jag slår på tändningen innan jag startar motorn.. och vad jag förstår så får den sin ström via kolet i reguatorn... men kolet/regulatorn kanske är på gränsen och behöver bytas ut? jag har ju haft problem med att bilen inte startar tidigare så det kanske har varit vajs med regulatorn ett tag och nu har den gett upp... Mvh / Joel |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Utslitna kol ger ingen laddningsindikering efter att motorn startat, däremot är det fullt normalt att laddlampan slocknar efter start. Laddlampa som tänds under drift så är det regulator, diodfel eller överledning i fukt, smuts mellan mitten och gavlarna på generatorn. Regulatorn ser ut att kosta 77euro här men man får slå på ca 30% för att få det svenska priset hos BMW i de flesta fall. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Länk Länk |
|
|
Hej igen. Hasso. Jag har precis skruvat av regulatorn och den verkar väl sisådär.. det va 8mm på ena och 5,5mm på det andra kolet.. om jag inte minns del ska dom bytas vid 6? det är även ett spår i slipringen på 1mm på den sidan som kolet är 5,5mm... MÅSTE slipringen bytas då? eller håller det några tusen mil till? Alex84.. ser jag fel eller är inte relåt till den äldre modellen av 5-serien? Ang generatorn så passar väl inte den rakt i min bil? eller gör den det? är det inkl regulator för endast 1000? Tack så mycket för snabba svar! Mvh / Joel |
|
|
Sorry,skit på glasögonen igen ;) Naturligtvis fel laddrelä 82-93 !! Generatorn kan passa om man ev behöver byta gavlar,men kolla s/n på Din resp den nya på Biltema,det är dock Bosch som gör dessa båda. |
|
| det kanske är lika bra att beställa en ny Regulator hos BMW på måndag... för Generatorn borde väl vara hel då iom att jag inte får någon varning av laddlampan? lampan lyser väl ALLTID om själva generatorn är kass? | |
|
Hej hade liknande problem bytte batteri, bytte kol slutade med en generator från bildelsbasen. Problemet bottnade i tror jag i överhettad generator. Det sätter sig löv och annat i luftkylningsröret till generatorn något som alla borde rensa för att förbättra kylningen |
|
|
Wrådhe: Men då måste väl din laddlampa ha lyst? Mvh / joel |
|
|
Ja man kan tycka det men det gjorde den inte jag provade först att byta batteri efter att jag kollat laddningen med voltmätare. Den visade att generatorn laddade men det visade sig att den bara laddade sporadiskt. Som sagt var laddlampan lös aldrig under hela tiden. |
|
|
Tjena, och tack för hjälpen! Det va inte kolet utan Regulatorn som hade sagt upp sig... Jag lämnade in hela generatorn med regulatorn till Högsbo bilelektronik här i Göteborg. kostade totalt 1100kr Inkl ny regulator (ej bocsh). så mätte han upp diodbryggan och lindningarna, bytte Regulator och körde den i bänk. tycker jag va helt ok med tanke på att en ny regulator kostar 1200 på BMW. |
|
| har samma problem som dig, fast laddlampan/batterilampan lyser konstant, hur löser jag detta? har beställt en laddningsreglulator eftersom kolet var ojämt slitet, är det möjligt att det är "databoxen" i bilen eller hur löste du detta? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.