AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
900

Hastighetsmätare E30 funkar icke

gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Halloj, har problem med en hastighetsmätare som är helt död. Allt annant funkar förutom då ekomätaren men den hänger ju ihop med hastighetsm.
Har prövat med ett annat mätarhus, bytat givaren på diffen och har kommit fram till att det måste vara kabelbrott.
Det jag undrar är om kablarna på diffen som går upp i baksätet? skuffen? går hela vägen fram till instrumentet eller det sitter fler kontakter på vägen.

tack på förhand!
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Kolla/byt kabeln precis där den går in i diffen. De har en tendens att ärga sönder där och då lägger hastighetsmätaren av. Jag hade detta problem själv på min 325 -89, då låg brottet ca 2 cm från givaren.

gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Ahh, där ser man, har precis lånat på mig en multimeter och tänkte mäta kablen mellan diffen och kontakten under baksätet. Hoppas ätt det är den så det inte är på väg fram till instrumenthuset.
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Brukar vara batterierna i intrumenthuset som är slut, då ger det symtom som sega/döda mätare - speciellt hastighetsmätaren...

Sommarbilen

Länk
gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Har som sagt testat två mätarhus och båda funkar i min 320 men inget av dom i min 325a. Kommit fram till att det förmodligen beror på kabelbrott mellan kontakten under baksätet på passagerarsida och diffen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.