|
|
|
|---|---|
|
Som topic lyder så undrar jag om någon kan ge ett 100% säkert svar på denna fråga? Är det olagligt att ta bort regskylten fram och placera den innanför vindrutan/framrutan och köra runt på det viset? | |
| Tror inte det är lagligt och varför ha så överhuvudtaget? Ser ju förj*vligt ut. | |
|
När jag hade skylten placerad i rutan på min Porsche så fick jag påpekande för "registreringsskylt svåravläst" på besiktningen, dock inte ombesiktning. Jag är övertygad om att polisen har lagligt stöd för ge böter för dylikt. MVH Christofer |
|
| racing-jimpa finns en baktanke med allt :). Men behöver helst ha ett 100% säkert svar så om någon kan detta i huvudet helt säkert så hör av er. | |
|
Kort sagt det blir böter om man blir stoppad med skylten innanför rutan. Man kan dock klara sig om skylt hållaren o fästen "blev skadade" men det funkar inte hur länge som helst. BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Citat från polisen.se "Är det straffbart att manipulera bilens registreringsskylt? Det är olagligt att framföra ett fordon med en svårläst registreringsskylt. All form av försämring av läsbarheten är ett lagbrott, oavsett om det sker avsiktligt eller inte. Skylten ska vara väl synlig från alla vinklar. Registreringsskyltar får inte vara oläsbara på grund av smuts, is, snö eller liknande. De får inte vara vinklade eller sprejade med reflexsprej, ligga dolda i fönstret eller ha ändrade siffror och bokstäver." |
|
|
Jag har haft körkort i snart 15 år och har blivit stoppad 2 eller 3 gånger för rutinkontroll. Om man "ser till" att regskylthållanre fram är trasig, lägger skylten i framrutan och kör satan föri alla kameror, hur många dagar gissar ni att det skulle ta innan en polis orkar stoppa mig för att regskylten ligger i fönstret? Jag skulle aldrig göra så, men jag antar att vissa har hittat den ultimata fortkörar-ursäkten... |
|
|
Sedan torde det väl vara små böter på att ha skylt i fönstret jämfört med att åka dit för fortkörning, eller? Speciellt om vi räknar in vad ett körkort kostar... Skumt egentligen... |
|
| Fast åker man dit för samma sak flertalet gånger blir straffet hårdare. | |
|
Har blivit terroriserad av Polisen i drygt ett halvårs tid, de anklagar mig för att ha framfört min fars bil i 86 km/h på 80-sträcka, 1700:- (!) i böter kräver de mig på. 1200:- (som jag tror det kostar) för avsaknad av regskylt fram känns billigt i jämförelse. MVH Christofer |
|
|
Det är väl höjt till 3000kr numera att dölja skylten? ------- //Lövet |
|
|
Fick 12hundra i böter för ca ett år sedan. Reg skylten i rutan! Visade skylten till polisen och påpekade att jag inte hunnit borra hål i skylten för att få fast den. (ny skylt, bilen hade ingen skylthållare) Vägrade erkänna på plats.. Men en månad senare damp det ner en inbetalnings lapp i lådan. Natürlich größer Garage als Haus |
|
|
När jag var ung och naiv så försökte jag besiktiga min bil med reg-plåten i rutan. Tänkte väl att "vaddå, den syns ju.." Ombesiktning? Ja. Crille82 och profossen: Billigast är att fälla ner solskyddet :) |
|
| Svart rånarhuva fungerar annars om man bestämt måste köra för fort förbi en kamera. | |
|
Impnaz: Anledningen var att jag väntade på en ny "dekal-skylt", Porsche 996-fronten är inte riktigt anpassad för en regskylt. Du kanske heller inte visste att Polisen numera terorriserar familjemedlemmar (även på annan adress) när de inte kan identifiera ägaren av bilen. By the way, en utredare ringde och väckte mig från min skönhetssömn imorse för att göra ett "telefonförhör". Hon hotade med att min lokala polismyndighet ev. skulle kalla mig till förhör, hoppas verligen på det... ;-) . Hon uppmande mig även att skicka min fjärde påminnelse om hastighetsöverträdelse och erkänna eller neka. Skall skicka in, neka och skriva att jag tyvärr inte vet vem denne grova brottsling är, dvs han som kört 86 km/h på 80-sträcka. Jag säger då det... MVH Christofer |
|
|
Crille82: Kanske inte krävs ombesiktning längre, det där var säkert 10 år sen. Sen är det ju mycket beroende på besiktningsmannen också...dom gör ju lite som dom vill. Dom kan antagligen anmärka på en dekal-skylt också. Och nog vet jag att polisen kan gå på och härja med hela familjen när dom vill. Polaren fastnade på bild när han körde sin mors nya mans bil, dom är mao inte ens besläktade, och har aldrig bott på samma adress. Men nog fick han bild och bot rätt hem i brevlådan. Saken är att om inte föraren fastnar på bild, pga solskyddet....eller ja, rånarhuva haha...så ska ärendet åka i papperskorgen direkt. Det håller ju aldrig i rätten ändå. Men dom vet ju hur man prioriterar sina resurser.... |
|
|
Jovisst ex. fortkörning och fildelning är allvarliga brott, sådant måste prioriteras. Har svårt att tro att något "fartkamera-ärende" skulle komma upp i rätten om den anklagade nekar. Saken är den att de flesta blir livrädda när de får brev från polisen och betalar direkt. Att leta upp ägarens sambos son kräver ju en del resurser i förhållande till vad bötesbeloppet inbringar, skulle tro att polisen bara vill statuera exempel på vad de kan... MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.