|
|
|
|---|---|
|
hej, jag har ett problem med min bmw m3 3,0 -95 5vxl. jo det var såhär, jag låg på 1ans växel, varvade upp till 7000 varv. sedan la jag i tvåan lite hastigt och då slutade bilen att driva. växelspaken satt stenhårt fast i tvåans växelläge och gick inte att rubba. så jag körde inte till kanten och tryckte ner kopplingen och sedan tryckte spaken upp mot friläge skithårt. då ploppade den tillbaka och nu funkar det perfekt igen. alla växlar funkar nu efteråt. någon som vet vad det kan vara? om det är något som är slitet eller något som är trasigt.? mvh calle ------------ M3 POWER | |
| Hm....Kan det vara som så att en gaffel är sliten/försvagad, eller kanske mer troligt att du böjt den iom att spaken var i 2ans läge utan att växeln låg i? Min gissning är att det kommer hända fler gånger, frågan är bara med vilken frekvens | |
|
byt olja nuuuuuuuuuu. min va precis likadan i 325an. de bva ca 4000hårda mil sen den va ine för insp1. serva, byt o glid!! Do you know the muffinman? |
|
|
hmm, olja tror du? jag får testa detta idag. den är ju iofs inte bytt på ett tag. men vad har oljan med detta tt göra igentligen ? :S dawwe, vad menar du med gaffel? jag kanske trodde det var något med växelreglaget som kanske spökade, men nu går det att skicka i tvåan snabbt igen, altså det känns som att det bara varr en engångs grej. men man vill ju vara säker :/ ------------ M3 POWER |
|
|
hmm, man skall inte byta olja på dessa lådor såvida man inte har renoverat/bytt låda :S en fråga till, på v-lådan står det att man skall ha ATF olja. stämmer detta verkligen, är inte det automat olja?` ------------ M3 POWER |
|
|
Står det ATF på lådan så är det de som gäller, är väl en orange lapp? Transmax Z är väl den olja som alla brukar rekommendera, själv kör jag Redline i min S6S av olika anledningar. Att ditt problem beror på oljan har jag svårt att förstå, däremot kanske det inte vore fel att tappa ut oljan och se så det inte följer med något märkligt ut. |
|
| Okejokej. Det står på autodata att man inte skall behöva byta olja på dessa lådor :) | |
|
Klart som fan du ska byta olja i lådan! ATF Transmax-Z är det som gäller, 1,2L om jag minns rätt, så du måste köpa 2st förpackningar och blir således 500 spänn fattigare. Men det är väl bilen värd.. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.