|
|
|
|---|---|
|
Min E34 540ia betedde sig lite underligt efter ett mindre läkage där en pöl under bilen i garaget konstaterats. När bilen är kall, eller ännu tydligare stått ett par veckor tar det några sekunder för den att lägga i växeln(känns länge) och den driver även svagare på tomgång. När bilen är varm driver den lika starkt, eller iaf nästan lika starkt som normalt på tomgång. Bilen växlar bra och har aldrig slirat något på någon växel. Olja fylldes i bilen enligt konstens alla regler(vid 37-38grader) och meken fick i 0.8liter. Efter detta kändes bilen perfekt. Den driver som vanligt på tomgång och växlar nästan ännu bättre än tidigare:) Nu 2v senare har den läckt ut en ny pöl(det gick inte att hitta något läkage vid fyllningen, så den ska in igen för byte av trågpackning om de nu är den) och bilen visar åter symtomen på för lite olja... Det jag frågar mig är om det verkligen är så känsligt med nivån? Eller kan det vara något annat som håller på att gå sönder och i så fall vad... Vem är bäst på 5hp30? Skulle vilja få dessa funderingar utredda ordentligt så jag kan våga köra med bilen:) | |
|
Det är inte oljenivån som är felet, du har det vanligaste och mkt förekommande felet att en plastkula hamnat på fel ställe i ventilhuset, det kan ge olika symtom vid olika stadier. Men drivning på tomgång är en av dem. Använd sökfunktionen |
|
| Plastkulorna är bytta och symtomen är inte lika då symtom på dåliga kulor brukar börja med att den driver dåligt på backen och brukar väl gå bakåt på N om jag minns rätt. | |
|
Det stämmer att den driver bakåt på neutralen med "plastkule problemet" Men vad menar du med att den driver på neutralen? För på neutralen ska den inte driva något alls. Slirar den på första växlen när du kör iväg? Mvh Oscar |
|
| Jag blandade ihop tomgång och neutral, dessutom utan ett ord frå dig om att du bytt kulorna. Så du kan bortse från mitt förra inlägg. | |
| Aha det missade jag också. Då kan du bortse från mitt inlägg också. | |
| Dom är känsliga för oljenivån. Har varit med om att oljan läckt ut från framkanten av lådan. Borde synas om du har några droppar olja hängande från "sprängkåpan". I mitt fall bytte jag packboxen på axeln. | |
|
växelreglaget på höger sida låda kan läcka lite smått, avtappning samt påfyllningspluggen kan också lägga. packningen gjord i koppar. framkant på lådan har jag läst här på forumet så det är nog inte omöjligt att det blir en dyr reparation. |
|
|
Min packning var i papper kan jag ju flika in med. Kostar 135kr på BMW |
|
| Om du inte menade packningen till påfyllningsskruven som kostar 2kr? | |
|
Nu har verkstaden hittat vad de anser orsakar felet. Packningen som sitter runt elektronikkontakten. Den tas loss inifrån och detta betyder enligt automatlådemek på annan firma att ventilpaketet måste tas ned då det är trångt. Detta skulle enligt den andra firman gå på 3-3500kr inklusive ny olja. Detta i sig låter inte så blodigt, men är fortfarande orolig att nåt annat är på gång att gå sönder i och med att den var så känslig för oljevolym. Att den reagerade på 0.8liter för lite... Någon mer som har erfarenhet av om det är rimligt att 0.8 liter räcker för att få mina symtom med svag drivning på tomgång och långsam växling mellan P-R-N-D? 426Power: Hur mycket hade din låda tappat och hur märktes det? Kanske kan filtret vara igensatt och att den då blir känsligare för låg nivå? Om någon vet nån som är kung på 5hp30 tas detta gärna emot:) Mvh |
|
| Den hade tappat ca 1 liter. Det tog lite längre tid att lägga i backen samt att den ryckte lite vid konstant gas i typ 90km/h. Hade även skumma fel på e39:ans automat så jag bytte filter i den och det var det värt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.