|
|
|
|---|---|
|
Hej Vad är det för skillnad på dessa 2 motorer förutom att N52 är starkare och nyare konstruktion ? Min uppfattning är att M54 är en stabil motor som har få svaga punkter. Dessa är: * vv behöver göras rent ibland *termostat inget mer vad gäller N52 vet jag inget förutom att bränsletrycket är mycket högt och att både pumpar och injektorer krånglade i början..sedan var det någon axel i spjället som kan lossna och motorn pajar helt? Hur är oljeförbrukningen? Jag vill höra era erfarenhter. | |
| Ingen som har bra/dåliga erfarenheter från dessa motorer? | |
|
Jag har M54 och det jag märkt hittills är: Låg bränsleförbrukning trots aktivt körsätt. Ha en del långkörning också så det drar väl ner förbrukningssnittet. Nollställde i juni och har nu 0,82 i snitt. Blev lite klegg i returröret i vintras men inte stopp. Har delat röret i böjen så jag kan rensa ordentligt när det behövs. Har fyllt på en liter olja på 1400 mil, blev förskräckt först men det verkar inte ovanligt. |
|
|
Har nu kört ca 100mil med "nya" bilen och visst känns N52 lite starkare och snålare men jag måste säga att min M54 gick jämnare på tomgång. Oljeförbrukningen skiljer mellan olika exemplar. Jag bytte vv:n på min m54 och vips gick oljeförbrukningen från tidigare ca 1l/1000mil till nära ingen förbrukning alls. |
|
|
Här kan ni läsa om N52, en helt ny generation av motorer som är enormt komplicerade vad gäller sin tillverkning. Imponerande och det här är bara börkan tror jag. Lite kul att kamaxlarna är ihåliga. Länk |
|
|
Tycker det luktar trubbel lång väg om dessa motorer. De är grymt komplext byggda vilket sannolikt innebär att de kommer att vara lika komplicerade att serva och reparera. Allt som skrivs på forumet ang. nyare 5-seriebilar får mig att överväga om jag ska byta till ett annat märke nästa gång. Det känns som om det borde komma ett bakslag mot bilindustrin inom kort då inte ens märkesverkstäderna klarar av att laga bilarna längre. Mvh Henrik |
|
|
Hej Soda, Det ligger något i det du skriver. Jag tror dock inte att bilarna håller mycket sämre idag om man bortser från alla barnsjukdommar som finns i varierande storlek på olika modeller. Så har det alltid varit. Därimot tror jag att verkstäder med vanliga "mekaniker" inte räcker till längre. Konstruktionerna har blivit så komplexa att knappt konstruktörerna själva klarar av att lösa problemen som kan uppstå utöver vanliga standard fel. Visst är serviceverktygen bra men användaren måste både kunna läsa, förstå och dra slutsatser samt skruva. Kombinationen är högst ovanlig. Antingen så är man praktisk eller inte och då gillar man bara att läsa. Att renovera motorer och lådor kommer bli historia inom några år. Byten av hela paket är ända lösningen men då måste man veta i vilket paket som felet finns och det är inte heller så enkelt om diagnosen inte pekar åt rätt håll. Den som tror att han kan renovera en ny automatlåda till en bmw måste vara konstruktörerna själva med obegränsad tid eller ingen alls... Alla märken går åt det här hållet, bmw råkar vara en av ledarna i utvecklingen och det är ända skillnaden. |
|
| Förstår inte hur Mekonomen och andra företag ska kunna tjäna pengar på service i framtiden, minsta fel utöver oljebyte blir ju problem. Även om man har diagnos så är ju protokollet starkt begränsat för andra än bmws egna verkstäder även om det finns lagstiftning inom EU mot det här. Kanske därför Mekonomen gör så mycket reklam nu, dom måste passa på att tjäna pengar innan det är kört. | |
|
Ja på sätt och vis håller jag med dig Kamel2, men är gräset grönare på andra sidan? Alla tillverkare strävar väl åt samma håll. N52 må vara tekniskt avancerad med aluminium kärna och ytterskal i magnesium men hur går det när maskinen blir gammal? Jag skulle vilja se när kylmediet börjar krypa i tätningarna och så småningom når magnesium. Korrision i mängd är att vänta i så fall. N52 borde bli känd som en högteknologisk lättviktsmotor med minimala marginaler. Se bara när det skulle turbomatas (N54) då återgick man till ett block liknande det som M54 har, dvs stålfodrat aluminium block. Är det någon som vet hur N55 är uppbyggd? mvh/ Anders |
|
|
AKN: Med tiden så rostar motorn rostar bort blir ännu lättare kanske? Sedan blir det ännu lättare att återvinna eländet när det är bortrostat av sig självt? Liksom andra delar av bilen brukar vara när det är dags för återvinning! |
|
| Hade en 2004 530 m54 nu har jag en 2006 530 n52 min förra bil gick mycket jämnare på tomgång desutom kunde man känna tidigare att man körde en sexa den jobbade lung osv denna verkar vara som en stirig 4 cylindrig,ångrar mig djupt att jag sålde den andra och köpte denna! | |
|
Högtrycksinsprutningen ger ifrån sig ett tråkigt ljud. M54 an går tyst och fint, säkert tystare än N52. Har aldrig lyssnat side-by-side dock. Värst är VAG bilarna som puttrar oförskämt illa på tomgång, riktigt tråkigt ljud, men det passar ju det övriga på VAG-bilarna...som så oftast förblir tråkiga :) |
|
|
Kamel2, apropå nya generationer och ökad komplexitet, här några intressanta dokument .. först ett som jämför NG6-motorer (N52 vs. efterföljarna N51, N52KP och N54): Länk Sen ett dokument om 4-cyl E20-motorn som ersätter N52 (bara några få jämförelser med N52): Länk Hur gick det förresten med termostaten, har du bytt den än? |
|
|
Köpte min bil med M54 just för att motorn går så sidenlent, tyst och harmoniskt. Ljudet ur avgasröret indikerar också att motorn går lent och harmoniskt. Förbrukningen var länge 0,75/mil. Men nu är den tyvärr uppe på 1/mil. Drar ingen olja alls. Gått 43.000 mil nu och motorn går som ny. Pepparpeppar. |
|
|
Ang ihåliga kamaxlar så återfinns det även på så gamla spisar som M50. Och jag kommer att stanna på M54 och invänta lite erfarenhet från dagens motorer. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.