AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.369

X5 4.0d: Förslag på ändringar till spec

Hej,

Funderar på att byta min X5 3.0d (E70) 2007 till en ny X5 4.0d facelift. Skulle vilja få lite input på min utrustning från Er:

Färg: Alpinvit 2
Läder Nevada Svart
Sportpaketet (Sportchassie, LM Fälg 336 20", Komfortstol med el, svankstöd, M lädersportratt, Högglans shadowline, anthracit innertak)
Alu fotsteg
Dragkrok infällbar
Interiörlist Ädelträ Bambu mörk
PDC fram/bak
Belysningspaket
Deaktivering airbag
Nav professional
HUD
Bluetooth
USB
iphone anslutning

Stort tack för all input! Skriv gärna vad du tycker jag borde ta bort / lägga till och varför.
glömde en sak:
7 sitsig
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Helljusassistent!
fa
86
fakethis99
BMW X6 4.0D -11
Ljudet då? Minimum är ju DSP Proffestional iallafall!
Personligen hade jag inte lagt 3 kr på den invändiga takfärgen. Bilen är hyfsat hård ändå, så sportchassit gör den bara ännu hårdare. Hade jag kunnat välja bort det på min X6 hade jag nog gjort det.

HUD:en visar hastighet och NAVI + felmeddelanden typ. Det är enligt mig på tok för dåligt. Det är som att köpa en ny mobiltelefon som endast går att skicka sms på. Typ.

Jag funderade på HUD:en, men jag hade velat ha aktuell musiklåt, vem som ringer, hur långt du kört etc, hela kartan i rutan etc.. jag vill ha allt där! HUD:en är för fattig helt enkelt.
provat heljusassistent och det var mer leksak en nytta. Fungerar inget vidare på E4an tex. Så nope skippar den detaljen.

Ljud blir med DSP.

Ändrat mig till M-Sport paket.

HUD är givet. Provat ett par bilar med det och älskar det. Hastigheten är det jag vill se och bra att navinfo visas också. Köper man till den där hastighetsvarning så syns det också på HUD. Så HUD är way to cool för att inte ha. Älskar det!

Yepp blir utan sportfjädring. Min nuvarande X5 är stenhård met det.

Synd att man inte kan välja bort de kassa punketeringsfria däcken!!! Det hade jag gjort direkt!

Lagt till softclose som är kanon. Bilen känns mycket lyxigare med den detaljen.

Elektrisk baklucka och backkamera blir det också.
Panoramtak hade jag velat ha, får in ljus i kupen och trevligt att köra med öppen taklucka när man känner för det.

Stephan

fa
86
fakethis99
BMW X6 4.0D -11
hybris4u, vi har lite olika åsikter du och jag! =)

Tråkigt att du anser helljusassistenten va så kass. Jag hade hoppats på att den va bra!

På vilket sätt är däcken kassa? I mina ögon är det smart med dessa typer av däck, eftersom man inte behöver oroa sig för punktering, eftersom att de går att köra ändå... Men som jag uppfattar dig anser du att de är kassa. På vilket sätt är de kassa?

Softclose kan jag förstå, men jag anser inte själv att jag vill lägga pengar på det!
Elektrisk baklucka är bra, och backkamera också!
helljusass är inte kass. För hårt ord. Kör du mycket vanlig landsväg med mötande fungerar den. På motorvägar som E4 fungerar den inte lika bra. Men inte kass. Beror på vart man använder sin kärra mest. (om man måste prioritera saker på extra listan. Man kan ju lägga 400K på extra på X5/6)

Jag har vanliga däck som vinterdäck. Mycket bättre komfort med dem. De punkteringsfria blir så hårda och inte alls lika sköna som vanliga däck. Ingen sportfjädring och vanliga däck = komfort. Jag har haft punktering en gång på 5 år. Lida med hårda däck i fem år för att en gång kunna köra vidare? I en ny BMW ringer man assistans så... Eller spruta in lite klegg och pumpa. ;-) Vore perfekt om man kuna få byta till vanliga däck för en minimal slant! Jag menar punkteringsfria däck är ju dyrare så borde finnas marknad för det... Kom igen BMW! ;-)

BTW. Kör på Hakka 5 SUV med dubb till min X5. Underbar kombo på vintern. Grymt grepp. Blir det uselt väder med is är man superkungen på vägen...
fa
86
fakethis99
BMW X6 4.0D -11
Tack för info, jag visste inte att de däcken va så obekväma. Har köpt egna "vanliga" friktionsvinterdäck (nokian), så hoppas de känns bättre då.
hybris4u: Har du inte RFT på bilen gäller inte BMW assistans vid punktering. Detta står klart och tydligt i villkoren för BMW assistans.
fa
86
fakethis99
BMW X6 4.0D -11
Hm.. låter inte bra!
Ärligt talat så är inte den senaste generationen av RFT däck så dåliga. De som fanns när BMW började med detta var avsevärt mycket sämre vad gäller hårdhet, buller och spårkänslighet.
Visste inte att assistansen inte gäller då. Bara att gå med i motormännen och teckna deras då! Det hade jag på min E53 som var den enda gång jag fått punktering på väldigt många år.

Har provat även nya kärror och samma sak. Hårda och inte alls så sköna som vanliga däck. Har en ny 1-serie som tyvärr även den har punkteringsfria vinterdäck. Mina sommar är givetvis vanliga på snygga 18" performance fälgar. ;-)
fa
86
fakethis99
BMW X6 4.0D -11
Har fått bilen nu! Helt sjukt nöjd!! Ghaaa... Tänkte lägga ut lite bilder snart. Måste tvätta den innan. Har tecknat 2 extra försäkringar som tillsammans gör att jag får noll kr i självrisk, även om jag själv är vållande. Självrisken är på 7500 kr. Dessutom gäller försäkringarna för en MASSA annat.

OKQ8 Backup, kostnad 660kr / år;
Länk
1. Hyrbil vid driftstopp

Vi lämnar hyrbilsersättning på grund av ett plötsligt och oförutsett driftstopp. Ersättning lämnas med 75% av dygns/kilometer kostnaden.

2. Självriskersättning på glasruteförsäkringen

Ersättning lämnas vid glasruteskada på fordonet för din självrisk på glasruteförsäkringen med högst 1500 kr.

3. Självriskersättning på räddningsförsäkringen

Ersättning lämnas vid räddningsskada på fordonet för din självrisk på räddningsförsäkringen med högst 1500 kronor.

4. Punktering av däck

Vi lämnar upp till 500 kronor i ersättning vid reparation eller när du köper nytt däck i samband med punktering.

5. Nyckelförlust

Vi lämnar 4 000 kronor i ersättning vid förlust av bilnyckel.

6. Skada i kupé och bagageutrymme

Om bilens inredning i kupén eller bagageutrymmet skadas genom en plötslig och oförutsedd händelse ersätter vi skadan med 6 000 kronor.

7. Självriskersättning vid vagnskadegaranti

Omfattas fordonet vid skada av fabrikants vagnskadegaranti ersätter vi den del av självrisken som överstiger 3 000 kronor.

8. Uppsåtlig skadegörelse

Om ditt fordon är vagnskadeförsäkrat eller omfattas av vagnskadegaranti lämnar vi ersättning för din skada med högst vagnskadeförsäkringens eller vagnskadegarantins självrisk eller faktisk kostnad med 6 000 kronor.

9. Självriskersättning vid vagnskada utanför Norden

Om vagnskada på fordonet inträffar utanför Norden ersätts de kostnader du haft upp till din självrisk på vagnskadeförsäkringen respektive vagnskadegarantin med 6 000 kronor.

10. Kollision med djur

Vid kollision med djur lämnar vi ersättning för din skada med högst vagnskade försäkringens eller vagnskadegarantins självrisk eller faktisk kostnad med 6 000 kronor.

11. Skada på takbox, skidor, pulka och cykel

Ersättning lämnas vid plötslig och oförutsedd skada på din takbox, skidor, pulka och cykel under transport med bilen.

12. Transport av annans privata egendom

Ersättning lämnas för skada på annans privata egendom som uppkommer under transport med fordonet genom trafikolycka. Maximalt belopp 15 000 kronor.

13. Hemtransport av egendom

Ersättning lämnas med nödvändig och skälig merkostnad för hemtransport av egendom, som transporteras med fordon eller till detta kopplad släpvagn, vid ett plötsligt och oförutsett driftstopp då fordonet måste bärgas med anledning av detta.

och:
SBM Försäkring, kostnad 249kr/år:
Länk
Självriskeliminering 3000 kr.
Nykelförsäkring
Stöldsskyddmärkning av rutor
Allrisk

Att BMW assistans vid punktering inte gäller behöver jag inte längre tänka på! =)
Tänk på att OKQ8 försäkringen inte täcker bärgning av bilen vid punktering utan de betalar enbart lagningen utav däcket.
fa
86
fakethis99
BMW X6 4.0D -11
Jo det tror jag att den gör;

3. Självriskersättning på räddningsförsäkringen

Ersättning lämnas vid räddningsskada på fordonet för din självrisk på räddningsförsäkringen med högst 1500 kronor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.