|
|
|
|---|---|
|
Hej var på bil provningen i går och fick mycket konstiga avgas värden. 1. CO-halt tomgång, för hög 2. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig. 3. HC-halt tomgång, för hög, 7. CO-halt förhöjd tomgång, för hög. Dom värdena jag fick av bilprovningen är CO 4,3 (5,0) HC 333 (100) CO 2500 3,3 (0,3) Lamda 0,90 (0,97-1,03) Bilen har ny olja, nya tändstift, ny katalysator, ny burk för vevhus ventilationen med membran. Har även gått över avgas systemet för lärkor men hitta inte några. Har mätt upp landasonderna och dom har rätt värden vad jag kan se. Bilen går som en dröm och ryker inte något. Vad kan vara fel på den???? | |
|
Hej, Har några frågor... Vilken av bilarna gäller det? Var motorn uppe i arbetstemperatur? Har det gjorts många kortkörningar efter oljebytet? /H |
|
| Ja LÄRKOR lär du inte hitta i närheten av avgassystemet, på sin höjd någon enstaka förvirrad "Bovfink":). Att döma av dina värden så går bilen för "fett". Har för mig att du har 4 lambda sonder på 540:n (om det är en E39), vilka har du mätt upp? De främre reglersonderna eller de bakre kontrollsonderna?? En frisk sond pendlar snabbt mellan 0.1-0.8V om du får långsamma förändringar så är sonden kass! Jag skulle börja med att byta reglersonderna... | |
| Den bilprovningen vill jag gärna besikta min bil på årligen. CO 5.0 :) Skämt åtsido. Men Hade oxå bekymmer med min 540. Märkte att bilen tappade rejält med ork/effekt/dålig varvregister/tomgång mm. Skulle ju besikta bilen snart o då rusade bara avgasvärdena i huvet på mej! Fick börja leta det lättaste först. Kolla avgasläckage. Kolla luftfilter o tändstift. Det är ovanlig att alla katterna är sönder, men sonden kan ha gett upp (med tiden) och då resulterar den till en fetare blandning för att bibehålla förbränningsfasen. Iom detta så resulterar det att stiften till slut blir sura/blöta o förbränner inte all bränsle, dvs felaktiga värden. Att byta kattarna är inte det billigaste. Jag blåste ur luftfiltret (som såg ut som att en råtta hade bott där, vilket resulterades bla till det dåliga bränsleluftblandningen), bytte stift o EN (1st) sond. Vips, perfekta värden. Relativt billiga åtgärden om man inte blir tvungen att byta kattarna, vilket jag tror att du inte behöver. Lycka till | |
| Den bilprovningen vill jag gärna besikta min bil på årligen. CO 5.0 :) Skämt åtsido. Men Hade oxå bekymmer med min 540. Märkte att bilen tappade rejält med ork/effekt/dålig varvregister/tomgång mm. Skulle ju besikta bilen snart o då rusade bara avgasvärdena i huvet på mej! Fick börja leta det lättaste först. Kolla avgasläckage. Kolla luftfilter o tändstift. Det är ovanlig att alla katterna är sönder, men sonden kan ha gett upp (med tiden) och då resulterar den till en fetare blandning för att bibehålla förbränningsfasen. Iom detta så resulterar det att stiften till slut blir sura/blöta o förbränner inte all bränsle, dvs felaktiga värden. Att byta kattarna är inte det billigaste. Jag blåste ur luftfiltret (som såg ut som att en råtta hade bott där, vilket resulterades bla till det dåliga bränsleluftblandningen), bytte stift o EN (1st) sond. Vips, perfekta värden. Relativt billiga åtgärden om man inte blir tvungen att byta kattarna, vilket jag tror att du inte behöver. Lycka till | |
|
Det är min 520 som spökar. Börjar att fundera på om ringarna är slitena men tycker att den borde ryka och ha dålig kompriton. Har märkt att den har lite svårt att gå ner på tomgång när man har motor bromsat och kopplar. Gasar man till går den ner på tomgång igen. |
|
|
Den går ju som sagt fett med lambda 0,90 Hittar du inget uppenbart fel som vakuumläcka eller avgasläcka så läs av felkoderna till att börja med. //Magnus |
|
|
Jag fick läst av felkoderna för andra gången i dag och nu kom det upp fel koder på båda lambdasonderna. Den ena kom det upp att den inte kunde läsa av värdena på och på anndra stod det att det var fel på slutsteget för förvärmningen på. Hoppas bara att det är det som är fel på bilen och inte något som har gjort att lambdasonderna har gått sönder. Det är ju konstigt att det inte kom någon felkod på dom första gånen. |
|
|
Funderar på att köppa biltemas titanium lambdasonder till bilen undrar bara om det är någon som har prövat dom på en e39 520 eller 525 tillvärkad före 9/98. Det värkar som det är några spesiela lambdasonder till dom bilarna. Eller skall man bita i det sura äpplet och köppa orginal? |
|
| Rättar förra inlägget menar 520 523 och 528 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.